کد خبر: 616030
تاریخ انتشار :

ادعای یک رسانه عرب درباره حادثه اخیر دریای سرخ

جنگ دریایی ایران و اسرائیل/ وقوع جنگ دوم نفتکش‌ها چقدر جدی است؟

جنگ دریایی ایران و اسرائیل/ وقوع جنگ دوم نفتکش‌ها چقدر جدی است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حادثه‌ جدید نفتکش ساویز در دریای سرخ باعث شد وضعیت منطقه وارد فاز جدیدی شود. این اتفاق در کنار خرابکاری هسته‌ای دیروز، می‌تواند تنش در منطقه را تشدید کند.

همان روز حادثه، بسیاری از رسانه‌ها رژیم صهیونیستی را مقصر اصلی این واقعه دانستند. جمهوری اسلامی ایران نیز واکنش مقتضی را به این حادثه داشت. سردار شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به حادثه کشتی ایرانی گفت: "تا زمان مشخص شدن تحقیقات و شرایط حادثه کشتی ساویز نمی‌توانیم هیچ واکنشی نشان دهیم."

سردار شکاری تاکید کرد: "هیچ‌یک از کشورهای حوزه خلیج فارس را در حادثه کشتی ساویز در دریای سرخ متهم نمی‌کنیم." این سخن نشان می‌دهد که اصلی ترین متهم همچنان رژیم صهیونیستی و نه کشورهای عرب منطقه است. هرچند هنوز این فرضیه مورد تایید نهایی قرار نگرفته است.

عرب ویکلی: جنگ نفتکش‌های دوم در حال وقوع است

حالا بسیاری از رسانه‌های خارجی نیز به حادثه دریای سرخ واکنش نشان داده اند. پایگاه خبری عرب ویکلی (Arab Weekly) در گزارشی به این موضوع پرداخت.

نویسنده معتقد است رژیم صهیونیستی متهم ردیف اول حادثه دریای سرخ است. عرب ویکلی حادثه دریای سرخ را در ادامه ی تنش دریایی چند ساله ایران و متحدان آمریکا می‌داند و معتقد است این تنش با خروج ترامپ از کاخ سفید، انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور، مساله بازگشت آمریکا به برجام بیشتر از گذشته شده است.

نویسنده عرب ویکلی معتقد است حالا رژیم صهیونیستی وارد درگیری دریایی در آب های خلیج فارس و دریای سرخ شده است. ایران بعد از خروج ترامپ از برجام، فعالیت هسته ای خود را از سر گرفته و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) با شدت هرچه تمامتر مخالفت خود را با این فعالیت‌ها اعلام کرده است.

عرب ویکلی می‌گوید که نتانیاهو با اقدامات تحریک آمیز و مخرب اخیر خود سخت در تلاش است که مانع دستیابی ایران به غنی سازی اورانیوم شده و یا بازگشت آمریکا به برجام را کان لم یکن کند.

عرب ویکلی معتقد است درگیری‌های ناشی از مخالفت اسرائیل با برجام حالا وارد فاز دریایی شده و احتمال دارد با افزایش این فعالیت‌ها و یا خروج کنش‌ها و واکنش‌ها از حد خود، منطقه (خلیج فارس، دریای عمان یا دریای سرخ) وارد یک جنگ نفتکش‌های جدید شود.

جنگ نفتکش‌ها در دهه 80 چگونه آغاز شد؟

منظور نویسنده ازجنگ نفت‌کش‌های دوم، احیاء جنگ‌های دریایی دهه 80 میلادی در خلیج فارس است که مابین نیروی دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران و ارتش بعث عراق و ایالات متحده آمریکا رخ داد.

جنگ نفتکش‌های اول هم با همین فعالیت‌های مخرب آغاز شد و سپس آنقدر شدت گرفت که پای سایر کشورهای منطقه و حتی ایالات متحده را هم به عرصه نبرد باز کرد.

در واقع، ریشه نبرد به سالهای 1981 الی 1983 باز می‌گردد. در سال 1981 ارتش بعث عراق که در عرصه نبرد زمینی وضعیت بسیار بدی داشت وعملا جنگ را به ایران باخته بود، به کشتیهای غیرنظامی ایران که وظیفه واردات کالاهای نظامی پشتیبانی جنگ را به عهده داشتند حمله هوایی کرد. در مرحله بعد این حملات، کلیه کشتی‌های تجاری ایران را نیز شامل شد. عراق حملاتش را با کمک جنگنده‌های آمریکایی و روس خود انجام می‌داد. این سلسله حملات تا سال 1983 ادامه پیدا کرد. اما ایران در این میان اقدام خاصی برای مقابله با این حملات انجام نداد.

با افزایش اقدامات مخرب عراق، ایران نیز مجبور به پاسخ گویی شد. در سال 1984، نیروی هوایی ایران با کمک موشکهای خود شروع به حمله به کشتی‌های کوچک عراقی کرد. این اقدام باعث ایجاد رعب و وحشت در دل ارتش عراق شد. در مرحله بعد، نیروی دریایی ایران نفت‌کش‌های کویت را مورد حمله قرار داد. علت این حملات این بود که کویت و عربستان سعودی کمک‌های فراوان مالی، نظامی و تجاری به عراقِ صدام حسین می‌کردند و ایران سعی داشت این شاهراه مالی را قطع کند.

با این اقدام، عربستان و کویت نیز وارد جنگ دریایی شدند. در سال 1985، حملات ارتش بعث عراق بیشتر شد. با این اقدام، ایران سعی کرد از حق خود بر تنگه هرمز استفاده کند تا مانع از کمک رسانی کشورهای غربی به عراق کند. همین امر باعث شد کشورهای غربی و به خصوص ایالات متحده از عراق حمایت بیشتری کرده و ایالات متحده عملا وارد جنگ شود.

جنگ دوم نفتکش‌ها چقدر جدی است؟

بنابراین، با بررسی روند آغاز جنگ نفتکش‌ها می‌توان نظر و حدس عرب ویکلی در مورد آغاز جنگ دوم نفتکش‌ها را درک کرد.

نویسنده معتقد است همانطور که درگیری دریایی ایران و عراق در منطقه حساس خلیج فارس باعث شد آرام آرام جنگ نفتکش‌ها در دهه 80 میلادی شکل بگیرد، به همین صورت، درگیری اخیر و اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی نیز ممکن است باعث شکل گیری یک جنگ در آب‌‌های جنوبی کشور شود.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها