کد خبر: 617221
تاریخ انتشار :

آدرس غلط پیوند مذاکرات با انتخابات

ایرنا/ داده‌کاوی ایرنا نشان می‌دهد برخی نمایندگان مجلس یازدهم، محافل، مراکز و رسانه‌های مخالف دولت در خط مشی مشابهی به تحریف اخبار و تخریب مذاکرات برجامی در راستای به برخی اهداف سیاسی خود در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته‌اند.

آدرس غلط پیوند مذاکرات با انتخابات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسائلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌های مختلف جریانات سیاسی در شبکه‌هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله کمتر از ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌های تلگرامی و توییت‌ها در بازه زمانی ۱۱ صبح دوشنبه ششم اردیبهشت تا ۱۱ صبح سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و بازتاب سخنان ریاست جمهوری درباره انتخابات و مذاکرات

سخنان روز گذشته رییس جمهوری در نشست فعالان اقتصادی در شبکه های اجتماعی پربازدید و بخش های مختلف آن وایرال شد. یک کانال تلگرامی در بازنشر اظهارات دکتر روحانی در خصوص انتخابات و روند مذاکرات برجامی از قول وی نوشت: ملاحظات سیاسی نبود امروز می گفتم موفقیت مذاکرات قطعی است. عظمت و جایگاه ایران را حفظ کردیم. کل پیروزی ایران در ماجرای نفت این بود که دادگاه لاهه گفت صلاحیت بررسی ندارد. دولت ما دو بار پیروزی داشت. یک بار دادگاه اعلام کرده صلاحیت بررسی دارد، یک بار حکم موقت گرفتیم. این پیروزی ها در تاریخ می ماند که در دادگاه بین المللی دو نوبت پشت آمریکا را به زمین مالیدیم. تحریم تسلیحاتی برداشته شده، آمریکا را شکست دادیم. در ماجرای اسنپ بک هم آمریکا را شکست دادیم. امروز هم با قدرت داریم مذاکره می کنیم، همه ( ۴+ ۱) یا با حضور آمریکا یعنی ۵+۱ امروز اعتراف دارند که باید تحریم برداشته شود. پیشرفت های مذاکرات قابل ملاحظه است اگر ملاحظاتی نبود هم اکنون می گفتم که موفقیت قطعی است. ما در یک مقطع مهمی هستیم. مقطع انتخابات که سرنوشت ساز است. مهم است که چه کسی چه دولتی؟ آن فرد که می خواهد بیاید مهم است که در مسائل چگونه می اندیشد؟

در مقابل خبرهای امیدوارکننده ای که رییس جمهوری و تیم مذاکره کننده روایت می کنند، برخی از مخالفان دولت اخبار منتشر شده از سوی مسوولان دولتی را تحریف واقعیت خوانده و انتشار آن را با اهداف خاص تعبیر و تفسیر می کنند. یک کانال تلگرامی با عنوان اینکه «تحریف حقایق، ‌کمکی به رفع تحریم‌ها نمی‌کند» به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران در تلاش است تا به گونه‌ای فضای روانی را مدیریت کند که در عین مداخله و اثرگذاری بر نتایج انتخابات بتواند یک توافق بد را به ایران تحمیل کند. 

واکنش ها به فایل صوتی تقطیع شده مصاحبه محمدجواد ظریف با سعید لیلاز همچنان از داغ ترین موضوعات مورد بحث در توییتر، کلاب هاوس، اینستاگرام و کانال های تلگرامی است. برخی کانال ها این اتفاق را بمب خبری دانسته و گروه دیگر آن را افتضاح امنیتی خواندند. یک کانال تلگرامی بخشی از گزارش روزنامه ‌کیهان با را عنوان "مدیریت غربگرا برای نجات خود ‌ظریف را وادار به خودکشی کرد" بازنشر داد.

از سوی دیگر، یک نماینده مجلس یازدهم به عدم تمایل ظریف برای نامزدی در انتخابات اشاره و انتشار این فایل را در راستای ضربه زدن به مذاکرات تحلیل کرد. یک کانال تلگرامی با بازنشر بخشی از سخنان جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت: هشیار باشیم!  دکتر ظریف ⁩بارها به صراحت گفته است که کاندیدای ریاست جمهوری نیست، پس انتشار فایل مصاحبه بسیار مهم ایشان ربطی به انتخابات ندارد و با هدف ضربه زدن به ⁧ مذاکرات وین ⁩ و ⁧ استیضاح ⁩ رئیس دستگاه دیپلماسی و تکمیل کننده تخریب‌های اخیر در نطنز و سایر آسیب‌ها به منافع ملی ماست. هشیار باشیم!

در اردوگاه اصولگرایان و جریان های سیاسی وابسته به آن، همچنان انتظار و استقبال برای حضور سیدابراهیم رییسی ادامه دارد. یک کانال تلگرامی با این عنوان که «همه خبرها از آمدن رئیسی حکایت می‌کنند» گزارش داد: این روزها اظهارات تعداد زیادی از نمایندگان و چهره‌های نزدیک به اصولگرایان و رئیسی، حرف هایی می‌زنند که از کاندیداتوری قطعی وی در انتخابات ۱۴۰۰حکایت می‌کند. روز گذشته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قالیباف قصد رقابت با رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ را ندارد. دکتر قالیباف اعلام آمادگی کرده‌اند که برنامه و تیم اقتصادیشان برای تحول اقتصادی کشور در اختیار آقای رئیسی باشد تا بتوان شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در دولت آینده باشیم. حجت الله عبدالملکی هم در یک توئیت به آمدن ابراهیم سلام داد. اما بعدا اعلام کرد «سلام علی ابراهیم» به معنی دعوت از ایشان بود. محمدرضا باهنر و منوچهر متکی هم رئیسی را همچنان گزینه اصلی جریان اصولگرایی عنوان کردند.  

سخنان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره برخی شبهات در خصوص ارتباط تغییرات جداول بودجه ای و انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری در فضای مجازی جزو پربازدید ترین اخبار قرار گرفت. یک کانال تلگرامی با نقل قول از جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آورد: عضو کمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد از فضاسازی علیه مجلس به بهانه نامه تعدادی از نمایندگان درباره جداول بودجه در گفت و گو با فارس گفته آنچه درباره این جداول رخ داد رویه ای بود که هر سال انجام می‌شد اما متأسفانه عده ای از کاه، کوه ساختند.  جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس پیرامون تغییر جداول بودجه ۱۴۰۰ گفت: طبق روال هر ساله کمیسیون تلفیق منابعی را در جدول بودجه اضافه می‌کند و با هماهنگی کمیسیون ها و دولت برخی پروژه ها که هنگام تدوین لایحه جا افتاده را به جدول اضافه می‌کند.  این اتفاقات و تغییرات هر ساله رخ داده اما امسال به خاطر انتخابات ریاست جمهوری برخی از کاه، کوه ساختند و این را با شانتاژ خبری به‌صورت گسترده پخش می‌کنند. من به دلیل ابهام در برخی موارد ابتدا نامه را امضا کرده بودم که بعداً با توضیح های ارائه شده جواب های ابهام‌ها را گرفتم.

بحث و نظر توئیتری؛ از کلیپ‌سازی تا اخلاق انتخاباتی

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، رایزنی ها برای ساخت مستند و کلیپ های تبلیغاتی نامزدها آغاز شده است و خبرها از حضور احتمالی محسن چاووشی، سالار عقیلی و مصطفی راغب درکلیپ ها حکایت دارند؛ اخباری که برخی تکذیب شده است.

ZOJs2pnCweh8

کاربری با نام مستعار محمد تقی با انتقاد از ادبیات انتخاباتی حامیان نامزدها توییت زد: برادران و خواهران طرفدار کاندیدای احتمالی انتخابات از هر طیف و جناحی توجه کنید تا وقتی ادب نداشته باشید خودتون رو هم بُکشید عوض تبلیغ دارید تخریب میکنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها