کد خبر: 620340
تاریخ انتشار :

روایت کاملا متفاوت از رد صلاحیت علی لاریجانی

شایعات حاکی از آن است که او به خاطر اقامت یا سکونت دخترش در خارج از کشور از حضور در رقابت‌های انتخاباتی بازمانده است و توییت برخی نزدیکانش نیز این مدعا را اثبات می‌کرد.

روایت کاملا متفاوت از رد صلاحیت علی لاریجانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روایت متفاوت حسین جعفرزاده از نزدیکان آیت‌الله آملی‌لاریجانی از جلسه عدم احراز صلاحیت لاریجانی

 

ادامه حواشی رد صلاحیت لاریجانی

رد صلاحیت علی لاریجانی از سوی شورای نگهبان خیلی قابل پیش‌بینی نبود و به همین خاطر هم با حواشی ادامه‌داری همراه شد. شایعات حاکی از آن بود که او به خاطر اقامت یا سکونت دخترش در خارج از کشور از حضور در رقابت‌های انتخاباتی بازمانده است و توییت برخی نزدیکانش نیز این مدعا را اثبات می‌کرد. 

این مساله اما بعد از انتشار شایعاتی که درباره اقامت یا سکونت علیرضا زاکانی منتشر شد، بیشتر حاشیه ساز شد. مثلا همین امروز روزنامه «آرمان ملی» در گزارشی با عنوان «دختران خارج نشین باهم فرق دارند؟» نوشت: «باز هم یک بام و دو هوا! این بار فرزندان سوژه انتخابات هستند؛ فرزندانی که در خارج کشور هستند اما نحوه مواجهه با پدران آنان که کاندیدای ریاست‌جمهوری بودند، متفاوت است. چشم بر حضور و حتی تولد نوه یک کاندیدا در خارج کشور بسته می‌شود و حضور دختر کاندیدای دیگر اتهام بزرگی محسوب و برخی دلیل ردصلاحیت پدرش را همین اقامت دختر در خارج کشور می‌دانند. دختران علی لاریجانی و  علیرضا زاکانی سوژه این روزهای سیاست و انتخابات است. نکته قابل‌توجه آنکه پس از هجمه به لاریجانی به سبب حضور دخترش در آمریکا یک حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد: «‌هیچ داوطلبی صرفا به دلیل اقامت بستگان در خارج از کشور رد‌صلاحیت نشده». همین موضوع مشخص کرد که پروژه تخریب علی لاریجانی از مدت‌ها قبل از سوی مطرح‌کنندگان حضور دختر لاریجانی در خارج کشور کلید خورده بود.»

 

آخرین خبرهای سهام عدالت

روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» نیز با اشاره به روایت حسین جعفرزاده از نزدیکان آیت الله آملی لاریجانی از جلسه رد صلاحیت علی لاریجانی از افزایش‌ها ابهام‌ها در این قضیه نوشته است. گویا جعفرزاده به «مثلث‌آنلاین» گفته که «در جلسه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان و معاون اجرائی دبیر محترم شورا، صادقی گزارشاتی را مطرح می‌کند، مبنی بر تابعیت دختر علی لاریجانی در کشور انگلیس؛ علی لاریجانی و دختر ایشان مؤکدا ادعای تابعیت را تکذیب کرده‌اند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی مطالبه استعلام از معاونت ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات به‌عنوان مرجع قانونی در این امور را می‌کند و در جلسه می‌‌گوید که این‌جانب علی‌رغم اعتماد کامل به صداقت و دیانت علی لاریجانی، درصورتی‌که معاونت ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات به‌عنوان نهاد مسئول، این امر را تصدیق کند، آن را خواهم پذیرفت. پس از این صادقی دو مرتبه و صراحتا اذعان می‌کنند که معاونت مذکور مسئله تابعیت را تأیید و به‌صورت شفاهی به ایشان (صادقی) اعلام کرده است. آملی‌لاریجانی پس از جلسه، تماسی با معاونت مربوطه برقرار می‌کنند و با استعلام از این معاونت و معاونت‌های دیگر وزارت اطلاعات، ادعای صادقی تکذیب شده و مرجع مذکور تصریح می‌کند که عدم صحت چنین گزارشی به صادقی اعلام شده است! در جلسه شورای محترم نگهبان، به استناد مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۸‌ که سکونت مسئولان جمهوری اسلامی و همسر و اعضای خانواده آنها را در کشور انگلیس ممنوع دانسته، بیان می‌شود: علی لاریجانی در زمان تصویب مصوبه، عضو شورای عالی امنیت ملی بوده و باید سال ۸۹ هنگام رفتن داماد و دختر خود به انگلیس، ایشان را منع می‌کرده و ترک این کار، تخلف است! لکن با تحقیق و تفحصی که پس از جلسه مذکور شورای نگهبان در این زمینه انجام می‌شود، مشخص گردید که داماد و دختر علی لاریجانی سال ۸۳ برای تحصیل به انگلیس رفته و سال ۹۵ به کشور بازگشتند (و هم‌اکنون در کشور ساکن هستند) و حسب اینکه قوانین و مقررات عطف به ماسبق نمی‌شوند، تخلفی از مصوبه شورای عالی توسط لاریجانی صورت نگرفته است. (البته اطلاق این مصوبه نیز نسبت به فرزندان مستقل و خارج از تکفل مسئولان، محل اشکال است).

در ادامه گزارش شرق آمده است: شب گذشته یک فایل صوتی، منتسب به آیت‌الله شب‌زنده‌دار، یکی از اعضای محترم شورای نگهبان منتشر شد و در آن فردی از ایشان نقل می‌کند که نماینده نهاد مسئول استعلام تابعیت، در جلسه شورا حضور داشته و اعضا از سخنان ایشان قانع شدند و بعضی رسانه‌های خبری نیز در همین راستا ادعا کرده‌اند که آیت‌الله آملی‌لاریجانی از شورای محترم نگهبان انتظارات فراقانونی داشته است! آملی‌لاریجانی حضور چنین فردی را در جلسه مذکور تکذیب کردند و با بررسی بیشتر معلوم شد که هیچ جلسه دیگری هم در این زمینه وجود نداشته است. آیت‌الله شب‌زنده‌دار نیز در گفت‌وگو با آیت‌الله آملی‌لاریجانی ادعای راوی در صوت مذکور مبنی بر حضور نماینده نهاد مسئول در جلسه شورا را تکذیب کردند.».

این طور که معلوم است ابهامات درباره علت رد صلاحیت لاریجانی نه فقط برای رسانه‌ها و مردم، بلکه برای خود او نیز باقی است. شاهد آنکه او در نشست خداحافظی با رقابت‌های انتخاباتی گفت: قائم‌مقام آقای جنتی گفته دلایل ردصلاحیت‌ها را به کاندیداها ارائه کرده‌اند، درحالی که به من هیچ نگفتند. واقعا متاسفم. مشکل‌شان چیز دیگری است؛ جور کردن دلایل ردصلاحیت، عجیب است. خوشحالم از این اتفاق؛ در جهت دیگر کار خواهم کرد. کار باید در راه اعتلای ایران باشد. وی ادامه داد: ایرانِ قدرتمند نیاز به وفاق دارد؛ نه اینکه چند نفر بگویند جبهه انقلاب هستیم؛ یعنی بقیه نیستند؛ غلط است. باید وفاق در داخل را جدی بگیریم؛ والا باید لنگر انداخت به نیروی خارجی. بنی‌صدر هم رهبران صدر انقلاب را حذف کرد اما به خود آمدند و نگذاشتند. نباید مایوس شد.

رئیس سابق مجلس گفت: ما برای نگاه عقلانی به حکمرانی و اداره کشور بر اساس علم آمده بودیم. حکمرانی مطلوب بدون اقتصاد مطلوب ناممکن است؛ باید مردم زندگی قابل‌ پیش‌بینی داشته باشند. حکومت باید با مردم حرف روشن بزند. لاریجانی گفت: نهادهای حاکمیتی در پوشش حکمرانی عقلانی قرار گیرند. نباید خود را به رهبری متصل کنند، بلکه باید از عقلانیت برخوردار باشند و خودشان بتوانند از تصمیمات و اقدامات‌شان دفاع کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها