کد خبر: 619439
تاریخ انتشار :

اگر برجام چیز نجسی بود چرا زیرش نمی زنند

لاریجانی گفت:‌اگر برجام چیز نجسی بود چرا زیرش نمی زنند و می‌گویند باید اجرا کنیم؟ برجام در آن مقطع کار درست و دقیق نظام بود و الان هم باید برای نجات کشور تا جایی که می توانیم باید شرایط را برای یک تفاهم حل کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

لاریجانی با بیان اینکه موضوع هسته‌ای به اندازه کافی مشکل ساز بود؛ گفت: یک مواجهه بین المللی سخت داشتیم و به تعبیر من خار به اندازه کافی داشت و یکسری خار های جدیدی هم به آن اضافه می‌شد؛ مثلاً درباره هولوکاست صحبت و تمام جبهه غرب را علیه ایران می کردند و بعد هم استدلال می کردند که  مسیر جدیدی برای توسعه به وجود آوردند. من با این کار مخالف بودم و معتقد که پروژه هسته‌ای را به این سادگی نمی‌توان انجام داد، یا دخالت های دیگر هم وجود داشت که یک وجه دیگری از مشکلی بود که به وجود می‌آمد. 

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه می کردیم این بود که ما در یک مقطعی قبل از قطعنامه دوم و سوم با آقای سولانا در ترکیه یا کشور دیگری یادم نیست به یک توافق رسیدیم روی سه هزار سانتریفیوژ ولی متاسفانه در داخل مورد پذیرش نبود  و اعلام می‌کردند که از مسئله هسته‌ای حل شده و نیازی به مذاکرات نیست اکنون چند سال از این واقعه گذشته آیا حل شد؟ مگر اینکه بعد از برجام آمدند و یک راه‌حل پیدا کردند. تلقی از این موضوع هسته ای در کشور یکسان نبود و همه این موارد تاثیر داشت. من در اواخر کار که در لیسبون با سولانا به بن بست رسیدیم؛ طرح مدالیته را مطرح کردم که اگر شما قبول دارید ما اشکالات آژانس را گام به گام حل کنیم، اعلام کردند که اگر حل کنید ما حرفی نداریم. با البرادعی توافق کردیم که  اشکالات با آژانس را طبقه بندی و حل می کنیم تا مشکلی وجود نداشته باشد. 

رییس پیشین مجلس با تاکید بر اینکه حل اینگونه مسائل احتیاج به تدبیر و روش خاصی دارد؛ تصریح کرد: با سخنرانی در نمازجمعه و داد و بیداد نمی توان آنها را حل کرد.  آنچه که روی زمین و امور فنی داشتیم تا در مذاکرات دست پر را داشته باشیم این تصمیم نظام بود و کار درستی هم بود و من هم قبول داشتم و حتماً هم هزینه‌های داشت اما می توانستیم آن را در مقاطعی حل کنیم تا این میزان هزینه به مردم تحمیل نشود و مشکلات مردم حل شود.

وی ادامه داد: بعدها دیدم از دو کشور برزیل و ترکیه دعوت می‌کنند که به ایران بیایند و بعد شادی می کنیم که مشکل حل شد اما به فاصله دو هفته دوباره قطعنامه صادر شد؛ به این دلیل که عرصه بین‌المللی را نمی‌شناختند. 

به نظرم اگر کسی بتواند موضوعی به این مهمی را که مشکلات اقتصادی مردم را حل کند در ۲۰ دقیقه در کشور به نتیجه برساند به نظرم خیلی مدیر قوی است حتما رای دهید اما  تصویب برجام در کشور یک اقدامات پشت‌صحنه داشت و یک اقداماتی در صحن مجلس. در پشت صحنه از دو ماه قبل هم بین دو فراکسیون مجلس هماهنگی ایجاد شد و نهایتاً به توافق رسیدیم؛ آنها بعداً نقض کردند اما توافق حاصل شد. دکتر توکلی در آن جلسه‌ای که دو فراکسیون توافق کردند حضور داشت ایشان حتی امضا خواستند. این موضوع یک موضوع ملی بود و نمی خواستیم که پیاز بفروشیم تا در مجلس تصویب شود این تصویب به نظام بود و باید ساز و کار آن در مجلس تصویب می شد.

کمیسیون امنیت ملی هم چندین جلسه بحث کرد این موارد پشت صحنه بود در صحن مجلس وقتی یک بار آقای ظریف متن را به مجلس دادن حدود ۳ ساعت بحث شد، بار دیگر وقتی کمیسیون ویژه قصد تصویب داشت حدود ۲ ساعت بحث شد بار دیگر وقتی اعضای کمیسیون مشخص می شدند این بحث انجام شد در بررسی تقدم این طرح دو ساعت بحث شد بحث ها محتوایی بود. یک جلسه هم در جزئیات هم بحث شد اما آقایان در نهایت توافق را برهم زدند، در صحن مجلس  می خواستند ۴۰۰ پیشنهاد مطرح کنند که معنی آن این بود که نمی‌خواهیم سرموقع این را تصویب کنیم و من نمی‌توانستم مساله ملی کشور را به خاطر امیال عده‌ای به خطر بیاندازم. موضوعی را که در بالاترین سطوح ده ها جلسه تشکیل شده و یک دهه مورد بررسی قرار گرفته به خاطر امیال سیاسی و سروصدای عده ای جلوی تصمیم عاقلانه نظام را بگیریم. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها