کد خبر: 615340
تاریخ انتشار :

هفته‌ سرنوشت ساز برجام/ توافق هسته‌ای زنده می‌شود یا برای همیشه می‌میرد؟

هفته‌ سرنوشت ساز برجام/ توافق هسته‌ای زنده می‌شود یا برای همیشه می‌میرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در حالیکه تا چند روز پیش همه برجام را در حال نابود شدن می‌دیدند، به یک باره، بارقه‌ای از امید در دل طرفین به وجود آمد. جلسه غیر مجازی ایران و کشورهای عضو برجام در روز جمعه و اعلام اینکه قرار است 4+1 در روزهای آتی (احتمالا سه شنبه در وین) ملاقات مجددی با مقامات ایرانی داشته باشند، بسیاری را امیدوار کرد که برجام احیاء شود.

بسیاری از رسانه‌ها به این ملاقات واکنش نشان دادند. این واکنش‌ها به خصوص زمانی بیشتر شد که آمریکا اعلام کرد مایل است با ایرانی‌ها ملاقات غیرحضوری داشته باشند.

اگرچه محمد جواد ظریف (وزیر امور خارجه ایران) مذاکره مستقیم با آمریکا را «غیر ضروری» دانست اما در عین حال، ایالات متحده ضمن تائید حضور این کشور در مذاکرات هفته آینده در وین برای گفتگوی «مستقیم» با تهران اعلام آمادگی کرد.

تمام این شواهد گویای این مطلب است که سه شنبه آتی، برای طرفین برجام بسیار بسیار مهم است، چرا که می‌تواند تاریخ برجام را زیر و رو کند.

قرارداد ایران و چین و انتخابات ریاست جمهوری، دو کلید برای باز شدن قفل برجام

پایگاه خبری اسلیت در گزارشی به این موضوع پرداخت. نویسنده تاکید دارد که اگرچه مقامات آمریکایی در ابتدا مدعی بودند به زودی به برجام باز می‌گردند اما این اتفاق در عمل رخ نداد و دولت جو بایدن بازگشت خود به برجام را منوط به بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود دانست.

با وجود این مورد، این پرسش مطرح است که چگونه در حالیکه برجام به نظر نابودشدنی می‌آمد، یک شبه زنده شد؟ نویسنده معتقد است که اگرچه در سیاست هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست اما در مورد برجام می‌توان کمی خوشبین بود. این علاقه نشان دادن آمریکا به بازگشت به برجام نیز دقیقا در همین راستا قابل تفسیر است.

نویسنده مدعی است اولا قرارداد 25 ساله ایران و چین باعث ترس بایدن شده و آمریکا قصد دارد با بازگشت به برجام مانع از ارتباط بیشتر ایران و غول آسیایی شود. ثانیا، بایدن به خوبی می‌داند که حسن روحانی روزهای پایانی دولت خود را سپری می‌کند و به زودی به پایان دولت دوم خود می‌رسد. بایدن و تیم دیپلماتیکش در دوره 8 ساله اوباما در راس قدرت بودند و به خصوص نقش عمده ای در انعقاد برجام داشتند. آنها می‌دانند که در صورتی که روحانی پاستور را ترک کند، شرایط برای بازگشت و احیاء برجام سخت تر می‌شود و از این رو شاید بهتر باشد هرچه سریع تر مقدمات بازگشت به برجام را فراهم کند.

اروپا، میانجی ایران و آمریکا

آنچه بسیاری از وب سایت‌ها و خبرگزاری‌های خارجی بر آن تاکید دارند، نقش اروپا در مساله توافق هسته ای و ارتباط ایران و آمریکا است. پیش از این نیز بسیاری از این گفته بودند که تنها اروپا می‌تواند بین ایران و آمریکا میانجی شود (اینجا بخوانید). حالا هم وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده که ایران و آمریکا می‌توانند به صورت غیر مستقیم و تحت نظارت و هدایت اروپا، با یکدیگر گفتگوداشته باشند.

هفته‌ سرنوشت ساز برجام ، احیاء یا ارسال به بایگانی؟

طبق اعلام پایگاه اسلیت، ملاقات احتمالی روز سه شنبه در وین یک شانس دوباره به طرف‌های برجام است. علت این امر این است که تمام طرف‌ها علاقه مند به بازگشت به برجام هستند. هم آمریکا، هم اروپا، هم چین و روسیه و هم ایران؛ همگی ترجیح می‌دهند برجامی وجود داشته باشد و تحت این قرارداد با یکدیگر ارتباط داشته و یا حتی درگیر شوند. این نشانه مثبتی است که می‌تواند ملاقات ایران و 4+1 یا ایران و آمریکا را به سمت و سوی خوبی ببرد.

نویسنده اسلیت مدعی است اگر برجام در ملاقات اخیر ایران و مقامات کشورهای 4+1 یا ملاقات احتمالی ایران و آمریکا به یک بندرگاه مطمئن برسد که هیچ، مگرنه، باید برای همیشه برجام را در بایگانی بدانیم. برجام آخرین فرصت را به دست آورده است، یا احیا می‎شود و یا برای همیشه در گوشه ای از تاریخ خاک می‌خورد و آرام آرام می‌میرد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها