کد خبر: 617133
تاریخ انتشار :

موج تازه تخریب‌ها علیه ظریف با وجود انصراف چندباره از نامزدی

ایرنا/ داده‌کاوی ایرنا نشان می‌دهد با وجود اعلام چندباره «محمدجواد ظریف» مبنی بر نامزد نشدن برای ریاست‌جمهوری، تخریب و موج جدید حملات به وزیر امور خارجه به بهانه افشای یک فایل صوتی تقطیع شده و نامه او به رهبری آغاز شده است.

موج تازه تخریب‌ها علیه ظریف با وجود انصراف چندباره از نامزدی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسائلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌های مختلف جریانات سیاسی در شبکه‌هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله حدود ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌های تلگرامی و توییت‌ها در بازه زمانی ۱۱ صبح یکشنبه پنجم اردیبهشت تا ۱۱ صبح دوشنبه ششم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام، تکذیب تعویق انتخابات ریاست جمهوری و بازتاب سخنان تقطیع شده ظریف

در پی شایعات و شبهاتی که در فضای مجازی در خصوص تعویق زمان انتخابات منتشر شده بود، معاون سیاسی وزارت کشور از برگزاری انتخابات در موعد مقرر و بدون هیچ تعویقی خبر داد. یک کانال تلگرامی در این ارتباط به نقل از جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور نوشت: انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود. دولت و وزارت کشور برنامه‌ای برای تعویق انتخابات ندارند و انتخابات طبق زمان بندی اعلام شده در ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود.

اظهارات جدید سخنگوی شورای نگهبان در خصوص معیارهای بررسی صلاحیت نامزدها ، مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. یک کانال تلگرامی با بازنشر بخشی از سخنان عباسعلی کدخدایی نوشت: گرایش‌های سیاسی ملاک صلاحیت‌ها نیست. شورای نگهبان هیچ گاه گرایش‌های سیاسی را در بررسی صلاحیت‌ها ملاک قرار نداده است تا جایی که قانون به ما اجازه می‌دهد مسائل را در رسانه‌ها بیان می‌کنیم، در خصوص انتخابات مجلس همواره این قید قانونی وجود دارد که دلایل و مدارک رد صلاحیت افراد باید به صورت محرمانه به آن‌ها ارائه شود. برخی از کشورها اجازه برگزاری انتخابات در خارج از کشور را به ما نمی‌دهند.  

تبیین مکانیسم انتخاب نامزدهای جریانات مختلف سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و ... از موضوعات مورد توجه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است. یک کانال تلگرامی در توضیح و بیان جزییات انتخاب نامزد نهایی اصلاح طلبان از قول آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران آورد: اشخاصی که حائز دو سوم آرای اعضای مجمع ملی شوند، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه به عنوان نامزدهای نهایی معرفی جبهه اصلاحات معرفی می‌شوند. همه کسانی که به عنوان کاندیدا مطرح هستند، اگر می‌خواهند به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران قرار گیرد، حتما باید توسط حداقل ۱۰ نفر از اعضای جبهه مورد حمایت قرار گیرند.

در همین راستا، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره تعیین گزینه نهایی حزب کارگزاران و سازو کار آن، با تسنیم گفت و گو کرد. یک کانال تلگرامی بخشی از این مصاحبه را بازتاب داد و از قول وی نوشت: باید یک جمعی بخواهند تا از کاندیدایی حمایت شود؛ چون حزب جزو جبهه اصلاحات است، ما تلاشمان این است که در مجموعه اصلاحات کاندیدای واحد مطرح شود. اگر از درون اصلاحات نیروهایی بودند که مورد اجماع قرار گرفتند، مورد حمایت ماست، اما اگر نبودند من هیچ عیبی نمی بینم که از همه نیروها استفاده کنیم. تاکنون نه بنده و نه حزب کارگزاران چنین بحثی را مطرح نکردیم که از لاریجانی حمایت کنیم.

نامه دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از سیدابراهیم رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ها منتشر شد و بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی پیدا کرد، کاربران توییتر واکنش های متفاوتی به این اقدام نمایندگان مجلس نشان دادند و حتی برخی خواستار بی طرفی و استقلال نمایندگان مجلس در آستانه انتخابات شدند. در ادامه یک کانال تلگرامی درباره جزییات این نامه با تیتر «ماه عسل قالیباف تمام شد» گزارش داد: ۲۲۰ نماینده مجلس نامه‌نوشته‌اند که ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود. رسانه‌ها متن نامه دعوت ۲۲۰نماینده مجلس را منتشر کرده‌اند که از ابراهیم رئیسی، رئیس‌ کنونی قوه‌قضا و نامزد شکست‌خورده انتخابات سال ۱۳۹۶، خواسته‌اند یک‌بار دیگر در انتخابات سال ۱۴۰۰ نامزد شود. آن‌ها در این‌ نامه مدعی‌شده‌اند در "یک سال اخیر کوشیده‌اند برای حل مشکل‌های کشور قانون‌های خوبی تصویب کنند اما دولت و رئیس‌جمهور با آن‌ها یک‌دست و همراه نبوده. " ۲۲۰ نماینده نوشته‌اند «چون سوابق فکری، اجرایی و مدیریتی» رئیسی در مسوولیت‌های مختلفش، «بیان‌گر استواری بر شاخص‌ها... و منویات امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای بوده» او را به مردم معرفی می‌کنند تا "به انتخاب اصلح کمک کنند. " این نامه را می‌توان پایان ماه عسل باقر قالیباف در مجلس دانست؛ خصوصا آنکه اختلافات طیف او با جبهه پایداری که این روزها در مجلس قدرت‌نمایی می‌کنند بیش از گذشته برآفتاب افتاده. حرکات قالیباف نشان از این داشت که تلاش دارد از سکوی ریاست مجلس به ریاست‌جمهوری برسد. اما این نامه با شمار امضای بالا، احتمالا آب سردی باشد بر گرم‌کردن‌های قالیباف برای انتخابات ۲۸خرداد و البته باید هشداری هم به او در نظر گرفت که در صورت نامزد شدن در ریاست‌جمهوری باید منتظر عواقب آن در انتخابات هیات رئیسه مجلس در اوایل خرداد باشد.  

محمدجواد ظریف شاخص ترین چهره سیاسی در ۲۴ ساعت گذشته بود که خبرها و تحلیل‌های متفاوتی در خصوص حضور وی در انتخابات، نامه به رهبری و فایل صوتی تقطیع شده وی در فضای مجازی منتشر شد.

یک کانال تلگرامی در بازنشر سخنان محمدعطریانفر عضو شورای حزب کارگزاران در خصوص دلایل اجماع این حزب روی ظریف نوشت: حزب کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰ بر روی "ظریف" توافق کرده است جواد ظریف رای منفی کم، اعتماد رهبری و اجماع نخبگانی را داراست.

کانال تلگرامی پربازدید دیگری در پستی با عنوان «ظریف به رهبر انقلاب نامه نوشت؟» مدعی شد: برخی رسانه‌ها و کانال های تلگرامی از نامه نگاری ظریف با رهبر انقلاب درباره مذاکرات هسته ای خبر داده اند. براساس این ادعا ظریف در نامه به رهبری درخواست کرده جلوی فشارها بر تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای گرفته شود تا مذاکرات وین به سرانجام برساند. براساس گزارش ها او در این نامه تاکید کرده که کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد شد.  

بیشترین حجم تحلیل، تخریب و مجادلات سیاسی در ۲۴ ساعت گذشته به فایل صوتی تقطیع شده ظریف در گفت و گو با سعید لیلاز اختصاص داشت. یک کانال تلگرامی با پیاده‌سازی بخشی از اظهارات وزیر خارجه آورده است: حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است. محبوبیت من برای من حجت شرعی نیست که میتوانم کشور را اداره کنم. من آدمی نیستم که در این ۴۰ سال بدنبال راحت طلبی بوده باشم. از الان تا زمان انتخابات وزیر خارجه باید بتواند از طرف کشور صحبت کند. شرایطی که امروز هست شش ماه دیگر تکرار نمی‌شود. شش ماه دیگر دنیا یک دنیای دیگر است. دنیا در حال حرکت است. کنش گران در حال عمل اند. این چند ماه، چند ماه حیاتی است چند ماه آینده را میخواهم به سیاست خارجی پبردازم. نمیخواهم سیاست خارجی را مخلوطِ سیاست داخلی کنم. دنبال ریاست جمهوری نیستم. تمایل ندارم رئیس جمهور ایران شوم. بین خودم و خدایم حجت قاطعی ندارم که کاندیدا شوم. بزرگترین نیاز کشور اجماع است. یک سیب از درخت که می‌افتد هزاران چرخ می‌خورد. به رهبر انقلاب بسیار علاقمندم. ایشان همواره به من محبت داشتند. من در مصاحبه با امان پور از لفظی استفاده کردم که در ایران بد ترجمه شد. رهبر انقلاب نامه محکم، اما با محبتی به من نوشتند که چرا با موضع نظام همراه نبودی؟ من در هفت صفحه پاسخ دادم. رهبر انقلاب بزرگواری کردند و در پاسخ فرمودند توضیحات مفید بود. رهبر انقلاب همیشه به من محبت دارند.  مجوز دیدار با جان کری را از رهبر انقلاب گرفته بودم. در دوران مذاکرات جلیلی، وی با اشتون و شش مدیر کل یا حداکثر معاون وزیر مذاکره می‌کرد. معاون وزیر مقام سیاسی نیست. من روز اول به خانم اشتون گفتم من فقط با وزیر مذاکره میکنم نه با کس دیگر. من فقط با همسطح خودم مذاکره می کنم. این جور نباشد که من با معاون وزیر مذاکره کنم و بعد او برود از وزیرش تایید بگیرد! قرار ما این شد که جلسه اول با حضور وزرا برگزار شود و در تمام مدت مذاکرات اصلی هم با حضور وزرا انجام شد. من چهار هفته بود که وزیر شده بودم و در جلسه با حضور ۵ عضو شورای امنیت گفتم قطعنامه های شورای امنیت ظلم به ایران است. وزیر خارجه فرانسه عصبانی شد و گفت تو می گویی قطعنامه های شورای امنیت را قبول نداری؟ گفتم قبول ندارم. من با اقای کری رفاقت نداشتم. اقای کری گفت میتوانیم چند دقیقه همدیگر را ملاقات کنیم؟ من پذیرفتم. من اجازه دیدار با جان کری را از رهبر انقلاب گرفته بودم. اما دیدار طولانی شد. سال اولی که احمدی نژاد به نیویورک آمد، در خودرو برنامه های ایشان را تشریح کردم. از دیدار خودم با سناتورهای آمریکایی گفتم. احمدی نژاد گفت من هم میخواهم با سناتورها دیدار کنم. گفتم شما نمی توانید دیدار کنید. برای چنین دیداری باید از رهبر انقلاب اجازه بگیرید. گرایش احمدی نژاد به گفت و گو با آمریکایی‌ها در همان سفر اول به نیویورک وجود داشت. مرگ بر آمریکا برای احمدی نژاد تنها یک شعار است.

بحث حضور نظامیان از دیگر موضوعاتی است که همزمان با ورود چند چهره با سبقه نظامی به رقابت های انتخاباتی در میان صاحب نظران سیاسی و همچنین کاربران فضای مجازی داغ شد. یک کانال تلگرامی با عنوان «گویا نظامی‌ها پاستور را رهـا نمی‌کنند» نوشت: نظامیان در سال‌های گذشته علاوه بر مجاهدت در مسیر حراست از مرزهای کشور، فعالیت‌های دیگری نیز داشته‌اند. ورود به حوزه انتخابات و حوزه اقتصاد از جمله این اقدامات است. حضور نظامیان در عرصه سیاسی در دیدگاه امام امری پذیرفته شده نیست اما در سال‌های گذشته نظامیان بسیاری پا به حوزه انتخابات گذاشته‌اند. علاوه بر این، فعالیت‌های گسترده نهادهای نظامی در حوزه اقتصاد، سبب شده تا برخی از چهره‌های سیاسی آنان را در بخشی از معضلات اقتصادی مسئول بدانند.  

بحث و نظر توئیتری درباره نامه ۲۲۰ نماینده مجلس برای نامزدی قاضی القضات

محمد امین سلیمی ‌سردبیر خبرگزاری دانشجو تویت زد: بحث از درست یا غلط بودن کاندیداتوری #رئیسی نیست، بحث این است که نامه‌نگاری ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس که اساسا شان نظارت بر دولت‌ها را دارند به رییس یک قوه دیگر به صورت رسمی و دعوت از وی برای حضور در #انتخابات۱۴۰۰ اوج ابتذال در سیاست‌ورزی و بی‌خاصیت کردن قوه مقننه است.

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان، دیگر چهره اصولگرایی بود که به نامه اخیر نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و در حساب شخصی خود نوشت: ٢٢٠نماینده محترم مجلس که از جناب رئیسی درخواست حضور در انتخابات کرده اند حتما دلسوزانه است. اما نگاه فرامتنی به درخواست خود نداشته اند. در نظام پارلمانی چنین امری معقول است اما در نظام ریاستی این سؤال طرح می شود که با فرض پیروزی، فردای انتخابات چگونه می خواهند بر دولت نظارت کنند؟

در مقابل، سیدنظام الدین موسوی نماینده مجلس یازدهم در توییتی از ارسال این نامه به رسانه ها خبر داد و توییت زد: امروز متن نامه دعوت بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس از آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری را در اختیار رسانه ها قرار دادم. در این نامه علاوه بر تحلیل شرایط کنونی کشور، استدلالهای متعددی درباره چرایی ضرورت کاندیداتوری آقای رئیسی مطرح کرده ایم.

علیرضا پورمسعود از دیگر چهره های منتسب به جریان اصولگرایی در خصوص تحقق گام دوم انقلاب و انتخابات ریاست جمهوری نوشت: برای تحقق گام دوم مسئله، نگاه پارادایمی به حل مشکلات، فهم منطق حکمرانی و اصلاح ساختارهای فشل است. البته کسی که صرفا روی کاغذهم برنامه دارد، یامدیریت قوه ای دیگر رامدتی برعهده داشته، الزاما ملاک خوبی برای انتخاب نیست اسیر فضاسازی اکانت‌های بظاهر انقلابی نشوید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها