کد خبر: 615978
تاریخ انتشار :

تجدیدنظر واشنگتن پست درباره پروژه نفوذ منطقه‌ای ایران/ افکار عمومی آمریکا برای احیای برجام آماده می‌شوند؟

تجدیدنظر واشنگتن پست درباره پروژه نفوذ منطقه‌ای ایران/ افکار عمومی آمریکا برای احیای برجام آماده می‌شوند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، نام گروه پژواک در دوران مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در دولت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا بار‌ها در رسانه‌های آمریکایی شنیده شده بود. گروهی که با رهبری بن رودز مشاور امنیت ملی اوباما و حضور شخصیت‌های کلیدی تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا وظیفه آماده‌سازی افکار عمومی آمریکا برای برجام را برعهده داشت. به نظر می‌رسد الگوی گروه پژواک بار دیگر در حال تکرار شدن است.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا برخلاف رویکرد غالب در این کشور گزارشی منتشر کرده و در آن توضیح داده نیرو‌های ضد آمریکایی در عراق تنها گروه‌های نیابتی ایران حاضر در این کشور نیستند و هدفشان دفاع از کشورشان است.

البته ناگفته نماند که انتشار گزارش‌هایی از این دست همواره حاوی شیطنت‌هایی ار سوی آمریکایی‌ها نیز بوده که قصد تفرقه افکنی میان ایران و عراق را داشتند.

در این یادداشت که به قلم لوییسیا لاولاک و مصطفی سلیم نوشته شده آمده: زمانی که حرف مبارزه با داعش مطرح شد صفی از داوطلبان تشکیل شد. به محض اینکه ارتش عراق تحلیل رفت، شبه نظامیانی که بیشترشان را شیعیان تشکیل می‌دادند وارد ارتش شدند و افراط گرایان اهل تسنن داعش را قلع و قمع کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: بسیح این نیرو‌ها دست بالا را به آن‌ها داد و در نهایت آن‌ها را در مقابل آمریکا قرار داد. در بسیاری موارد این گروه‌ها با حمایت ایران به سمت مواضع نظامی آمریکا در سال‌های اخیر موشک پرانی کردند و ایران و آمریکا را به سوی شعله‌ورتر شدن یک جنگ وسیع‌تر تهدید کردند و حتی امروز که مقامات ارشد آمریکا و ایران در حال مذاکره برای بازگشت به برجام هستند نیز این تهدید‌ها ادامه دارد.

واشنگتن پست اذعان کرده با اینکه برخی مقامات آمریکایی این شبه نظامیان را بخشی از کمپین تلاش ایران برای بسط نفوذ خود در منطقه می‌دانند اما این گرو‌ها ریشه در تاریخ پر آشوب عراق دارند و از اعماق تار و پود جامعه عراق برخاسته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: قدمت برخی از این گروه‌ها به دهه‌ها قبل برمی‌گردد. شبکه نیرو‌های موسوم به بسیج مردمی یا حشد الشعبی در سال ۲۰۱۴ و با حمایت گسترده شیعیان جنوب عراق شکل گرفت. این شبکه با درخواست نحست‌وزیر وقت و آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان برای مبارزه با داعش تشکیل شد. اکنون در حالی که برخی از عراقی‌ها این شبه نظامیان را مورد حمایت ایران می‌دانند اما این گروه گلایه‌های زیادی از تهران دارند.

در این گزارش گفته شده اگرچه حشد الشعبی از فرقه‌های مختلف دینی تشکیل شده اما اکثریت غالب آن را شیعیان تشکیل می‌دهند. گروه‌های کتائب حزب‌الله، عصائب اهل الحق، حرکت حزب الله النجبا و بدر در واقع منبع نگرانی مقامات آمریکایی‌اند. آمریکایی‌ها انگشت اتهام برای حملات راکتی به تاسیسات دیپلماتیک و نظامی‌شان در ماه‌های اخیر را به سمت این گروه‌ها نشانه رفته‌اند. حملاتی که به کشته شدن چند آمریکایی و پرسنل خارجی و همچنین شهروندان عراقی منجر شد.

این رسانه در بخشی از یادداشت خود منابع مالی حشد الشعبی را مورد بررسی قرار داده و در این بخش اشاره‌ای به حمایت‌های مالی ایران به این گروه نکرده است.

به گفته واشنگتن پست، حشد الشعبی از بودجه فدرال عراق برای تامین مالی خود استفاده می‌کند و با این بودجه نیز باید پرداخت‌های مربوط به خانواده شهدای جنگ را بپردازد، اما کمترین پاسخگویی نسبت به نحوه هزینه کرد خود ندارد.

بر اساس این گزارش تصمیم مربوط به اینکه چه گروه‌هایی و به چه میزان بودجه دریافت کنند بر عهده کمیته‌ای از سران ارشد حشد الشعبی بیرون از دولت است. بودجه ملی که به این گروه اختصاص پیدا کرده چیزی حدود ۶۸ میلیون دلار برای خرید زمین برای خانواده شهدا بوده است، اما از سال ۲۰۱۴ تاکنون مقدار کمی از این پول‌ها صرف خانواده شهدا شده است.

واشنگتن پست در گزارش خود با خانواده یکی از شهیدان مبارزه با داعش مصاحبه کرده و پدر این شهید که عضو گروه حرکت حزب‌الله النجبا بوده درباره هدف فرزندش به این رسانه گفته من به پسرم گفته بودم که این کشور ارزش کشته شدن تو را ندارد اما پسرم گفت می‌خواهد از کشورش دفاع کند.

واشنگتن پست دلیل شهادت این عراقی را دفاع از حرم ائمه در سامرا خوانده و نوشته «علی در اوائل دهه ۲۰ زندگی خود در سل ۲۰۱۶ در حالی که سعی داشت یک بمب را در نزدیکی شهر مقدس سامرا خنثی کند جانش را از دست داد.»

ایران و آمریکا پس از گذشت چهارسال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ و سه ماه از از زمان روی کار آمدن جو بایدن، در نهایت مذاکرات بر سر احیای برجام را آغاز کرده‌اند. گرچه این مذاکرات به طور مستقیم انجام نمی‌گیرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در دومین سال ریاست جمهوری خود از برجام خارج و شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال کرده بود. اکنون هیئت ایران و کشورهای عضو برجام به همراه آمریکا در شهر وین پایتخت اتریش در حال رایزنی درباره نحوه بازگشت آمریکا به برجام و همچنین بازگشت ایران به تعهدات برجامی است.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها