کد خبر: 619238
تاریخ انتشار :

سوال روز / همراه با گفتگوهایی با غلامعلی رجایی و کنعانی مقدم

اعتدال و توسعه جانب لاریجانی را می‌گیرد یا جهانگیری؟

حمایت اعتدال و توسعه و دولت از لاریجانی برای سیاسیون مسجل است اما برخی این موضوع را به سود لاریجانی می‌دانند و برخی نیز به زیان او.

اعتدال و توسعه جانب لاریجانی را می‌گیرد یا جهانگیری؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی/ ویژه انتخابات – حزب اعتدال و توسعه را باید در منتهاعلیه راست جریان چپ و چسبیده به محافظه‌کاران قرار دارد. همین است که رویکرد آن در این انتخابات اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. به خصوص که علی لاریجانی به میدان آمده و حتی در جریان اصلاح‌طلبی نیز اختلاف‌نظرهایی درباره حمایت از او یا حمایت از اسحاق جهانگیری که نامزد اصلاح‌طلب خالص خوانده می‌شود، وجود دارد. 

مواضع سیاسیون در این طیف نشان می‌دهد که دولت روحانی و حزب اعتدال و توسعه به لاریجانی بیشتر تمایل دارد. شاهد هم حرف‌هایی است که حسام‌الدین آشنا در مصاحبه با اندیشه پویا می‌زند. او می‌گوید: «علی لاریجانی کسی است که مسائل مملکت را بخوبی می‌شناسد، روابط قدرت را بخوبی می‌شناسد، راه‌حل‌ها برایش بسیار مشخص است و می‌داند چطور می‌توان مساله را حل کرد. قدرت تعامل موثر با رهبری و نیروههای مسلح را هم دارد اما مشکلش تعامل با مردم است که به نظرم می‌توان این مشکل را هم حل کرد».

رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به لاریجانی ثابت می‌کند که راه‌حل آنان برای حل مشکل تعامل لاریجانی با مردم پشتیبانی از وی است. چنانچه حسین مرعشی در گفت‌وگو با «شرق» حرف‌هایی از جنس حرف‌های آشنا زده و توانایی جلب اعتماد رهبری را مهم‌ترین مشخصه رئیس جمهور آتی می‌داند.

سوال اینجا است که اعتدال و توسعه و دولت روحانی در دوراهی جهانگیر و لاریجانی به کدام سو می‌رود؟ این حزب از نظر سیاسی وزن لازم برای افزودن بر سبد لاریجانی را دارد یا خیر؟ مهم‌تر آنکه حمایت دولتی‌ها از لاریجانی به سود او است یا به زیان او؟

حمایت بی‌ثمر اعتدال و توسعه از لاریجانی؟

غلامعلی رجایی، از چهره‌های سیاسی نزدیک به هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» با اشاره به اینکه « سمت و سوی روحانی و حزب او به سمت لاریجانی است» گفت: «اگر غیر از این بود جهانگیری نمی‌گفت که من حتی اختیار تغییر منشی خود را نداشتم».

وی این حمایت و گرایش به سوی لاریجانی را به سود او ندانست و در توضیح چرایی آن، با اشاره به این نکته که «حزب اعتدال و توسعه به دکتر روحانی چسبندگی دارد» گفت: «طبیعتا فراز و فرود‌های دولت پای این حزب نوشته می‌شود کما اینکه پای اصلاح‌طلبان نوشته شد اگرچه که فاصله آنان با روحانی فاصله قابل قبولی است.»

وی تاکید کرد: «آقای روحانی به خاطر بد عمل کردن‌ها و بدبیاری‌ها  عقبه سیاسی سابق را ندارد چه برسد که بخواهد از حزبی حمایت کرده و در نهادی مختلف از جمله دولت، مجلس و شورها تاثیرگذار باشد. دقت داشته باشید که خروج ترامپ از برجام ضربه سختی به دولت و روحانی زد. به اضافه اینکه فاصله گرفتن‌های  بیخودی او از مردم و اتخاذ سیاست‌هایی که مردم را در تنگنا قرار داد مثل شکست سنگین مردم در بورس یا لطمه‌ای از افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و ... خوردند به موقعیت آقای روحانی صدمات جدی زده است».

رجایی همچنین گفت: «اعضای حزب و کسانی که اطراف آقای روحانی هستند هم نتوانستد در یک معادله و معامله مطلوب اصلاح‌طلبان را کنار خود داشته باشند. مصداقش آنکه بارها آقای واعظی گفت که اصلاح‌طلبان در پیروزی دولت روحانی نقش نداشته‌اند و باعث شد که آدم در سلامت تحلیلی آنها شک کند. این مسائل کافی است تا دریابیم که حزب روحانی به حاشیه می‌رود».

وی ادامه داد: «روحانی و حزب نزدیک به او از سوی اصلاح‌طلبان که حامی او بوده‌اند تخریب نمی‌شود اما جناح‌های دیگر مثل طیف نزدیک به احمدی‌نژاد یا اصولگرایان که معتقدند هشت سال از پاستور دور افتاده‌اند رویکرد دیگری دارند. ضمن اینکه این حزب تا کنون نتوانسته جریان‌ساز باشد».

نیاز لاریجانی به حمایت اعتدال و توسعه؟

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز  اما نظر دیگری دارد. او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» گفت: «تا جایی که می‌دانم حزب اعتدال و توسعه از خیلی وقت در مسیر حمایت از آقای لاریجانی قدم برداشته و حتی آقای نوبخت هم در این باره موضع‌‌گیری‌هایی کرده بود».

وی افزود: «این حزب در کنار حرب کارگزاران سعی دارد که همزمان روی آقای لاریجانی و جهانگیری سرمایه‌گذاری کرده و با حمایت خود آنان را در مقابل رئیسی قرار دارد. در نتیجه نیز فرقی ندارد زیرا این ها با هم همکار خواهند بود یعنی اگر لاریجانی پیروز شود جهانگیری در دولت او بوده و شاید معاون اول شود و اگر جهانگیری پیروز شود، لاریجانی در دولت او حضور خواهد داشت».

وی درباره وزن سیاسی حزب اعتدال و توسعه نیز گفت: «به نظر من حزب اعتدال و توسعه وزن چندانی بین جریانات سیاسی ندارد و قدرتمند نیست. در دولت آقای روحانی نیز تبدیل به یک حزب دولت ساخته شده و از امکانات دولت بهره‌مند می‌شود. این حزب در واقع ظرفی است برای اینکه دولت از گزینه مورد نظر خود حمایت کند».

کنعانی مقدم در پاسخ به اینکه حمایت اعتدال و توسعه از لاریجانی به نفع او خواهد بود یا زیان وی، گفت: «از آنجایی که آقای لاریجانی پایگاه سیاسی ندارد، هر جریان سیاسی که از وی حمایت کند به نفع وی خواهد بود یک امتیاز مثبت برای او به حساب می‌آید».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها