کد خبر: 616033
تاریخ انتشار :

دوقطبی ابراهیم رئیسی و سیدحسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر جدی است؟

دوقطبی ابراهیم رئیسی و سیدحسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر جدی است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، همزمان که بحث نامزدی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ جدی‌تر می‌شود، اصلاح طلبان نیز به سراغ سید حسن خمینی رفته‌اند و جدی تر از هر زمانی از نامزدی او صحبت می کنند. هم از طیف مدرن جریان اصلاح طلب، چهره‌هایی مثل علیرضا علوی تبار، هم طیف عملگرای این جریان و روزنامه سازندگی و هم طیف سنتی این جریان، در روزهای گذشته از نامزدی سیدحسن خمینی به پا کرده‌اند و از او خواسته‌اند در انتخابات پیش رو نامزد شود.

نامزدی سیدحسن خمینی در حالی است که در جناح مقابل هم دعوتنامه‌هایی برای سیدابراهیم رئیسی ارسال می‌کنند و بسیاری از چهره های اصولگرا از رئیس قوه قضاییه می‌خواهند در انتخابات ۱۴۰۰ حضور بیابد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، احتمالا مهمترین دوقطبی انتخابات ریاست جمهوری، دوقطبی سیدحسن خمینی/ابراهیم رییسی خواهدبود.

در میان اصلاح طلبان سیدحسن خمینی ویژگی ممتازی نسبت به سایر گزینه‌ها ندارد و اتفاقاً او نیز مثل مثل بسیاری دیگر از چهره‌های شاخص این جریان به خاطر دلایل مختلفی ممکن است در انتخابات با عدم احراز صلاحیت مواجه شود. کاری که احمد جنتی یکبار سال ۹۴ و برای مجلس خبرگان آن را انجام داده بود و هزینه آن را پرداخت کرده بود. فعالان سیاسی می‌پرسند دلیل اصرار اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به دو روحانی جوان سید برای ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ چیست. آیا واقعاً هدف حضور در انتخابات است یا هدف تاثیرگذاری برای بر اعضای مجلس خبرگان رهبری برای تصمیمات مهم در آینده باشد؟

علیرضا علوی تبار در دیدار اعضای مجمع ایثارگران با سیدحسن خمینی گفته بود «به دلیل اینکه میراث سنگینی روی دوش جنابعالی (حاج سیدحسن خمینی) است و تداوم جریانی در تاریخ انقلاب هستید، برای داشتن تأثیر سیاسی علاوه بر کارهای دیگری که باید بکنید و امیدواریم دوستان بتوانند شما را قانع کنند که کار دیگری هم انجام بدهید، باید در پرورش یک گفتار سیاسی هم که این دو وجه را تقویت کند نقشی که انتظار می‌رود را ایفا کنید.»

هرچند اثبات این نظریه بسیار دشوار است اما حجم عصبانیت کاربران اصولگرا علیه سیدحسن خمینی از این یک هفته بسیار بی‌سابقه بوده و مشخص نیست آنها که معتقدند سیدحسن خمینی رد صلاحیت می‌شود چرا در این حد و با این ابعاد به نقد پرداخته‌اند و بیشترین نقدها را به وی مطرح کرده‌اند. بخشی از نقدها فنی است اما بخشی از سخنان درباره سیدحسن خمینی به توهین شبیه بود تا نقد.

ساختار پیچیده و جلسات محرمانه مجلس خبرگان باعث می‌شود تا نقد و تحلیل درباره آینده سیاسی ایران و تصمیمات اعضای مجلس خبرگان در فضای مطبوعاتی ایران میسر نباشد اما نشانه‌هایی از انتخابات گذشته خبرگان نشان می‌دهد که ممکن است هم ابراهیم رئیسی و هم حسن خمینی اقبال بالایی در میان اعضای فعلی مجلس خبرگان داشته باشند.

در انتخابات گذشته مجلس خبرگان در تهران لیست منسوب به آیت الله هاشمی رفسنجانی ۱۵ کرسی از ۱۶ کرسی ممکن را بدست آورد. به نظر می‌رسد فرصت یک ماهه تا شروع ثبت‌نام نامزدها برای حامیان سیدحسن خمینی و ابراهیم رئیسی فرصتی طلایی باشد تا برخی شعارها و نقدها و برنامه‌های خود را برای آینده مشخص کنند و این آینده اما مفهومی دو پهلو دارد که یک معنای آن حضور در مسئولیت ریاست جمهوری است و معنای دیگران قرار گرفتن در مسئولیت بسیار خطیرتر است که اتفاقاً امکان بیشتری برای عملی کردن این برنامه‌ها و پروژه‌ها در اختیار این افراد قرار خواهد داد.

بحث در کلاب هاوس درباره سیدحسن خمینی

شب گذشته نیز فعالان سیاسی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس موضوع احتمال حضور سیدحسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰ را بررسی کردند. اصولگرایان بر این باور بودند که ریسک حضور سیدحسن خمینی بسیار بالاست زیرا آنها برنده انتخابات ریاست جمهوری هستند، بنابراین بهتر است او در انتخابات شرکت نکند. آنها عملا این پیام را منتقل می‌کردند که سیدحسن خمینی یا رد صلاحیت خواهد شد یا قافیه را به ابراهیم رییسی خواهد باخت بنابراین بهتر است در چنین شرایطی به رقابت ورود نکند.

اصلاح طلبان اما معتقدند سیدحسن خمینی رای‌آوری بسیار بالایی دارد و نام او شرایط برای رقیب دشوار می‌کند چراکه او می‌تواند اجماع تمام جریان اصلاح‌طلب را به دست بیاورد و در عین حال بخشی از اصولگرایان نیز به او اقبال می‌کنند.

بحث دیگری که درباره سیدحسن خمینی مطرح شد، عدم سابقه اجرایی اوست. درباره سیدحسن خمینی این موضوع مطرح شد که در قانون بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به واژه «رجل مذهبی و سیاسی» ذکر شده و موضوع سابقه قابل ارزیابی وجود دارد اما سیدحسن خمینی هیچ سابقه‌ای مدیریتی قابل ارزیابی ندارد.

این بیشترین نقدی است که علیه خمینی جوان مطرح شده است. این نکته واقعیتی است که نمی‌توان آن را منکر شد چراکه سیدحسن خمینی به جز تولیت حرم پدربزرگ هیچ سابقه اجرایی دیگری نداشته است. جمع بودجه این مجموعه به اندازه یک سر سوزن بودجه کل کشور نیست و این بزرگترین چالشی است که او در پیش رو دارد.

موافقان سیدحسن خمینی بر این باورند که ابتدای انقلاب شخصیت‌هایی همچون آیت الله خامنه‌ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی و محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر و میرحسین موسوی هیچکدام تجربه نداشته‌اند بنابراین اینکه به سیدحسن خمینی نقد شود که او بی‌تجربه است، بی‌انصافی است چراکه این موضوع درباره همه سابقه داشته است.

منتقدان در پاسخ گفتند که خود این چهره‌ها می‌دانستند تجربه‌ای نداشتند بنابراین اداره کشور را به دولت مهندس بازرگان سپردند. ضمن اینکه حضور این چهره‌ها در ابتدای انقلاب توجیه داشته است، نه آنکه بعد از ۴۰ سال بگوییم حضور فرد بی‌تجربه ایرادی ندارد پس سیدحسن خمینی مناسب است.

بحث مهم دیگری که در کلاب هاوس مطرح شد، این بود که حضور سیدحسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری، پوست موز اصلاح طلبان زیر پای اوست. اصولگرایان می‌گفتند کسانی که سیدحسن را ترغیب می‌کنند قصدشان ریاست جمهوری نیست و برای رهبری آینده برنامه دارند و با این کارشان بیت امام خمینی را در مقابل بیت آیت‌الله خامنه‌ای قرار می‌دهند بنابراین بهتر است از این ایده خودشان صرف‌نظر کنند.

یکی دیگر از بحث‌هایی که مطرح شد، نظر امام درباره ورود اهالی بیت خود به امور اجرایی بود. چنانچه یکبار در نامه‌ای درباره حضور سیداحمد خمینی گفته بود قرار نیست نزدیکان او به امور اجرایی وارد شوند. با این پیشفرض برخی معتقد بودند حضور سیدحسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری بر خلاف منویات آیت‌الله خمینی است.

حمایت احمدی نژاد از سیدحسن خمینی !

یکی از نکاتی که از سوی اصولگرایان مطرح شد، انجام چند دیدار میان محمود احمدی نژاد و سیدحسن خمینی بود و بیان این نکته که احمدی نژاد گفته از سیدحسن خمینی حمایت خواهد کرد. معلوم نیست این ادعا چقدر واقعیت دارد و آیا اصلا دیداری انجام شده یا خیر. بخشی از اصولگرایان بر پایه همین ادعا می‌گویند محمود احمدی نژاد از خمینی جوان سوءاستفاده خواهد کرد. از سوی دیگر اصلاح طلبان بر این باورند که هر شخصیتی و جناحی که از سیدحسن حمایت کند، برای آنها قابل قبول خواهد بود و آنها این حمایت را رد نخواهند کرد و این به معنای جذب حداکثری است.

هنوز تا زمان ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست جمهوری و البته معرفی گزینه‌های جریان‌های سیاسی زمان باقی مانده و مشخص نیست آیا سیدحسن راضی به حضور در انتخابات خواهد شد یا خیر. مهمترین نکته این است که خمینی جوان چهره‌ای همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی را در کنار خود ندارد که در صورت تردید، به سخن او عمل کند. سیدحسن در دوراهی انتخاب راه پدربزرگ (عدم ورود به فعالیت‌های اجرایی) و دعوت گسترده اصلاح طلبان (کاندیداتوری ریاست جمهوری) قرار گرفته است. در صورت ورود به انتخابات با بیشترین احتمال دوقطبی حداکثری میان او و ابراهیم رییسی خواهد بود. مشخص نیست برنده انتخابات کدام گزینه است اما سیدحسن خمینی باید این نکته را برای خود هضم کند که ورود به امور اجرایی صبوری بالایی می‌طلبد. بیشترین نقدها در کشور علیه رییس جمهور است؛ آنچنانکه حتی فعالان سیاسی و مدیران نظام هم مدام این جمله را تکرار می‌کنند که «فحش‌خور رییس جمهور خوب است» آیا سیدحسن خمینی خود را برای اینها آماده کرده است؟

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها