کد خبر: 621408
تاریخ انتشار :

نامه گزارش می دهد ؛

اعتراض دولتی‌ها به ناگفته‌ها در مناظره اول

اولین مناظره انتخاباتی با انتقادتی از سوی دولت همراه شد.

اعتراض دولتی‌ها به ناگفته‌ها در مناظره اول
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست/ ویژه انتخابات – هفت نامزد ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی خود بیش از ارائه برنامه و نقد برنامه رقبا به شرح واضحات درباره وضعیت موجود و دشواری‌های آن پرداختند. بدون اشاره به عوامل بیرونی مثل سیاست‌های ترامپی و تحریم‌ها دولت را تمام و کمال مقصر دانسته و به آن تاختند. این اما مختص نامزدهای اصولگرا نبود و حتی همتی که تا همین چند روز پیش عضوی از دولت و رئیس بانک مرکزی بود نیز سعی کرد با یک جمله «من نماینده روحانی نیستم» حساب خود را از دولت جدا کرده و ضمن آنکه از مسئولیت و پاسخگویی فرار می‌کند، دولت را مسبب هر آنچه امروز هست و هر سختی که مردم می‌کشند، معرفی کند.

این رویه اما با انتقاداتی از سوی دولتی‌ها موجه شد. مثلا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در رشته توییتی به اتهاماتی که در مناظره‌های انتخاباتی علیه دولت مطرح شد پاسخ داد.

او نوشت: «اولین ‎مناظره نامزدان ریاست جمهوری را دیدم،هم برنامه‌ریزی و هم اجرا عجیب بود. هفت نامزد ریاست جمهوری درباره مسائل اقتصادی کشور مورد پرسش قرار گرفتند بدون آنکه هیچ سوالی درباره ‎تحریم های ظالمانه و آثار آن بر اقتصاد و نیز بحران ‎کرونا و پیامدهای آن بر اشتغال و معیشت مردم مطرح شود. ‌هیچ نامزدی به این مسئله نپرداخت و پنج نامزد همسو نیز یک صدا، خرابی همه اوضاع را تنها به این دولت ارجاع دادند.»

وی افزود: «آنها نگفتند مقصر ارجاع ‎پرونده هسته‌ای کشور به ‎شورای امنیت سازمان ملل تحت مدیریت آمریکا در سال ١٣٨٥ چه تیمی و چه جریانی بود و چه هزینه های سنگینی بر کشور تحمیل کرد. آنها نگفتند دولت اول روحانی چگونه توانست ایران را از ذیل ‎فصل هفتم شورای امنیت خارج و تحریم ها را رفع کند و ‎برجام، ثبات اقتصادی، دستیابی به نرخ ‎تورم تک رقمی و رشد اقتصادی ١٢ درصدی در سال ٩٥ سبب شد تا دولت دوم روحانی با رای ٢٤ میلیونی مردم تشکیل شود.»

جهانگیری تاکید کرد: «آنها نگفتند با خروج ‎ترامپ از ‎برجام در سال ٩٧ و وضع سنگین ترین تحریم ها و راه اندازی ‎جنگ اقتصادی بی سابقه در طول سه سال اخیر، مردم با چه تنگناهای اقتصادی شدیدی مواجه شدند.  آنها نگفتند که در این مدت چه جریانی نگذاشت راههای خروج کشور از ‎تحریم ها و بازشدن درهای ‎اقتصاد که نتیجه مستقیم آن کاهش رنج ها و نگرانی های مردم بود به فرجام برسد. آنها احتمالا باید بدانند که اداره اقتصاد کشور در تحریم و بدون تحریم سیاستها و اولویت های متفاوتی دارد. اگر فهم مسائل واقعی کشور و راه حل های به دور از شعار و تبلیغات سیاسی مد نظر باشد باید ‎صدا و سیما امکان ‎پاسخگویی وزراء و اظهارات نخبگان و کارشناسان مطلع را فراهم کند. تنها با گروه خود به ‎قاضی رفتن خود را ‎راضی کردن است».

پیش از جهانگیری نیز برخی دیگر از اعضای دولت به سخن آمده و انتقاد کرده بودند. مثلا مثلا علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «در مناظره‌ اقتصادی، نقش اعداد پررنگ‌تر است، عجیب است که هر چند دقیقه نمودارهای پرینت‌شده رو به دوربین گرفته می‌شد اما هیچ‌کدام از مخالفان برجام و دولت و مذاکره، از ده‌ها و صدها میلیارد دلار خسارت تحریم بر اقتصاد ایران چیزی نگفت. از معلول‌ها گفته می‌شد اما علت‌ها را سانسور می‌کردند.»

محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور نیز در نامه‌ای به وزیر کشور به عنوان رییس کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، بر ضرورت تعیین وقتی مناسب در برنامه مناظره دوم نامزدها در رسانه ملی برای پاسخگویی به اتهامات مطرح‌شده از سوی برخی نامزدها علیه دولت در نخستین مناظره زنده تلویزیونی تاکید کرد.او در این نامه خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی تاکید کرد: «متاسفانه در مناظره اول شاهد سیاهنمایی‌ها در مورد شرایط کشور و بیان اظهارات بعضا غیرمنصفانه از سوی برخی نامزدها علیه دولت و انتصاب مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی ۵/۳ ساله و شیوع ویروس کرونا به آنچه «ناکارآمدی دولت» خوانده شده، بودیم که ضروری است برای روشن شدن افکار عمومی و پاسخ به اتهامات و ابهامات مطرح‌شده، پاسخ‌ها و دفاعیات دولت در مناسبت‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاع مردم شریف کشور رسانده شود.»

البته هنوز معلوم نیست که رسانه ملی همان طور که در پی نامه نماینده رئیسی به او فرصت داد تا به همتی و مهرعلیزاده پاسخ دهد، به نماینده دولت نیز فرصت می‌دهد تا حرف‌های خود را بزند یا خیر.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها