کد خبر: 615499
تاریخ انتشار :

افشای روسیه از آینده مذاکره بین ایران و آمریکا

افشای روسیه از آینده مذاکره بین ایران و آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تصریح کرد که در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در وین هیچ‌گونه مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا انجام نخواهد شد.

اولیانوف با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ادامه داد: «به‌ هیچ عنوان هیچ تماس و ارتباط مستقیمی بین نمایندگان ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت. ایران که از تحریم‌ها رنج برده است، حداقل در این مرحله، آماده مذاکرات مستقیم نیست».

این دیپلمات روس با این‌ حال با اعلام آمادگی روسیه برای کمک به حل اختلافات به وجود آمده میان ایران و آمریکا درباره برجام گفت که روسیه آمادگی دارد تا در صورتیکه از این کشور درخواست شود، ارتباطات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره برجام را تسهیل بخشد.

اولیانوف ادامه داد که روسیه به عنوان عضوی از برجام به احیای برجام علاقمند است و آمادگی دارد تا «تمامی گام‌های لازم را بردارد تا رسیدن به توافقات منسجم را تسهیل بخشد».

وی همچنین در بخشی از این مصاحبه با رد هرگونه مذاکرات مستقیم میان نمایندگان ایران و آمریکا در نشست آتی وین گفت: «این احتمال و ضرورت ارتباطات در قالب‌های دیگر را بدون ایجاد مزاحمت برای نمایندگان اتحادیه اروپا نفی نمی‌کند. ما بسته به چگونگی پیشروی تحولات و هر آن جا که لازم باشد، [مذاکرات را] تسهیل می‌کنیم».

روز گذشته (یکشنبه)، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای چندمین بار در گفت‌وگویی درباره نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین تأکید کرد که ایران هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهد داشت.

وی در این خصوص تصریح کرد: «ما در وین هیچ مذاکراتی با آمریکایی‌ها چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم نخواهیم داشت. ما با کمیسیون مشترک و کشورهای ۱+۴ مذاکره می‌کنیم و خواسته و شرط خودمان را برای بازگشت به برجام اعلام خواهیم کرد که خواسته و شرط ما این است که آمریکا اول همه تعهدات برجامی خود را انجام دهد و همه تحریم‌هایی که گذاشته را بردارد و بعد از آن ما راستی آزمایی می‌کنیم و برمی‌گردیم».

روز جمعه ۱۳ فروردین ماه نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل ایران و گروه ۱+۴ با حضور نماینده اتحادیه اروپا به صورت مجازی برگزار و طرفین توافق کردند که سه ‌شنبه این هفته ۱۷ فروردین ماه این مذاکرات را به صورت رو در رو ادامه دهند.

پس از آن اخباری مطرح شد که قرار است آمریکایی‌ها نیز در وین حضور یابند و شب گذشته نیز اعلام شد که «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران ریاست هیأت آمریکایی را در وین برعهده دارد و مذاکراتی را با طرف‌های دیگر برجامی به غیر از ایران صورت خواهد داد.

بعد از اعلام حضور آمریکایی‌ها در وین عراقچی و ظریف در اظهاراتی تأکید کردند که ایران مذاکره‌ای با آمریکا چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم ندارد و «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز با تکرار همین مواضع گفت: «ایران و ایالات متحده آمریکا دیداری نخواهند داشت، غیر ضروری است».

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها