کد خبر: 614924
تاریخ انتشار :

نماینده مجلس: «برجام» مشکلات ما را حل نکرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد حسن آصفری در واکنش به اظهارات اخیر برخی از دولتمردان مبنی بر اینکه مانع‌زدایی از تولید منوط به برداشته شدن دیوار تحریم است، گفت: قطعاً تحریم‌ها یکی از موانع کشورمان است اما درصد اثرگذاری تحریم‌ها روی مسائل اقتصادی کشور و تولید نسبت به مسائلی چون ناکارآمدی دولت و قوانین و ضوابط دست و پاگیر ناچیز است.

وی بیان کرد: دولت در ۸ سال گذشته همه تمرکز خود را روی این مسئله معطوف کرد که تحریم‌ها چه زمانی برداشته می‌شود و همواره تاکید دولتی‌ها بر این بود که مشکلات اقتصادی کشور فقط در صورت رفع تحریم‌ها حل و فصل می‌شود.

واردات کالاهای بی کیفیت منجر به تعطیلی کارخانجات شده است

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه بانک‌ها سود هنگفتی از تولیدکنندگان دریافت می‌کنند، قیمت زمین‌ها و شهرک‌های صنعتی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، بسیار زیاد است و واردات کالاهای فاقد کیفیت هم بی‌رویه است که این مسائل منجر به مشکلات عدیده برای کشور و حتی تعطیلات کارخانجات شده است.

آصفری افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی این روزها بابت واردات کالاهایی تخصیص داده می‌شود که به هیچ وجه این کالاها ضروری نیست در حالی که باید ارز دولتی جهت واردات کالاهایی تخصیص داده شود که نیاز اساسی مردم و تولیدکنندگان است. این مشکل به دلیل ناکارآمدی دولت ایجاد شده است و ربطی به تحریم‌ها ندارد.

وی افزود: قوانین دست و پاگیر متعددی بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد و برای آنکه آنان برای فعالیت خود مجوز دریافت کنند، باید چندین ماه از اداره و سازمانی به اداره و سازمان دیگری مراجعه کنند که این مسائل ناشی از ناکارآمدی دولت است.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اظهار داشت: همچنین برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها وضع مناسب و تولیدات بسیار خوبی داشتند اما متأسفانه به افرادی نالایق و ناکارآمد واگذار شدند که این مسئله موجب شد که حتی برخی از این شرکت‌ها و کارخانه‌ها بعد از واگذاری، تعطیل شوند و سوال ما از دولتمردان این است که این مسائل چه ارتباطی به تحریم‌ها دارد؟

دولت سیاست‌های تشویقی را برای تولیدکنندگان در نظر گیرد

آصفری گفت: بهتر است دولتمردان برای تحقق آن برنامه داشته باشند و قوانین و مصوبات دست و پاگیر هیئت وزیران بر سر راه تولید را شناسایی کنند تا بتوانیم مانع‌زدایی کنیم و علاوه بر این دولت باید سیاست‌های تشویقی را برای تولیدکنندگان در نظر گیرد.

وی تاکید کرد: قطعاً اگر ما توانمندی‌هایمان را افزایش دهیم، چه تحریم‌ها وجود داشته باشد و چه وجود نداشته نباشد، کشور می‌تواند مسیر خود را به درستی طی کند و از سوی دیگر، این مسئله منجر به این می‌شود که قدرت چانه‌زنی ما پشت میز مذاکرات افزایش یابد و طرف غربی ناچار شود که به خواسته‌های ما عمل کند.

نماینده مردم اراک در مجلس بیان کرد: متأسفانه بلد نبودن مذاکره باعث شد که ما تمام خواسته‌های طرف غربی را در بر جام عملیاتی کنیم، سانتریفیوژها را کنار بگذاریم و اورانیوم تولید شده ۱۰ ساله خودمان را تحویل آنان دهیم اما در مقابل، آنان هیچ یک از تعهدات خود را اجرایی نکردند. اگر ما اصول و قواعد مذاکره را بلد بودیم و تا این حد به طرف غربی خوش‌بین نبودیم، امروز این وضعیت برای کشور به وجود نمی‌آمد.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها