کد خبر: 614680
تاریخ انتشار :

پشت پرده کمشکش امارات و عربستان در یمن و طرح سرنگونی دولت هادی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حساب کاربری "الیمن حصري" به نقل از منابعی در دولت مستعفی "عبد ربه منصور هادی" رئیس‌جمهور فراری یمن، جزئیات جدیدی درباره حمله به کاخ "المعاشیق" در عدن اعلام کرده و نوشته است: "دو هفته پیش از این حمله، برخی وزرای دولت (مستعفی) از کارشکنی‌های (شبه‌نظامیان موسوم به) کمربند امنیتی، که مسئول محافظت از دولت هادی و کاخ المعاشیق هستند، ابراز نارضایتی کردند. یکی از وزرا نیز از توهینی که به او و برخی همکارانش در دروازه کاخ شده، شکایت داشت."

گارد ریاست‌جمهوری برای محافظت از دولت

این حساب کاربری افزود: "وزرا خواستار استقرار مجدد گارد ریاست‌جمهوری برای تامین امنیت دولت هادی و تاسیسات دولتی در عدن را خواستار شدند که وزرای شورای انتقالی تحت حمایت امارات، به این پیشنهاد معترض شدند."

به گفته منابع مذکور، "معین عبدالملک" نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن تماسی از طرفی ناشناس دریافت کرد که به او درباره فشارها برای بازگرداندن گارد ریاست‌جمهوری هشدار داده شد.

تهدیدها علیه دولت

این حساب کاربری افزود: در نشست برخی وزرا، توافق شد که به منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن، درباره این تهدیدها و عدم توانایی دولت برای مقابله با آنها اطلاع‌رسانی شود. معین عبدالملک نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن نیز منصور هادی و "محمد آل الجابر" سفیر سعودی در یمن را در جریان این امر قرار داد، و آل الجابر قول داد با "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی دراین‌باره صحبت خواهد کرد تا شورای انتقالی را تحت فشار قرار دهد.

شورای انتقالی وارد عمل شد

حساب "الیمن حصری" در ادامه افزود: شورای انتقالی علیه دولت هادی بسیج شد. همزمان، تیم‌های امنیتی در استان حضرموت تظاهراتی را که شورای انتقالی در اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی سازماندهی کرده بودند، متفرق کردند. روز بعد، به کاخ المعاشیق در عدن حمله شد و کمربند امنیتی ورود تظاهرات‌کنندگان را به منطقه المعاشیق تسهیل کرد.

یورش معترضان به کاخ المعاشیق

این حساب یمنی نوشت: تظاهر‌کنندگان وارد منطقه المعاشیق شدند و نیروهای سعودی نخواستند که مداخله کنند و به محافظت از وزرا اکتفا کردند. بعد از آن، نیروهای سعودی نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن را به مقر ائتلاف در مرکز عدن منتقل کردند و تماس تلفنی میان معین و آل الجابر انجام شد که آل الجابر پیشنهاد داد دولت به استان شبوه منتقل شود.

شبوه، مقر جدید دولت مستعفی

این حساب کاربری اضافه کرد: پیشنهاد آل الجابر مبنی بر انتقال دولت مستعفی یمن به شبوه باعث خشم برخی وزرا شد که البته برخی از وزرا از جمله "معمر الاریانی" وزیر گردشگری، فرهنگ و اطلاع‌رسانی از آن حمایت کردند. ولی معین نخواست دولت به شبوه منتقل شود و از سعودی خواست موضعی صریح و جدی درقبال تحرکات شورای انتقالی جنوبی اتخاذ کند.

طبق اعلام این منبع، منصور هادی به نخست‌وزیر دولت مستعفی دستور داد با آل الجابر به توافقاتی برسند. تا آن لحظه، شورای انتقالی نشستن پای میز مذاکره را رد کرد. "تحرکات شورای انتقالی در جنوب به موازات تحرکات امارات در یمن علیه سعودی، انجام می‌شد."

محاصره وزرا در مقرشان

یک منبع در دولت مستعفی یمن اعلام کرد، تظاهر‌کنندگان برخی وزرا را در داخل مقر سکونت‌شان در کاخ محاصره کردند. "مختار الرحبی" مشاور وزارت اطلاع‌رسانی یمن نیز گفت: "یورش به کاخ به تحریک شورای انتقالی جنوب انجام شد."

یک منبع دیگر نیز اعلام کرد، معین عبدالملک، نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن، در جریان یورش معترضان به داخل کاخ المعاشیق، به مقر نیروهای سعودی منتقل شد که در پایین کاخ واقع است.

چند ساعت بعد از یورش به کاخ، شورای انتقالی جنوب از ائتلاف سعودی- اماراتی خواست درباره این حمله تحقیق و بررسی کند و همچنین راه‌حلی بنیادی برای حمایت کامل دولت هادی و نیز استان عدن ارایه دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها