کد خبر: 619515
تاریخ انتشار :

وزیر خارجه عراق در لاهه؛ گفتگو با همتای هلندی

فواد حسین وزیر خارجه عراق که بنا به اعلام وزارت خارجه این کشور در هلند به سر می برد با همتای هلندی خود دیدار و درباره پرونده های مختلف داخلی و خارجی کشورش گفتگو کرد.

وزیر خارجه عراق در لاهه؛ گفتگو با همتای هلندی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، وزارت خارجه عراق بامداد امروز اعلام کرد که فواد حسین رییس دستگاه دیپلماسی این کشور با "استیو بلوک" وزیر خارجه هلند عصر روز چهارشنبه در لاهه دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست طرفین در مورد راه های ادامه همکاری بین دو کشور در مقابله با ویروس کرونا، اقدامات پیشگیری ، و تبادل تجربیات در این زمینه، پیامدهای بهداشتی و اقتصادی مربوط به آن بحث کردند.
وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر اینکه حمایت های طرف هلندی از عراق نشان دهنده سطح برجسته روابط دو کشور است از علاقه بغداد برای تقویت سازوکارهای همکاری دوجانبه در سطوح مختلف برای دستیابی به منافع مشترک دو ملت در همه زمینه ها تاکید کرد.
وزارت خارجه عراق ذکر کرده که فواد حسین از پشتیبانی های ارائه شده توسط هلند به عراق از طریق سازمان ملل و سایر سازمان ها در مبارزه با داعش و همچنین پشتیبانی آموزشی برای نیروهای نظامی و امنیتی عراق قدردانی کرد.
در ادامه تصمیم دولت عراق برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه مورد بحث قرار گرفت و حسین خاطرنشان کرد که عراق پیامی را به شورای امنیت ارسال کرده تا از آنها در امر انتخابات پشتیبانی کند و ناظران را برای به موقع برگزاری انتخابات ارسال کند.

به گزارش ایرنا در روزهای گذشته پس از ترور یک فعال مدنی در عراق و اظهارات مداخله جویانه سفیر انگلیس در این کشور فضای سیاسی و روانی عراق به سمت و سویی کشیده که زمزمه های تعویق انتخابات زودهنگام این کشور را تقویت کرده است.
وزیر خارجه عراق در گفتگو با همتای هلندی خود اولویت های اصلاح اقتصادی دولت عراق را مرور و بررسی کرد و مهمترین چالش های عراق و منطقه را متذکر شد.

دو طرف در مورد دورهای گفتگوی راهبردی بین عراق و آمریکا -که اوایل فروردین ماه انجام شد- و اهمیت این گفتگو در اصلاح ساختار روابط دوجانبه بین دو کشور و تاثیر آن بر روابط با سایر کشورها بحث و تبادل نظر کردند.

ائتلاف آمریکایی به همراه نظامیان آمریکا از سال ۲۰۱۴ به دلیل آنچه مبارزه با داعش عنوان می کنند به عراق آمده و در چند پایگاه در غرب، شمال و مرکز عراق حضور دارند.

هلند یکی از کشورهایی است که در این ائتلاف حضور داشت.

اخیرا در گفتگوی آمریکا و عراق مساله خروج نظامیان خارجی که از دیماه سال ۹۸ همچنان بلاعمل باقی مانده مطرح شد و در دیدار شب گذشته نخست وزیر عراق با فرمانده سنتکام نیز وعده خروج "نیروهای رزمی" این ائتلاف به مصطفی الکاظمی داده شد.


فواد حسین و استیو بلوک در انتها چند پرونده منطقه ای و بین المللی را مورد توجه قرار دادند که در خلال این بخش گفتگو فواد حسین با تاکید بر اینکه "تنش های منطقه ای و بین المللی در صحنه عراق منعکس می شود" خواستار تصویب اصل گفتگو برای حل بحران های منطقه شد و از "نیاز به اقدام فشرده و مشترک برای جلوگیری از مداخلات در امور داخلی عراق" سخن گفت.
به نوبه خود وزیر امور خارجه هلند استیو بلوک ، حمایت کشور خود را از تلاش های عراق برای دستیابی به امنیت و ثبات ابراز داشت و از تمایل به ادامه همکاری بین دو کشور و تلاش برای آرام کردن و جلوگیری از تشدید فشارها و تهدیدها سخن گفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها