کد خبر: 620359
تاریخ انتشار :

نگاه‌ تحلیل‌گر/ گفت‌وگوی نامه نیوز با مصباحی‌مقدم؛

تصور کشورداری با آرای اندک خطای بزرگی است

مصباحی مقدم: از رسانه‌ها استدعا می‌کنم که پیام‌هایی را بازتاب دهند که حکایت از واقعیت نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی دارد. واقعیت نیز آن است که اگر ملت نخواهند، از نظام چیز باقی نمی‌ماند.

تصور کشورداری با آرای اندک خطای بزرگی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی نامه نیوز: ویژه انتخابات انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و آنطور که تحلیل‌گران از ماه‌ها قبل گفته‌اند، میزان مشارکت اصلی‌ترین دغدغه آن است. اکنون اما با نزدیک شدن به انتخابات و در شرایطی که بخشی از جامعه به خاطر حذف نیروهای خود، ناراحت هستند ( نامه نیوز درباره درستی ردصلاحیت سیاسیون یا نادرستی آن قضاوت نمیکند) و مساله مشارکت جدی‌تر از هر وقت دیگری می‌نماید، شاهد برخی اظهارنظرهای عجیب هستیم که رای مردم و نقش مردم در جمهوری اسلامی ایران را زیر سوال برده و به سخره می‌گیرد! دریک نگاه خوشبینانه میتوان رعیت تلقی شدن مردم ، تذکر به ضرورت فرمانبرداری، کافر بودن آنهایی که رای نمی‌دهند یا عبادت خواندن انتخابات و ... را سهوی دانست اما لازم است که پیش از دیر شدن به آثار و تبعات منفی آن اشاره کرد.

بدیهی است که ارسال هر پیامی مبنی بر کم ارزش بودن رای مردم و بی‌نیازی نظام جمهوری اسلامی ایران از مردم؛ هیزم به آتش کاهش مشارکت ریخته و تبعات بدی به همراه خواهد داشت. 

انتقاد از رویکردی که برخی آقایان دانسته یا نادانسته در پیش گرفته‌اند و تذکر دربار پیامدهای آن از سوی دلسوزان نظام نیز مورد تاکید است. مثلا غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» از این رویکرد انتقاد کرد و گفت: «بنیان‌گذار جمهور اسلامی ایران امام خمیتی (ره) است و نگاه ایشان نگاه به مردم بر این مبنا بود که همه چیز متکی به مردم است. به اعتقاد امام نظام مشروعیت خود را علاوه بر جایگاه الهی از آرای مردم و حضور مردم می‌گیرد. رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر نقش ویژه مردم در نظام جمهوری اسلامی تاکید کرده و گفته‌اند که این نظام از بالا که همان رهبری است تا سطوح مختلف همه متکی برخواست و رضایت مردم است».

وی افزود: «آنچه که بنده اعتقاد داردم این است که نظام جمهوی اسلامی بر اساس اسلام و نه دموکراسی غربی مبتنی بر فرامین الهی و رضایت و پشتیبانی مردم است. یعنی اگر مردم همراهی نکنند، نظام موجودیت نخواهد داشت. اگر مردم نمی‌آمدند نظام جمهوری اسلامی برپا نمی‌شد».

این فعال سیاسی اصولگرای در ادامه گفت: «امیرالمومنین (ع) در خطبه شقشقیه در نهج البلاغه از حضور مردم سخن گفته و می‌فرمایند (یک ترجمه ساده و روان) که اگر مردم حجت را بر ما تمام نکرده بودند و اگر خداوند از ما نخواسته بود که بر گرسنگی گرسنگان و ظلم ستمکاران آرام نگیریم، من عطای حکومت را به لقایش بخشیده و به همان کسانی که پس از رحلت پیامبر (ص) خلافت را به دست گرفتند، واگذار می‌کردم. این یعنی اقبال و اصرار مردم بود که سبب شد حضرت علی (ع) به میدان بیاید.»

مصباحی مقدم تاکید کرد: «بنابراین مردم بعد از جایگاه الهی در حکومت اسلامی، نقش اول را دارد و من عنوان حکومت اسلامی را غیر از این نمی‌دانم. معتقدم که اگر امام طی سالیان با نظریه ولی فقیه نظریه حکومت اسلامی را دنبال می‌کردند همین حکومت مبتنی بر رضایت و خواست مردم را مد نظر داشتند لذا اگر برخی رای مردم را زینتی تلقی کنند، این با مرام امام و رهبری سازگار نیست». 

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: « اینکه برخی تصور کنند با آرای کم هم می‌توان اداره کشور را به دست گرفت، خطای بزرگی است و سخنشان با رویکرد امام و رهبری همخوانی ندارد. هم امام میزان را رای ملت می‌دانستند و هم رهبر انقلاب مدام از مشارکت پرشور گفته‌اند و اصرار دارند که مردم پای صندوق آمده و آگاهانه رای بدهند. هر نتیجه‌ای که حاصل شود، خواست مردم است و اصل بر همین است».

وی در پاسخ به اینکه ارسال پیام‌هایی با مضمون کم‌ارزش شمردن رای مردم به جامعه چه تبعاتی دارد؟ گفت: «من از رسانه‌ها اعم از صداوسیما و روزنامه‌ها و ... استدعا می‌کنم که اینگونه پیام‌های شاذ و اندک را درشت نکنند، مطرح نکنند و مکرر بازتاب ندهد. باید پیام‌هایی را بازتاب دهند که حکایت از واقعیت نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی دارد. واقعیت نیز آن است که اگر ملت نخواهند، از نظام چیز باقی نمی‌ماند».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها