کد خبر: 617066
تاریخ انتشار :

گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با اسماعیل گرامی مقدم؛

نه ؛ از لاریجانی حمایت نمی کنیم

اسماعیل گرامی‌مقدم گفت: اگر کارگزاران به سمت سیاست ائتلافی برود، در اقلیت قرار می‌گیرد.

نه ؛ از لاریجانی حمایت نمی کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: کمتر از دوماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی است و هنوز مشخص نیست نامزد یا نامزدهای دو جبهه مهم سیاسی یعنی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی چه افرادی هستند. مشخصا در جبهه اصلاحات در چندوقت اخیر نام محمدجواد ظریف بسیار به گوش می‌رسید تا آنکه اخیرا محتوای نامه او به رهبر انقلاب مبنی بر اینکه در انتخابات نامزد نمی‌شوم، منتشر شد.

اسماعیل گرامی‌مقدم درباره ابعاد نامه ظریف به رهبر انقلاب به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای ظریف مقبولیت و محبوبیت بالایی در بین مردم دارد و در پیشبرد مذاکرات چه در دوره اول مذاکرات برجام و چه حالا مرد اول مذاکرات بوده است. متأسفانه جریان رقیب در تمام این‌سال‌ها سعی کرده است که برخلاف منافع ملی تحریم‌ها برداشته نشود تا بتوانند به مقاصد سیاسی خود برسند و در نهایت در این دوره دولت را در اختیار بگیرند. آقای ظریف با نامه‌ای که به رهبری نوشت، نشان داد که بین منافع ملی و منافع شخصی، منافع ملی را انتخاب می‌کند اما اینکه او به رهبر انقلاب گفته است به دلیل دور شدن هر گونه انگیزه انتخاباتی در مذاکرات تعهد می‌دهم نامزد نشوم، منافاتی با این ندارد که اگر مردم از او درخواست کردند که در انتخابات نامزد شود، پا به میدان بگذارد؛ بنابراین هنوز این احتمال وجود دارد که آقای ظریف در انتخابات نامزد شود».

او ادامه داد: «من خطاب به آقای ظریف می‌گویم که شما باید محکم و جسورانه بازهم برای حفظ منافع ملی در صحنه بمان و در رقابت انتخاباتی، ایستادگی کن زیرا محبوبیت لازم را دارید».

این فعال سیاسی در واکنش به سخنان محمد عطریانفر در صداوسیما مبنی بر اینکه ممکن است از علی لاریجانی حمایت شود، بیان کرد: «آقای عطریانفر نظر شخصی خود را داده است؛ هرچند اغلب اعضای کارگزاران هم همین دیدگاه را دارند. در انتخابات مجلس یازدهم دیدیم که اغلب احزاب اصلاح‌طلب بر ورود اصلاح‌طلبانه به انتخابات پافشاری کردند و تنها حزب کارگزاران بود که مصوبه شورای سیاست‌گذاری عمل نکرد. اصلاح‌طلبان حتما در انتخابات نامزد خواهند داشت و نیازی به این نیست که از یک نامزد غیراصلاح‌طلب حمایت به عمل آید زیرا اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان به طور کامل کنار گذاشته شوند، تردید نکنید که مشارکت زیر 50درصد می‌آید که چنین شرایطی اصلا مورد قبول رهبر انقلاب نیست. علاوه بر این اصلاح‌طلبان تجربه تلخ ائتلاف با آقای روحانی را فراموش نمی‌کنند و سعی می‌کنند به صورت تشکیلاتی از نامزدی اصلاح‌طلب حمایت کنند.  البته من انکار نمی‌کنم که آقای لاریجانی نیرویی معتدل است اما اصلاح‌طلب نیست و اصلاح‌طلبان در این دوره بنای حمایت از یک نیروی اصلاح‌طلب را دارند. افزون بر این باید ببینیم که چه طیفی باعث ایجاد چنین بدبینی به ائتلاف شد؟ مواضع شخص آقای روحانی و آقای واعظی و نزدیکان دولت باعث نابودی ائتلاف شد. آنها به اصلاح‌طلبان پشت کردند درصورتی که خودشان می‌دانند اگر حمایت اصلاح‌طلبان نبود، نمی‌توانستند وارد دولت شود. در مجموع می‌گویم که اکنون هیچ یک از احزاب به سهولت نمی‌پذیرند که بار دیگر با سیاست ائتلافی وارد انتخابات شوند».

او درباره اینکه اگر شرایط طوری پیش برود که به هر دلیلی هیچ نامزد اصلاح‌طلبی در صحنه نباشد، آیا اجماع بر لاریجانی در دستور کار قرار می‌گیرد، تصریح کرد: «من تصور می‌کنم احتمال ایجاد چنین شرایطی تقریبا صفر است زیرا نمی‌شود هیچ نامزد اصلاح‌طلب تأییدصلاحیت نشود و اگر قرار باشد کارگزاران یا هر حزب دیگر به سمت سیاست ائتلافی برود، در اقلیت قرار می‌گیرد؛ هرچند معتقدم کارگزاران در نهایت به نظر اکثریت اصلاح‌طلبان تن می‌دهد. من پیشنهاد می‌کنم اگر اعتدالی‌ها حسن نیت دارند این‌بار آنها بیایند و از نامزد اصلاح‌طلبان حمایت کنند. چرا مدام می‌گوییم که حتما اصلاح‌طلبان باید پشت اعتدالی‌ها بایستند؟ هیچ ایرادی ندارد اگر این بار برعکس عمل شود».

گرامی‌مقدم درباره نامزدی مصطفی تاجزاده گفت: «ببنید یک زمانی در سال92 وقتی آقای هاشمی رفسنجانی وارد میدان انتخابات شد، تأییدصلاحیتش بر همگان امری واضح بود و هنگامی که ردصلاحیت شد، به جامعه شوک وارد شد اما اگر برای مثال منِ گرامی‌مقدم که سابقه زندان در کارنامه‌ام دارم وارد انتخابات شوم، ردصلاحیتم عجیب نیست و به مردم هم شوکی وارد نمی‌شود. حکایت نامزدی آقای تاجزاده هم همین‌ است. احتمالا او ردصلاحیت می‌شود و چنین انتظاری هم وجود دارد و در صورت ردصلاحیتش هم جامعه واکنش خاصی نشان نمی‌دهد زیرا انتظار چنین امری را دارد. گرچه من شخصا باور دارم آقای تاجزاده انسان شریفی است و برای جبهه اصلاحات زحمات زیادی کشیده است اما با این احتساب آقای موسوی و آقای کروبی از حصر هم می‌توانند نامزد شوند اما آیا تأییدصلاحیت می‌شوند؟»

سخنگوی حزب اعتماد ملی در پایان درخصوص احتمال نامزدی حضرتی، افشانی و امینی گفت: «آقای حضرتی نامزد نمی‌شود اما تا اینجای کار در شورای مرکزی حزب اعتمادملی بر آقای افشانی و امینی بحث می‌شود که ببینیم کدام یک از سوی حزب اعتماد ملی به نهاد اجماع‌ساز معرفی شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها