کد خبر: 615403
تاریخ انتشار :

خیز سیاسیون برای پیروزی در میان‌دوره‌ای بهارستان/ صندلی خالی تهران نصیب کدام چهره می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام داوطلبان رقابت در «انتخابات میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی»، تنور این بخش از انتخابات 1400 هم تا حدودی گرم‌تر شده و با ثبت‌نام برخی چهره‌های سرشناس سیاسی و نمایندگان ادوار مجلس و پس از تایید صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان، تکلیف 6 صندلی باقیمانده مجلس یازدهم در روز 28 خردادماه امسال و همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراها مشخص خواهد شد.

انتخابات «میان‌دوره ای» یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در 6 حوزه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بهار و کبودرآهنگ»، «آستانه اشرفیه»، «میانه»، «گچساران و باشت» و «تفرش و آشتیان» برگزار می‌شود؛ فاطمه رهبر، عیسی جعفری و محمدعلی رمضانی، منتخبان سه حوزه تهران، بهار و کبودرآهنگ و آستانه اشرفیه بودند که بر اثر ابتلا به بیمار کرونا جان باختند.

در حوزه انتخابیه میانه هم به دلیل رد صلاحیت یکی از دو منتخب راه یافته به مرحله دوم، تکلیف دومین کرسی مشخص نشده و به انتخابات میان‌دوره ای موکول شد؛ همچنین در حوزه «تفرش و آشتیان» با ابطال انتخابات از سوی شورای نگهبان (به دلیل تخلفات فرد منتخب در زمینه مدرک تحصیلی) و نیز در حوزه انتخابیه گچساران و باشت به دلیل رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون (به دلیل تخلفات مالی و انتخاباتی)، قرار بر برگزاری انتخابات میان‌دوره گذاشته شد.

اما در میان این 6 کرسی، حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیشتر از دیگر حوزه ها در کانون توجه بوده و آمد و رفت چهره‌های سیاسی و نمایندگان ادوار به ستاد انتخابات استان در یک هفته گذشته، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

به گفته شکرالله حسن‌بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران، طی شش روز ثبت‌نام از داوطلبان (تا روز شنبه 14 فروردین)، 342 نفر برای رقابت بر سر یک کرسی باقیمانده در حوزه تهران ثبت‌نام کرده‌اند که پرونده آنها وارد مراحل بررسی صلاحیت توسط هیات‌های اجرایی، هیات‌های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت (شورای نگهبان) می‌شود.

در میان 342 داوطلب نشستن بر یک صندلی حوزه تهران، نام برخی چهره‌های آشنا هم به چشم می‌خورد که می‌توان به این اشخاص اشاره کرد؛

1. محمد اسماعیل کوثری ؛ وی نماینده مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم و رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم بود و پس از نمایندگی، در قرارگاه ثارالله (ع) به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه مشغول به خدمت شد.

2. علیرضا محجوب ؛ چهره اصلاح‌طلب و دبیرکل خانه کارگر که در دوره‌های پنجم تا دهم نمایندگی مردم تهران را برعهده داشت، اما در انتخابات دوره یازدهم و با شکست کامل فهرست اصلاح‌طلبان، تنها 95 هزار و 400 رأی به دست آورد و از راهیابی به مجلس باز ماند.

3. حمید رسایی ؛ عضو جبهه پایداری و نماینده دوره‌های هشتم و نهم تهران که در انتخابات دوره‌ دهم ابتدا رد صلاحیت شد، اما با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای، سودای نمایندگی از اصفهان را پیدا کرد و با ثبت‌نام مجدد و ارائه مدارک جدید و تایید صلاحیت، از این حوزه نامزد شد، اما از راهیابی به مجلس بازماند و در مجلس یازدهم نیز، همین سرنوشت را پیدا کرد.

4. زهرا سعیدی مبارکه ؛ وی که خود را مستقل معرفی کرده، در مجلس دهم از حوزه انتخابیه مبارکه (اصفهان) به مجلس راه یافت، اما در دوره یازدهم ترجیح داد از شهر بزرگتری مثل اصفهان راهی مجلس شود، اما نتوانست رأی مردم را کسب کند؛ وی حالا شانس نمایندگی‌اش را از تهران امتحان می‌کند.

5. ایرج ندیمی ؛ نماینده مستقل و نزدیک به اصلاح‌طلبان که در دوره‌های هفتم و نهم به نمایندگی از مردم لاهیجان و سیاهکل به مجلس راه یافت، اما در دوره هشتم و دهم از نشستن بر صندلی نمایندگی باز ماند و در سال 95 به عنوان مشاور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه منصوب شد. وی حالا برای نشستن بر یک صندلی باقیمانده تهران مجددا ثبت‌نام کرده است.

6. نادر قاضی‌پور ؛ نماینده مردم ارومیه در دوره‌های هشتم، نهم و دهم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود که در دوره یازدهم رد صلاحیت شد. او هم حالا با ثبت‌نام در انتخابات میان‌دوره ای تهران، می‌خواهد شانسش را برای تایید صلاحیت و راهیابی دوباره به بهارستان امتحان کند.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها