کد خبر: 620582
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیل‌گر/ گفت‌وگوی نامه‌نیوز با کریمی اصفهانی:

اقبال رئیسی بیش از سایر نامزدها است

کریمی اصفهانی با اشاره به اینکه احتمال انصراف برخی نامزدها به نفع رئیسی موجود است، گفت: به فرض عدم انصراف آقایان نیز در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که اقبال و شانس رئیسی بیش از سایر نامزدها است.

اقبال رئیسی بیش از سایر نامزدها است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی / ویژه انتخابات – کمتر از بیست روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهور باقی است و هر هفت کاندیدا به جد می‌کوشند تا با ارائه برنامه‌ها و مواضع خود نظر طیف گسترده‌تری از مردم را جمع کنند. وضعیت جریان اصولگرایی به گواه نظرسنجی‌ها بهتر است و اینطور که به نظر می‌رسد در میان نامزدها این جریان نیز سیدابراهیم رئیسی شانس بیشتری برای موفقیت دارد. 

رئیسی از مدت‌ها قبل به عنوان نامزد اجماعی این جریان مطرح شده و حضورش در انتخابات دوره قبل ثابت می‌کند که رای مشخصی نیز دارد. با این حال مناظرات در پیش است و این میزان رای امکان کاهش یا افزایش دارد. موئلفه دیگری که در میزان رای او اثرگذار خواهد بود اما انصراف یا عدم انصراف سایرنامزدهای این جریان است. 

تکلیف محسن رضایی تقریبا مشخص است و احتمال انصراف وی نمی‌رود. ضمن اینکه میزان و طبقه رای او نیز برای تحلیل‌گران روشن است. از میان سه گزینه دیگر – غیر از رئیسی – اما قاضی‌زاده هاشمی کمترین شانس را دارد. برای همین هم در روزهای اخیر شاهد توجه ویژه به رویکرد و مواضع آقایان جلیلی و زاکانی بوده‌ایم. انصراف احتمالی یا ماندگاری آنان در تا مرحله نهایی رقابت‌ها در نتیجه این انتخابات موثر است زیرا در صورت انصراف بر رای رئیسی خواهند افزود و در صورت حضور جدی شاید حتی شانس برد داشته باشند!

همین است که سعید جلیلی از انصراف به نفع رئسی منصرف شده و زاکانی نیز تصمیم‌گیری را به مرحله آخر موکول کرده است. امید هر دو گزینه در صورتی که بنای رقابت واقعی داشته باشند به مناظرات و جلب نظر مردم به خصوص بدنه اجتماعی طیف حزب‌اللهی است.

حال باید دید که رای این طبقه به سوی کدام نامزد انتخاباتی خواهد رفت. احمد کریمی اصفهانی، دبیر کل جامعه‌ی اسلامی اصناف و بازار معتقد است که در شرایط فعلی بیشترین اقبال به ابراهیم رئیسی است.

او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» گفت: «برای اصولگرایان و بدنه حزب الهی و ارزشی مساله مهم‌تر از این که چه کسی رای خواهد آورد این است که حضور مردم پای صندوق‌های رای حداکثری باشد. لذا علاوه بر اینکه پای صندوق می‌آییم باید دیگران را نیز تشویق به این کار کنیم زیرا این دشمنان و برخی مخالفان خارجی و داخلی هستند که بر طبق عدم مشارکت می‌کوبند. باید تاکید کنیم که رای ندادن همسویی با بیگانه و مصداق وطن فروشی است».

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه «درعین حال باید جامعه را آرام نگاه داشته و ملتهب نکنیم» گفت: «مساله دوم در این انتخابات آن است که کدام نامزد شانس بیشتری دارد.  به نظر من هر کسی که صادقانه با مرد حرف زده و واقعیات را بگوید، شانس بیشتری دارد».

وی ضمن انتقاد از نامزدهایی که وعده افزایش یارانه و از این دست‌ موضوعات می‌دهند، گفت: «این ها حرف‌های خلاف است زیرا اصلا این موضوع در اختیار قوه مجریه نیست و مستلزم آن است بودجه در مجلس و به صورت کارشناسی شده تصویب شود لذا توصیه من به همه نامزدها این است که دو مقوله جلب رای و بیان واقعیات و تلاش برای اعتلای نظام را از هم جدا کنند».

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «به نظر من هر نامزدی که مردم را فریب داده و بدون توجه به منافع نظام و انقلاب بخواهد آرای بیشتری را کسب کند، خیانت کرده است».

کریمی اصفهانی در پاسخ به اینکه با این نگاه بدنه حزب اللهی بین آقایان زاکانی، جلیلی و رئیسی چه کسی را انتخاب خواهد کرد، گفت: «پاسخ به این سوال دشوار است. نظر جمعی اصولگرایان این است که منتظر شده و سخنان همه نامزدها را بشنویم. ضمن اینکه به نظر می‌رسد همه این افراد تا پایان کار در صحنه نمانند».

وی افزود: «با فرض اینکه این افراد در رقابت‌ها مانده باشند و بر اساس شرایط موجود، نتیجه تا حد زیادی مشخص است. اقبال عمومی به یک کاندیدا بیش از دیگران است و به نظر می‌رسد که آقای رئیسی شانس بیشتری دارد».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها