کد خبر: 615891
تاریخ انتشار :

شورای نگهبان صلاحیت عارف و جهانگیری را تایید می‌کند؟

شورای نگهبان صلاحیت عارف و جهانگیری را تایید می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حسن رسولی در گفت‌و‌گو با ایلنا در تحلیل شرایط کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: انتخاب نامزد واحد مورد اجماع جریان اصلاحات، مهمترین مرحله انتخابات آینده است که مقدمات و زمینه‌های رسیدن به این نامزد واحد در جبهه اصلاحات در دست پیگیری و اقدام است.

این عضو جبهه اصلاحات ایران افزود: به نظر من تا امروز اگر تعداد متنوع نامزدهایی که در جریان اصولگرا اعلام آمادگی برای حضور کردند را با جریان اصلاح طلب مقایسه کنیم قطعاً انسجام و هماهنگی بیشتری بین اصلاح طلبان در مقایسه با جریان اصولگرا جاری و ساری است.

وی بیان کرد: علت تأمل و تأخیری که در این مرحله شاهد هستیم ناشی از اهمیت این نقطه است یعنی در مقایسه با سایر مراحل انتخابات، نامزد واحد مورد اجماع اکثریت بالای ظرفیت‌های اصلاح طلبی است که می‌تواند صحنه و آرایش انتخاباتی ریاست جمهوری را به نفع جریان اصلاحات رقم بزند؛ بنابراین به مؤلفه دقت و هوشمندی باید توجه کنیم و در عین حال از آفت تأخیر نیز غافل نباشیم. روز ۲۱ اردیبهشت ماه روز ثبت نام داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری است که به نظر می‌رسد فرصت مناسب برای رسیدن به نامزد واحد را در اختیار داریم.

رسولی در خصوص ترکیب ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: ترکیب آینده شورای اسلامی دوره ششم پایتخت از میزان مشارکت شهروندان تهرانی در انتخابات تاثیر پذیر است، به گونه‌ای که چنانچه میزان نارضایتی کاهش یابد و متأثر از تحولات امید آفرین احتمالی آینده میزان نارضایتی کاهش پیدا کند و حالت انجماد و دلسردی که در افکار عمومی نسبت به امر سیاست و انتخابات احساس می‌شود، تغییر یابد، میزان آرا افزایش خواهد یافت. همانند سال ۹۶ که اصلاح طلبان هم به لحاظ موفقیت صد درصدی بیست و یک کرسی را توانستند به دست بیاورند و هم از حیث شکستن رکورد آرا به دست آمده به گونه‌ای صحنه انتخابات عملیاتی شد که به طور متوسط، هر یک عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم یک میلیون و دویست هزار رأی اخذ کرد که تعداد بی‌سابقه‌ای در مقایسه با چهار دوره گذشته بود.

وی اضافه کرد: بنابراین پیش‌بینی ترکیب شورای اسلامی شهر تهران متأثر از شرایط عمومی جامعه است که در وضعیت کنونی متأسفانه میزان نارضایتی بالاست و مشکلات معیشتی جدی متوجه مردم است. همچنین نرخ تورم افزایش یافته و بیماری کرونا فضای کسب و کار شهری و ملی را به شدت متأثر ساخته و به فرض تداوم این وضعیت نامطلوب پیش‌بینی من مشارکت بالا در انتخابات نیست. کما اینکه در اسفند سال ۹۸ نیز درصد مشارکت در تهران ۱۸ درصد بیشتر نبود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، انتخابات پرشور و شادابی نخواهیم داشت اما اگر شاهد تغییراتی در جامعه باشیم تا موجبات دگرگونی صحنه سیاسی اجتماعی را فراهم کند، می‌توان امیدواری بیشتری به مشارکت بالا داشت و در مشارکت بالا عمدتاً حسب تجربه سال‌های اخیر، اصلاح طلبان دست بالاتری خواهند داشت.

وی تأکید کرد: در عرصه داخلی کاستن از سطح عدم انسجام در حاکمیت موجب بروز ناکارآمدی سیستم اداره کشور شده است، از منظر مدیریت ملی ایجاد تغییرات مثبت می‌تواند یکی از عوامل افزایش امید در میان مردم باشد. امروز در مسائل روزمره نظام تدبیر کشور ناتوان از آن است که مسئله تولید و توزیع یک قلم مصرفی مردم مانند مرغ را مدیریت کند؛ یا در حوزه مدیریت بحران کرونا افکار عمومی و نخبگان جامعه یا کسانی که دستی در مدیریت‌های کلان داشتند، احساس می‌کنند که متناسب با ژرفا و اهمیت مدیریت بحران کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا و کلیت نظام اجرایی کشور فاقد یک راهبرد واقع‌بینانه مبتنی بر تجارب موفقیت سایر کشورها است و هر چند روز یکبار شاهد پراکنده‌گویی هستیم.

رسولی افزود: با کمال تأسف در شرایط فعلی روند اقتصادی ایران متاثر از تحولات منطقه‌ای و بیرونی است و با تداوم تحریم‌ها اقتصاد ایران روز به روز در حال کوچکتر شدن است.

این عضو جبهه اصلاحات ایران‌خاطر نشان کرد: به طور مشخص اگر با توجه به تغییراتی که در غرب صورت گرفته، گشایش‌ عزتمندانه‌ای در بحث FATF و پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه می‌تواند فضای کشور را در کوتاه مدت به سمت امیدواری سوق دهد و هر چه نرخ امید به آینده در افکار عمومی افزایش یابد، به همان میزان رغبت اقبال از انتخابات بهبود خواهد یافت و با انتخابات پرشورتری روبرو خواهیم شد.

رسولی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر از کاندیداهای بالقوه کسی را مدنظر دارید که قابلیت تصدی این سمت را داشته باشد و بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، گفت: به نظر من دست ما خالی نیست و امروز کاندیداهایی که بتوانند از کانال شورای نگهبان عبور کنند به صورت واضح و مشخص آقای دکتر عارف و آقای جهانگیری هستند و این اشخاص از افرادی هستند که قابلیت عبور از صافی شورای نگهبان را دارند. در بین سایر کسانی که اعلام داوطلبی کرده‌اند نیز من همین پیش‌بینی را دارم چرا که معتقدم در جریان انتخابات ریاست جمهوری همانند ادوار گذشته، شورای نگهبان به نمایندگی از کلیت نظام گشاده‌دستانه‌تر از انتخابات مجلس شورای اسلامی برخورد خواهد کرد و در سبد نامزدهای انتخاباتی پیش‌بینی من این است که ما کمافسابق از هردو سلیقه سیاسی کشور نمایندگانی داشته باشیم، البته این که نمایندگان تا چه میزانی بتوانند آرا مردم را کسب کنند بستگی به تغییر و تحولات احتمالی مثبت در جامعه دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها