کد خبر: 617001
تاریخ انتشار :

گفت و گوی نامه نیوز با محمد صادق کوشکی؛

لاریجانی روی حمایت برخی اصولگرایان حساب کرده است

کوشکی گفت: اصلاح‌طلبان می‌خواهند با طرح اسامی متعدد بدنه اجتماعی خود را به سمت و سویی ببرند که درک کنند چرا باید روی لاریجانی اجماع کرد و راه دیگری نیست.

لاریجانی روی حمایت برخی اصولگرایان حساب کرده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اصلاح‌طلبان از نامزد «شگفتی» آفرین می‌گویند و گمانه‌زنی در رسانه‌های این جریان حول محور چهره‌های رادیکال از فائزه هاشمی گرفته تا مصطفی تاجزاده جریان دارد. واقعیات در فضای سیاسی و انتخاباتی موجود اما چیز دیگری است. در یک بررسی دقیق‌تر و واقع‌بینانه‌تر این طور به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان از حالا به بعد در مسیر ائتلاف با لاریجانی قرار خواهند گرفت. 

درک این گمانه بسیار ساده است اگر در نظر داشته باشیم که این جریان سیاسی در روزهای‌اخیر اصلی‌ترین گزینه قابل توجه خود یعنی سیدحسن خمینی را از دست داده است. نیامدن محمدجواد ظریف که دومین امیدواری آنان برای شور دادن به این انتخابات بود، قطعی شده و انتشار اخباری درباره نامه وی به رهبری، جای هیچ حرف و حدیثی نگذاشته است. 

اسامی دیگر از جمله محسن هاشمی که شرط‌ها دارد، اسحاق جهانگیری که همچنان مردد است، عارف که رای ندارد یا پزشکیان که در اندازه ریاست جمهوری نیست؛ مطرح شده اما هیچ کدام این‌ها گزینه نهایی اصلاح‌طلبان نخواهد بود. مصداق این مدعا نیز اظهارات اخیر حسین مرعشی درباره معرفی نامزد است که به او صفت شگفتی می‌دهد!

نه این افراد و نه امثال فائزه هاشمی و غلامحسین کرباسچی و حتی شخص سیدمحمد خاتمی در شرایط موجود قادر به رقم زدن شگفتی نیستند و اصلاح‌طلبان خودشان هم این را خوب می‌دانند.

در همین اثنا شاهدیم که اخباری از جدی شدن کاندیداتوری علی لاریجانی می‌رسد. این چهره سیاسی کهنه‌کار که اخیرا به خاطر اصرار طیفی از اصلاح‌طلبان به معرفی نامزد خالص به حاشیه رفته بود، به صدر اخبار برگشته است. یک روز از کانال تلگرامی او سخن می‌گویند و روز دیگر هوادارانش در کلاپ هاس از تشکیل شدن ستادهای انتخاباتی خبر می‌دهند! 

اینجاست که می‌توان پرسید آیا علی لاریجانی از مدت‌ها قبل حمایت بخشی از اصولگرایان از جمله کارگزاران را داشت، می‌تواند همان «شگفتی» مذکور باشد؟! پاسخ محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا به این سوال مثبت است. او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» گفت: « من از ابتدای این فرایند این را قطعی می‌دانستم که علی لاریجانی نامزد اصلاح‌طلبان باشد. منتها آنها قصد ندارند که یکباره از وی رونمایی کنند و به صورت پله پله این کار را خواهند کرد.»

وی با تاکید بر اینکه «برای این کار محاسبات لازم شده است» گفت: « آقای لاریجانی طی یک مدل‌سازی به این نتیجه رسیده که اکنون بهترین فرصت برای رئیس جمهور شدن است و او می‌تواند با حمایت اصلاح‌طلبان و تکرار مدل روحانی به نتیجه مطلوب خود برسد».

کوشکی افزود: « این یک نیاز دوطرفه است. اصلاح‌طلبان هیچ نامزد قابل و توانمندی ندارند. اسامی را مطرح می‌کنند اما خودشان هم می‌دانند که این افراد یا توانایی رئیس جمهوری را ندارد یا رای‌آوری ندارند. مثلا از آقای جهانگیری نام می‌برند درحالی که می‌دانند او صدهزار رای هم ندارد. یا از افرادی نام می‌برند که واقف هستند آن‌ها توانند اداره یک بخشداری را هم ندارند».

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: « اصلاح‌طلبان می‌خواهند با طرح اسامی متعدد بدنه اجتماعی خود را به سمت و سویی ببرند که درک کنند چرا باید روی لاریجانی اجماع کرد و راه دیگری نیست».

وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است لاریجانی همان نامزد شگفتی‌ سازی باشد که کارگزاران وعده داده است؟ گفت: «بله، چرا که نه. آن‌ها هیچ نامزد کارآمدی ندارند که هم بتواند آبروی اصلاحات را حفظ کند و هم رای آوری داشته باشد. به صورت یک مرتبه هم نمی‌توانستند از لاریجانی سخن بگویند زیرا ممکن بود که تخریب شود یا اینکه حامیان اصلاحات او را پس بزنند لذا با یک سیاست هوشمندانه و گام‌به‌گام همراهان خود را به سویی می‌برند که ضرورت ائتلاف با لاریجانی را درک کنند».

کوشکی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا لاریجانی وارد میدان می‌شود تا با نامزدهایی مثل ابراهیم رئیسی یا قالیباف رقابت کند یا اینکه چه کسی نامزد اصولگرایان است در تصمیم او تاثیر دارد؟ گفت: « به نظر من او مشکلی از این بابت ندارد. ضمن اینکه احتمال آمدن آقای رئیسی کم است و علی رغم همه دعوت‌ها تا کنون تمایلی نشان نداده است. به اضافه اینکه به اعتقاد من علی لاریجانی روی حمایت بخشی از چهره‌ها و پدرخوانده‌های اصولگرا نیز حساب کرده است».

وی افزود: «من از چهار، پنج ماه قبل به این سو گفته‌ام که اصلاح‌طلبان چاره‌ای غیر از ائتلاف با لاریجانی ندارند. او هم به این کار راضی است و برایش فرقی نمی‌کند که با رای چه جریانی به پاستور می‌رسد. دو طرف به هم نیاز دارند و به هم کمک می‌کنند. این نوع ائتلاف است و بر اساس یک محاسبه از ماه‌ها قبل صورت می‌گیرد».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا بدنه رای جریان اصلاحات نهایتا راضی به حمایت از لاریجانی می‌شود یا عدم مشارکت را ترجیح می‌دهد؟ گفت: « به هر حال اصلاح‌طلبان به صورت برای افزایش مشارکت و متقاعد کردن سرمایه اجتماعی خود به پای صندوق آمدن تلاش می‌کنند. گام بعدی آنان نیز این است که این افراد به گزینه مطلوب آنان که همان لاریجانی است، رای بدهند».

کوشکی خاطرنشان کرد: «به نظر من اصلاح‌طلبان با دو یا چند نامزد وارد انتخابات نخواهند شد. ممکن است که در ابتدا دو نامزد داشته باشند اما همان‌طور که در سال 92 عارف را قربانی کردند تا روحانی رئیس جمهور شود، این بار هم نامزد دوم خود را قربانی می‌کنند تا لاریجانی رئیس جمهور شود».

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها