کد خبر: 616245
تاریخ انتشار :

بازی در زمین نتانیاهو و ضرورت تصحیح اشتباه محاسباتی غرب

بازی در زمین نتانیاهو و ضرورت تصحیح اشتباه محاسباتی غرب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مذاکرات و گفت‌وگوها برای احیای برجام در حالی از ۱۳ فروردین ماه آغاز و چندین دور به صورت حضوری در وین ادامه یافت که رژیم صهیونیستی با اقدام خرابکارانه در سایت نطنز به زعم خود تلاش کرد این روند را تخریب کند. در حالی که انتظار می‌رفت این اقدام تروریستی هسته ای با واکنش جدی و قاطع مذاکره کنندگان برجام روبرو شود، این کشورها با اظهاراتی منفعلانه با این موضوع برخورد کردند.

برخی از رسانه‌های غربی در روزهای اخیر مدعی شدند عملیات خرابکارانه روز یکشنبه عملا برنامه غنی سازی ایران را ۹ ماه به عقب می‌برد. موضوعی که از دید آنها عملا برگ برنده مهم تهران را در مذاکرات وین از بین می‌برد. با این حال وزیر امور خارجه امروز در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: آنچه در نظنز انجام شد، شرایط را برای ایران امکان پذیر می‌کند که به طور قانونی برای جبران این حماقت تروریستی هر کاری برای پیشرفت هسته‌ای در نظنز انجام دهد. در آینده نزدیک نظنز با سانتریفوژهای پیشرفته‌تر جلو خواهد رفت.

ظریف با تاکید بر اینکه اگر اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند مانع رفع تحریم‌های علیه ملت ایران شوند، اشتباه می‌کنند، افزود: دست ایران هم در مذاکره هم در آینده هسته‌ای قوی‌تر خواهد بود. رییس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه نه تحریم و نه اقدام خرابکارانه ابزار مذاکراتی برای آمریکا نخواهد بود و تنها وضعیت را برای آن‌ها دشوارتر خواهد کرد، گفت: فراموش نکنند که قبل از اقدام تروریستی اخیر پنج هزار سانتریفیوژ IR۱ در نطنز غنی سازی می‌کرد، بعد از اقدام تروریستی پریشب اگر قرار باشد برگردیم حتما به سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر برمی‌گردیم چه IR۱ و چه سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر.

واقعیت این است که ‌"اسرائیل" یکی از مولفه‌های مهم سیاست‌های آمریکا و غرب در خاورمیانه و از جمله تعامل با ایران است. این هم یک واقعیت است که اسرائیل با اقدامات شرورانه خود سعی می‌کند سیاست‌ها و برنامه‌های این کشورها را به گروگان بگیرد. در عین حال برخی تحلیلگران در روزهای اخیر از هماهنگی و تقسیم کار بین رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی در فرایند مذاکرات احیای برجام سخن به میان‌آوردند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در کنفرانس خبری هفتگی خود در این خصوص گفت که آمریکا هیچ‌گونه دخالتی در این مسئله نداشته است. با این حال حتی اگر این فرض را بدبینانه تلقی کنیم، و قائل به هماهنگی و تقسیم کار بین این کشورها نباشیم، آمریکا و قدرت‌های غربی در قبال شرارت‌های‌ رژیم صهیونیستی مسئولیت دارند. حمله تروریستی به تاسیسات هسته‌ای نطنز یکی از این اقدامات بود. موضوعی که با استناد به اظهارات مقامات صهیونیستی می‌توان ردپای آنها را پیدا کرد.

در هر صورت ایران اراده جدی برای پیشبرد مذاکرات و احیای برجام دارد و بارها تصریح کرده که در صورت رفع تحریم‌ها، ایران هم حاضر است به تعهدات خود در برجام بازگردد. نکته قابل تامل اینکه شرکای غربی برجام بویژه دولت پیشین آمریکا در قبال عهدشکنی برجامی دچار اشتباه محاسباتی محرز و ‌آشکار شد تصور دولتمردان وقت آمریکا این بود که ایران همانطور که برخی رسانه ها و جریانات داخلی منتقد برجام می‌گفتند صنعت هسته‌ای را تعطیل کرده و ایران دیگر برگی در اختیار ندارد اما کاهش تعهدات تهران در پنج گام عملا اشتباه محاسباتی آنها را ‌آشکار کرد. ایران نه تنها توانست در بسیاری از محدودیت‌های هسته ای به شرایط قبل از امضای برجام برگردد، در برخی موارد پیشرفت‌های بیشتری به دست آورد.

در حال حاضر هم نگرانی طرفداران احیای برجام این است که مذاکره کنندگان فعلی هم گرفتار مشاوره‌های غلط اسرائیل شوند. با این حال امروز سید عباس عراقچی که برای ادامه مذاکرات به وین سفر کرده است از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران خبر داد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان افزود: ایران در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

به گفته این دیپلمات عالیرتبه، یک هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود. براساس برنامه قبلی قرار بود جلسه مذاکره با ۱+۴ فردا چهارشنبه برگزار شود اما بدلیل ابتلای یکی از اعضای هیئت سیاسی اتحادیه اروپا به کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های مراقبتی، جلسه روز پنج شنبه برگزار می‌شود.

حالا مذاکرات و گفت و گوها در نقطه عطفی قرار گرفته است. غربی‌ها می‌توانند جدیت خود را در احیای برجام و توافق هسته ای نشان دهند. ایران هم برگ‌های لازم را در اختیار دارد و هم با حسن نیت وارد مذاکرات شده است. اگر جدیت لازم در مذاکره کنندگان غربی وجود داشته باشد می توان انتظار داشت مذاکرات روند طبیعی خود را ادامه دهد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها