کد خبر: 618160
تاریخ انتشار :

ظریف یا جهانگیری ؛ مساله این است

آرمان ملی: تحرکات اصلاح‌طلبان برای حضوری موثر و قدرتمند در انتخابات شدت گرفته و در فاصله 2 روز مانده تا ثبت نام‌ نامزدهای انتخاباتی جبهه اصلاحات به بررسی برنامه‌ها و اظهارات 14 نفر حاضر در لیست پرداخته‌اند و از قرار معلوم تنها 3 نفر یعنی محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف برای تشریح برنامه‌ها به این نهاد مراجعه نکرده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این در حالی است که ظریف در نظرسنجی‌ها همچنان در صدر قرار دارد و اصلاح‌طلبان درصددند تا او را به صحنه انتخابات بیاورند، چراکه ظریف هم از پایگاه رای بالایی برخوردار است و هم به دلیل عملکرد مطلوب در عرصه دیپلماسی و بین‌المللی محبوبیت زیادی در میان مردم کسب کرده است. باید دید که تلاش‌ها برای راضی کردن وزیر امور خارجه جهت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به ثمر خواهد نشست یا اینکه اصلاح‌طلبان به سراغ دیگر گزینه‌ها خواهند رفت. 

 کاندیدای احتمالی اصلاح‌طلبان 

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تحرکات جریان‌های سیاسی نیز افزایش قابله ملاحظه‌ای یافته است. اصولگرایان که همگی منتظرند تا ببینند کاندیدای مورد اجماعشان یعنی آیت ا... رئیسی به عرصه انتخابات وارد خواهد شد یا اینکه در این فاصله زمانی کم باید به دنبال دیگر گزینه‌ها باشند. اما در طرف مقابل اصلاح‌طلبان شرایط دیگری دارند. آنها پس از معرفی 14 کاندیدای مورد بررسی خود برای حضور در انتخابات در مرحله دوم به ارزیابی برنامه‌‌های کاندیداها و شنیدن سخنان آنها پرداخته‌اند تا پس از بررسی برنامه همه چهره‌های معرفی شده در نهایت در یک جلسه از میان تمام 46 عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران رای‌گیری شود و در نهایت کاندیدا یا کاندیداهایی که بالاترین رای را بیاورند از سوی جبهه به عنوان کاندیدای حداکثری اصلاح‌طلبان مورد حمایت قرار گیرند. البته آنطور که از سوی برخی از اعضای جبهه اصلاحات مطرح شده برنامه بخش اعظمی از چهره‌های معرفی شده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این در حالی است که چند نفر از حاضران در لیست جبهه اصلاح‌طلبان هنوز نسبت به حضور یا عدم حضور در انتخابات موضع جدیدی اتخاذ نکرده‌‌اند. اتفاقا حضور گزینه‌هایی که بالاترین رای را در میان اصلاح‌طلبان آورده‌اند مشخصا محمد جواد ظریف و اسحاق جهانگیری همچنان محل ابهام است. آنچه مسلم است تاکنون چهره‌هایی مثل مسعود پزشکیان، عباس آخوندی، مصطفی کواکبیان و... با حضور در نهاد اجماع ساز برنامه‌های خود را به این نهاد ارائه داده‌اند و قرار بر این بوده که دیروز هم ظریف برای ارائه برنامه و بیان سخنانش به جبهه اصلاح‌طلبان برود. آنچه مسلم است ظریف ظرفیتی است که به واسطه عملکرد مطلوب در حوزه سیاست خارجی به خصوص انعقاد توافقنامه برجام شخصیتی مطلوب و محبوب در جامعه به حساب می‌آید و اگر اصلاح‌طلبان از حضور آیت‌‌ا... سیدحسن خمینی که می‌توانست در جامعه موج ایجاد کرده و با حمایت مردم ردای ریاست جمهوری را بر تن کند، محروم شدند اکنون این فرصت را دارند که تمام ظرفیت و موجودی خود را بر روی ظریف قرار دهند و با حمایت کامل از وی و ایجاد کمپین‌هایی برای دعوت از وی برای حضور در انتخابات موفقیت‌های پیشین را تکرار کنند. قدر مسلم ظریف اگر در شرایطی قرار گیرد که احساس کند باید بیاید خواهد آمد و این وظیفه جامعه، بزرگان اصلاحات همچون سید محمد خاتمی، موسوی خوئینی‌ها سید حسن خمینی و رسانه‌ها است که شرایط را برای حضور ظریف در انتخابات مهیا کنند. 

 رای‌گیری نهایی بعد از ثبت‌نام‌ها

یک عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران در خصوص تحولات اخیر این جبهه اظهار داشت: در آئین‌نامه جبهه اصلاحات اینگونه آمده که در صورت تمایل افراد به نامزدی باید شخصا حضور پیدا کنند اما ممکن است برخی از نامزدها تمایل نداشته باشند و بنا به هر دلیلی حاضر نشوند. با این حال این مساله دلیلی نمی‌شود که به جای خود نامزدها نماینده آنها را بپذیریم و شخص نامزدها باید حضور پیدا کنند. اسماعیل گرامی‌مقدم به «آرمان ملی» گفت: ما تا روز 21 اردیبهشت که ثبت‌نام‌ها آغاز می‌شود منتظر می‌مانیم که ببینیم نامزد دیگری حاضر خواهد شد یا خیر. وی در مورد احتمال رفتن نهاد اجماع ساز به سمت افرادی مثل محسن هاشمی یا مسعود پزشکیان بیان کرد: هر احتمالی وجود دارد و در چند روز آینده مشخص خواهد شد که چهره‌های مطرح شده اساسا تمایل به ثبت نام دارند یا نه و سپس تصمیم گیری خواهیم کرد. سخنگوی حزب اعتماد ملی در خصوص نامزدی ظریف، جهانگیری و تاج‌زاده افزود: همه این افراد محترم هستند و حق کاندیداتوری دارند، اما آنچه که در زمین اتفاق می‌افتد را باید مورد توجه قرار داد. شورای نگهبان جدیدا آئین نامه‌ای وضع کرده که طبق آن برخی به دلیل سابقه کیفری و برخی نیز به دلیل عدم تمایل در انتخابات حاضر نخواهند شد. لذا اکنون در نقطه‌ای که هستیم باید بیشتر بر نامزدهایی  که آمدند  و برنامه ارائه دادند متمرکز شد و از میان آنها انتخاب کرد. هرچند باید دید بقیه اعضای جبهه اصلاحات چه دیدگاهی دارند. برنامه برخی از نامزدها واقعا توجه بود و می‌توانیم از میان همان‌ها گزینش کنیم و با توجه به تجربه و سوابق می‌توان به آنها اعتماد کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص زمان رای گیری نهایی بیان کرد: به نظر می‌رسد که این رای گیری باید بعد از ثبت نام نامزدها باشد. قرار است یکشنبه صحبت کنیم و در این خصوص تصمیم‌گیری شود. گرامی‌مقدم در خصوص اینکه قرار بود روز گذشته محمد جواد ظریف برای ارائه برنامه به نهاد اجماع‌ساز اصلاح برود تاکید کرد: تا جایی که من در جلسه بودم آقای ظریف تشریف نیاوردند. وی تصریح کرد: اگر کسی به داخل جبهه نیاید اینگونه نیست که از لیست اصلاح‌طلبان حذف شود بعد از اینکه همه ثبت نام کردند همه را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و سپس تصمیم‌گیری خواهیم کرد. سخنگوی حزب اعتماد ملی در خصوص حضور چند کاندیدا از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات خاطر نشان کرد: احتمال اینکه چند کاندیدا از جبهه اصلاح‌طلبان تایید شوند زیاد است منتها همه نامزدها پذیرفته‌اند در صورتی که در نظرسنجی‌ها نامزد دیگری از آنها جلوتر باشد باید به نفع نامزد اصلی کناره‌گیری کنند، بنابراین برای اجماع روی نامزد با مشکل خاصی مواجه نیستیم. البته تاکنون آقای ظریف، آقای جهانگیری و آقای عارف در نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان حضور نیافتند.

 باید منتظر ثبت‌نام‌ها باشیم 

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص رخدادهای معطوف به انتخابات در جبهه اصلاحات اظهار داشت: هم اکنون نمی‌توانم بگویم که آقای ظریف یا شخص دیگری در انتخابات حاضر خواهد شد. پیش‌بینی من این است که جبهه اصلاحات منتظر می‌شود تا بعد از ثبت نام‌ها و بررسی صلاحیت‌ها تصمیم اصلی را بگیرد. حسین مرعشی در خصوص رای‌آوری برخی کاندیداها در مرحله دوسوم در نهاد اجماع ساز به«آرمان ملی» گفت: آقای ظریف، آقای جهانگیری و آقای تاج زاده رای دو سوم جبهه اصلاح‌طلبان را داشتند، اما اینکه در انتخابات ثبت نام می‌کنند یا  نمی‌کنند با خودشان است. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی افزود: قرار بود رای گیری نهایی در خصوص انتخاب کاندیدا یا کاندیداهای نهایی جبهه اصلاحات روز یکشنبه انجام شود، اما ممکن است به تاخیر بیفتد و پس از ثبت‌نام‌ها رای گیری انجام شود. وی در خصوص پیش بینی خود در مورد کاندیدای اصلاح‌طلبان بیان کرد: از الان نمی‌توانم پیش بینی کنم و باید منتظر ثبت نام‌ها باشیم. مرعشی در خصوص مصوبه اخیر شورای نگهبان عنوان کرد: شورای نگهبان نمی‌تواند قانون وضع و به دولت تکلیف قانونی کند. شورای نگهبان در رسیدگی داخلی خود مجاز است که هر دستور‌العملی داشته باشد اما نمی‌تواند برای دولت قانون تعیین کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص موضع دولت در این خصوص تصریح کرد: ما منتظریم ببینیم دولت در رفت و برگشت با شورای نگهبان به چه جمع‌بندی می‌رسد. دولت مجری قانون مصوب مجلس است. وی در خصوص احتمال حضور اصلاح‌طلبان با دو کاندیدا و پوششی در انتخابات تاکید کرد: من این موضوع را تایید یا رد نمی‌کنم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها