کد خبر: 617316
تاریخ انتشار :

ظریف صدرنشین تولید محتوای کانال‌های مجازی

ایرنا/ بر اساس نتایج داده کاوی یک مرکز پژوهشی، «محمدجواد ظریف» صدرنشین تولید محتوای مطالب مرتبط با انتخابات در تلگرام طی فروردین ماه امسال بوده است. در اینستاگرام «سیدابراهیم رییسی» و در توییتر «سعید جلیلی» این جایگاه را در میزان تولید محتوا کسب کرده‌اند.

ظریف صدرنشین تولید محتوای کانال‌های مجازی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسائلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌های مختلف جریانات سیاسی در شبکه‌هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله کمتر از ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌های تلگرامی و توییت‌ها در بازه زمانی ۱۱ صبح سه شنبه هفتم اردیبهشت تا ۱۱ صبح چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و برگزاری انتخابات الکترونیک

خبر ایرنا در خصوص برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در بیش از ۳۰ شهر کشور، در صدر اخبار پربازدید کانال های تلگرامی قرار گرفت. یک کانال تلگرامی در باره جزییات این خبر از قول سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور نوشت: انتخابات تمام الکترونیک در بیش از ۳۰ شهر کشور برگزار می‌شود. هیئت مرکزی نظارت با برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ کلان شهر کشور موافقت کرده است. آنچه در برگزاری انتخابات الکترونیک مهم است؛ اخذ رای و شمارش آرا است. ۳۴ هزار دستگاه الکترونیک اخذ رای در ستاد انتخابات کشور داریم.  آمادگی برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در شهر تهران را داریم.  انتخابات در بستر شبکه داخلی برگزار می‌شود.

اظهارات آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از دیگر موضوعات پربازدید در روز گذشته بود که بارها در کانال های مختلف تلگرامی بازنشر داده شد. یک کانال تلگرامی با بازتاب سخنان احمد جنتی از قول وی نوشت:  صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات را با دقت بررسی می‌کنیم. بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات امر بسیار مهمی است که ان‌شاءالله با توجه به مر قانون این وظیفه را مثل گذشته با دقت هرچه بیشتر انجام خواهیم داد.  

طرح گرافیکی یکی از کانال های تلگرامی پربازدید در باره جوانترین و مسن ترین نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نیز مورد توجه کاربران تلگرام قرار گرفت: این کانال تلگرامی به طور تصادفی ۱۸ تن از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری را در طرح گرافیکی خود بر اساس سن طبقه بندی کرده است.

SspmBIOC3Wrc

در ۲۴ ساعت گذشته، اعلام رسمی نامزدی ۲ چهره سیاسی دیگر نیز مورد توجه رسانه ها و کانال های تلگرامی قرار گرفت.

یکی از کانال های تلگرامی منتسب به اصولگرایان ساعت ۱۲ ظهر روز هفتم اردیبهشت اعلام کرد:رستم قاسمی داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری شد. رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم با برگزاری نشست خبری از آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد خبر داد و گفت: آماده‌ام ایران را به سرافرازی برسانم.

کانال تلگرامی دیگری به نقل از فارس در ساعت ۱۰ صبح روز هشتم اردیبهشت نوشت: فریدون عباسی کاندیداتوری خود را اعلام کرد. رییس کمیسیون انرژی مجلس امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

یک کانال تلگرامی در پستی پربازدید با انتقاد از جریان اصولگرایی به دلیل تعدد نامزدها و عدم اجماع در این گرایش سیاسی با عنوان «حالا قالیباف از رئیسی عبور می‌کند؟ » نوشت: تصور دارند آنچه در اتاق‌های تاریک اردوگاه اصولگرایی می‌گذرد پنهان می‌ماند و مشخص نیست که تعارفات انتخاباتی مانند اینکه «اگر رئیسی کاندیدا شود، قالیباف به عرصه وارد نمی‌شود» فقط برای جریان‌سازی سوخته رسانه‌های دلواپس است و بس. مردان اردوگاه اصولگرایی در هیچ دوره‌ای نتوانستند وحدتی که شعار آن را می‌دهند در عمل نمایان کنند و در بیشتر مواقع تنها ۲۴ ساعت از این شعار می‌گذرد که تنش در اردوگاه اصولگرایی آغاز می‌شود. این بار هم نوبت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است،  انتخاباتی که تعدد کاندیدا در جریان اصولگرایی حتی پیش از تشکیلات هماهنگی این طیف نمود پیدا کرده است.

از سوی دیگر، کانال تلگرامی دیگری در خصوص زمان‌بندی انتخاب داوطلب واحد در جبهه اصلاحات از قول آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران نوشت: شنبه ۱۱ اردیبهشت آخرین مهلت پیشنهاد داوطلب از طرف اعضا است. یکشنبه ۱۹ اردیبهشت، داوطلبانی که رای بیش از دوسوم اعضای مجمع را دارند مشخص می‌شوند. دوشنبه ۲۰ اردیبهشت، داوطلبان مورد تایید جبهه برای ثبت نام از طرف سخنگو جبهه اعلام می‌شوند. سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت داوطلبان برای ثبت‌نام رسمی داوطلبان ریاست‌جمهوری به ستاد انتخابات کشور می‌روند. در صورت تایید صلاحیت، میان داوطلبان مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران به منظور تعیین داوطلب واحد نهایی نظرسنجی ملی برگزار می‌شود.  

یک کانال تلگرامی دیگر به بررسی ارتباط انتخابات ۱۴۰۰ و تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلح نظام پرداخت و در پستی با عنوان «آخرین خبر درباره جلسات بررسی FATF و ارتباط آن با انتخابات» آورد: گرچه گفته می‌شود که بدون برداشتن تحریم، عضویت در FATF برای مبادلات بانکی فایده‌ای ندارد، با وجود این محمدفروزنده، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که چرا نظر نهایی مجمع درباره لوایح تا پایان فروردین اعلام نشده است می‌گوید: لازم بود آقای محسن رضایی، دبیر مجمع جلسه بررسی را تشکیل دهند اما در فروردین ماه هیچ جلسه‌ای را تشکیل نداده‌اند. جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به علت گسترش شیوع ویروس کرونا و قرمز شدن وضعیت پایتخت تعطیل شده است. البته برخی شنیده‌ها هم حاکی از آن است که مجمع تشخیص مصلحت نظام تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری، FATF را بررسی نمی‌کند.  

کانال تلگرامی دیگری با انتشار اطلاعات داده کاوی یک مرکز پژوهشی در خصوص داده های نامزدهای احتمالی در فروردین با عنوان «۷کاندیدای برتر و ۱۴۳ میلیون پست انتخاباتی» نوشت: یک مرکزپژوهشی با داده کاوی حدود ۱۴۳ میلیون پست در فضای مجازی در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ با رصد و بررسی ۲۵ نامزد احتمالی انتخابات به اشخاصی پرداخته که بیشترین داده شبکه‌های اجتماعی را دارند. با بررسی تمام داده‌ها و اطلاعات فضای مجازی هفت کاندید احتمالی انتخابات که بیشترین محتوا پیرامون آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده است به تفکیک هر بستر مورد ارزیابی قرار گرفت. ظریف، رییسی و جلیلی به ترتیب در تلگرام، اینستاگرام و توییتر صدرنشین تولید محتوا در فروردین ماه هستند. رئیسی، سعید محمد، قالیباف، احمدی‌نژاد، جلیلی و ظریف در مجموع بیشتر از دیگر نامزدها مورد استقبال قرار گرفته‌اند؛ هر چند در کمتر از ۵۰ روز مانده تا انتخابات این افراد محتواهای بیشتری را از آن خود کرده‌اند اما آیا رئیس جمهور بعدی ایران از بین این گزینه‌ها خواهد بود؟

uRRWURu0Hebf

بحث و نظر توئیتری؛ از شعار انتخاباتی نامزدها تا توصیه به رعایت اخلاق انتخاباتی

خبرگزاری فارس در حساب توییتری خود در خصوص اعلام نامزدی سید ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری توییت زد: سخنگوی قوه قضاییه: نظر آقای رییسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است؛ فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.

یک خبرنگار پارلمانی و منتسب به جریان اصولگرایی در خصوص اعلام نامزدی یکی از کاندیدا و شعار انتخاباتی وی توییت کرد: فریدون عباسی هم با شعار "دولت نخبگانی؛ بازگشت به مردم" وارد گود انتخابات شد.

 کاربری هم در توییتر با بازنشر بخشی از صحیفه امام خمینی(ره) در خصوص آداب اخلاقی انتخابات نوشت: من از همه قشرها، از همه ملت می خواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ کنند و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویند و کارشکنی بکنند. (صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۵۲)

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها