کد خبر: 621443
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی نامه نیوز با سبحانی نیا؛

2 فاکتور لازم برای تغییر مکانیزم بررسی صلاحیت‌ها

فعال سیاسی اصولگرا گفت: ضمن اصلاح قانون انتخابات باید زمان کافی برای بررسی صلاحیت نامزدها وجود داشته باشد تا شورای نگهبان دقیق تر به پرونده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری رسیدگی کند تا دیگر شاهد تبعاتی این چنینی نباشیم یا اگر هم اتفاق می افتند خیلی جزیی باشد.

2 فاکتور لازم برای تغییر مکانیزم بررسی صلاحیت‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود تأکید کردند که در روند بررسی صلاحیت ها به برخی نامزدها جفا شد، حال این سئوال مطرح است باید چگونه مکانیزم بررسی صلاحیت نامزدها تغییر کند که این اتفاق تکرار نشود.

حسین سبحانی نیا درباره ضرورت های تغییر در ساختار تایید صلاحیت ها نامزدها در شورای نگهبان به نامه نیوز گفت: شورای نگهبان در امر نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری رسالت و وظیفه ای دارد که در چارچوب مشخصی آن را دنبال می کند. این شورا همچون ادوار گذشته کار خود را در حوزه بررسی صلاحیت نامزدها انجام داد، منتها شاید شرایط طوری پیش برود که شورای نگهبان احساس کند باید جدی تر روی رسیدگی ها عمل کند تا تصمیماتش تبعاتی را برای آینده جامعه اسلامی در پی نداشته باشد.

وی افزود: تصمیم شورای نگهبان در حوزه بررسی صلاحیت نامزدها بسیار مهم است چون امکان دارد کسی تأیید و سپس رئیس جمهور شود که خدایی ناخواسته شاهد تکرار تجربه بنی صدر در کشور باشیم. شورای نگهبان این دوره در چارچوب قانون به رسالت خودش عمل کرد اما طبیعی است که وقتی 40 شخصیت مشهور ثبت نام کردند وقت و زمان کافی نیز باید برای بررسی باشد.

این فعال سیاسی با اشاره به لزوم اصلاح قانون انتخابات یادآور شد: طبق قانون برای شورای نگهبان هم باید زمان بیشتری برای رسیدگی به بررسی صلاحیت نامزدها فراهم باشد و هم برخی ایرادهای قانونی برطرف شود. وقتی برای ریاست جمهوری قریب به هزار نفر ثبت نام می کنند، این اتفاقی غیرمتعارف و نامعمول در دنیا است.

وی افزود: البته این دوره شورای نگهبان آمد شرایطی را اعلام کرد و این مسئله نام نویسی ها را تا حدی محدود کرد اما حتما باید قانون اصلاح شود. گرچه مجلس شورای اسلامی این کار را انجام داد اما مصوبه مجلس دارای ایراداتی بود که نهایت برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

سبحانی نیا تأکید کرد: در مجموع ضمن اصلاح قانون انتخابات باید زمان کافی برای بررسی صلاحیت نامزدها وجود داشته باشد تا شورای نگهبان دقیق تر به پرونده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری رسیدگی کند تا دیگر شاهد تبعاتی این چنینی نباشیم یا اگر هم اتفاق می افتند خیلی جزیی باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها