کد خبر: 616522
تاریخ انتشار :

از حضور احتمالی قالیباف تا معرفی سه گزینه برتر اصلاح‌طلبان

از حضور احتمالی قالیباف تا معرفی سه گزینه برتر اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فضای مجازی در ماه های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی ترین عرصه فعالیت نامزدها، رسانه ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران موافق و مخالف در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره های مختلف جریانات سیاسی در توییتر و کلاب هاوس به صریح ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش های نوبه ای خود و در فاصله حدود ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد.

الف: شبکه های اجتماعی

تلگرام و گمانه زنی ها از نامزد نهایی اصولگرایان و اصلاح طلبان

فضای تلگرام از روز چهارشنبه ۲۵ تا امروز شنبه ۲۸ فروردین عمدتا متاثر از فعالیت رسانه های متعدد با گرایش های سیاسی مختلف در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ و گزینه های احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بوده است. در ادامه برخی از مهمترین محورهای کانال های خبری و تحلیلی در تلگرام که بازتاب بیشتری در میان کاربران این پلتفرم داشته، مورد رصد و جمع بندی قرار گرفته است:

بعد از انصراف سید حسن خمینی از انتخابات ریاست جمهوری، اجماع روی گزینه واحد جریان اصلاح طلبی به یکی از داغ ترین موضوع محافل رسانه ای تبدیل شد و کاربران دیدگاهها مختلف خود را دز این زمینه در شبکه های اجتماعی مطرح کرده و نشر دادند.

یک کانال تلگرامی با بازنشر اظهارات دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات در خصوص گزینه نهایی اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ اظهارات حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات را بازتاب داد و به نقل از وی نوشت:گزینه اول جبهه اصلاحات برای ریاست جمهوری محسن هاشمی رفسنجانی است که یکی از گزینه‌های برتر ما بوده و امکان اجماع اصلاح طلبان بر روی نام او زیاد است. گزینه دومی که احتمالا وارد عرصه خواهد شد علی لاریجانی است. اگر اعضای احزاب اصلاح طلب روی محسن هاشمی به اجماع نرسند، قطعا علی لاریجانی گزینه اجماعی همه اصلاح طلبان خواهد بود. البته افراد دیگری مثل اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف هم مطرح هستند.

یک کانال تلگرامی نزدیک به اصولگرایان به بازنشر سخنان عضو حزب کارگزاران سازندگی در خصوص میزان مشارکت ، گمانه زنی های مختلف دراین زمینه را مورد نشر قرار داد و نوشت: عطریانفر:کف مشارکت بالای ۵۵ درصد است. اگر از ۶۰ درصد بالاتر نرود. کارگزاران ظریف و محسن هاشمی را به عنوان کاندیداهای خود انتخاب کرده. اصلاح طلبی از نداشتن مانیفست رنج می برد. اتحاد ملت خود را نسبت به خاتمی فرزندخوانده تر می دانند. کارگزاران به صفت جبهه ای ظریف و به صفت حزبی، محسن هاشمی را برگزیده ایم. اصلاح طلبی از یک مسئله بزرگ رنج می برد و آن اینکه یک مانیفست مشخص ندارد. ما تمایل داریم اصلاح طلبان، واقع گرا باشند و دست از اتوپیاهای دوراز دسترس بردارد، آرمان هم باید روی زمین پیاده شود. اگر سید حسن اقا در انتخابات حاضر می‌شد آقای جهانگیری نمی‌آمد.

این کانال در پست دیگری به واکاوی وضعیت اردوگاه اصولگرایان پرداخت و در بازنشر سخنان یک فعال سیاسی اصولگرا،اظهارات کنعانی مقدم را بازتاب داد: حسین کنعانی مقدم: بحث بر این است که اصولگرایان یک دولت ائتلافی را تشکیل دهند. نظامی ها همه به نفع آقای محسن رضایی ائتلاف می کنند. ضرغامی تمایل بیشتری دارد بصورت مستقل وارد عرصه انتخابات شود. ما توصیه می کنیم سعید محمد به نفع آقای محسن رضایی کنار برود.

اعلاوه براین انعکاس اخبار مرتبط با کلاب هاوس در تلگرام و توییتر نیز با استقبال مخاطبان این پلتفرم ها روبرو شد به طوریکه افرادی که قابلیت دسترسی به فضای کلاب هاوس را ندارند از طریق کانال های تلگرامی و حساب های توییتری به بازتاب این اخبار دسترسی یافتند. برای نمونه بعد از سخنان واکنش برانگیز فائزه هاشمی در هفته گذشته، صحبت های صادق زیبا کلام در جلسه پرسش و پاسخ در کلاب هاوس بازتاب زیادی داشت.

اصلاح قانون انتخابات که در ماه های پایان سال ۹۹ توسط مجلس یازدهم به تصویب رسید، از جمله موارد پر بحث و جدل در مدت زمان مورد بررسی در فضای مجازی بوده که باعث واکنش مختلف کاربران و رسانه ها به این قانون در فاصله چند ماه به انتخابات ریاست جمهوری شده است. یک کانال تلگرامی درخصوص آخرین وضعیت این قانون از قول سخنگوی شورای نگهبان آورده است: کدخدایی: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری هنوز در شورای نگهبان تایید نشده است. تا زمانی که نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت به شورا نرسد ما نمی‌توانیم این طرح را رد یا تایید کنیم.

تقویت حضور احتمالی محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان نامزد ریاست جمهوری نیز از جمله محورهای پربازدید در شبکه های اجتماعی بود. به طوریکه روزگذشته اتاقی در کلاب هاوس تشکیل و موافقان و مخالفان حضور وی مباحث مختلفی را تا پاسی از نیمه شب مطرح کردند.

توییتر و ملزومات مشارکت حداکثری

مشارکت حداکثری و معرفی نامزد نهایی هر یکی از گرایش های سیاسی اصلاح طلبی، اصولگرایی، اعتدالی و ... عمده ترین محوری است که کاربران توییتر درباره آن به بحث و ارائه نظر می پردازند. برخی از میزان مشارکت مردم و راهکارهای افزایش مشارکت مردم توییت زدند و گروهی دیگری به اعلام نظر و استدلال برای معرفی نامزد مورد نظر خود اقدام کردند. در هرصورت موضوع انتخابات در میان کاربران با گرایش های مختلف سیاسی در توییتر فارسی داغ و واکنش برانگیز بوده است.

سعید جلیلی نامزد احتمالی انتخابات نیز درخصوص توجه به دغدغه و خواسته های مردم در آستانه انتخابات توییت زد: اگر در روزهای باقیمانده به انتخابات، همه‌ی جریان انقلاب کار جدی و موثر در توجه به مجموعه سوالات و دغدغه های لایه های مختلف جامعه صورت بدهند، ان‌شاءالله به نتیجه‌ای خواهیم رسید که آن نتیجه تازه نقطه شروع کار خواهد بود.

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در ارتباط با اخلاق انتخاباتی و نقادی کاندیدا توییت کرد: در هر انتخابات ریاست‌جمهوری اگر دیدید با کوچکترین نقد یا خدشه به یک کاندیدا حامیان برآشفته می شوند، به هم می ریزند، فحاشی می کنند و از نقاد متنفر می شود، بدانید با یک #فرقه و رهبر یک فرقه مواجه هستید نه یک کاندید انتخاباتی.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها