کد خبر: 621568
تاریخ انتشار :

نفتالی بنت کیست؟/ جنگ سرد این صهیونیست تندرو با ایران!

نفتالی بنت از رهبران راست گرای رژیم صهیونیستی است که سخت مخالف تشکیل کشور فلسطین است و با ایران نیز دشمنی دیرینه دارد. او یک تاجر ثروتمند است که مدتی در کنار نتانیاهو فعالیت می‌کرده اما حالا مخالف او است.

نفتالی بنت کیست؟/ جنگ سرد این صهیونیست تندرو با ایران!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شرایط سیاسی رژیم صهیونیستی در حال تغییر است و احتمالا تا چند وقت دیگر، بنیامین نتانیاهو بعد از 12سال قدرت را به شخص دیگری واگذار می‌کند. با ائتلاف احزاب راست گرا (یامینا) و به خصوص حزب آبی و سفید و یش عتید، بسیاری "نفتالی بنت" را نخست وزیر بعدی رژیم صهیونیستی می‌دانند، اما نفتالی بنت کیست؟

کودکی مهاجر از خانواده‌ای تاجر مسلک

نفتالی بنت متولد حیفا در اسرائیل است. پدر و مادرش، جیم و میرنا بنت، از مهاجران آمریکایی بودند که یک ماه پس از جنگ شش روزه در سال 1967 از سانفرانسیسکو به اسرائیل نقل مکان کردند. پدر نفتالی بنت بعد از انتقال به اسرائیل، وارد تجارت ملک شد و مادرش، معاون مدیر کل انجمن آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها در برنامه شمالی اسرائیل گردید. بنت از کودکی همراه خانواده دائما بین آمریکا و اسرائیل در حرکت بود و بعد از پایان تحصیلات نیز به طور کامل در فلسطین اشغالی ساکن شد.

خدمت در ارتش

بنت در سال 1990 به ارتش اسرائیل ملحق شد. او در واحدهای کماندوی سایرت متکل و مگلان خدمت می‌کرد و بعد از چند سال به درجه سرگردی نیز رسید. بنت در درگیری‌های سال‌های 1982 تا 2000 جنوب لبنان برای اسرائیل جنگید. وی در بسیاری از عملیات‌ها از جمله عملیات و کشتار وحشیانه "خوشه‌های خشم" شرکت کرد. در این جنگ، ارتش صهیونیستی عملیاتی همه جانبه علیه مردم لبنان داشت. نظامیان صهیونیست طی حملاتی گسترده زیرساخت‌های لبنان را از پل‌ها و جاده‌ها و بنادر گرفته تا ایستگاه‌های پمپاژ آب و تولید برق، ارتباطات، پروژه‌های کشاورزی و صنعتی و خدماتی به اضافه مدارس و ساختمان‌های مسکونی نابود کردند.

یک نظامی بد اما تاجری موفق

13981013000610_Test_PhotoN

طبق روایت ها، نفتالی بنت یک فرمانده نظامی افتضاح است. برخی از اقدامات بنت به عنوان کماندوی نیروهای ویژه بحث‌برانگیز است. طبق روایت‌ها سبوعیت او در عملیات خوشه‌های خشم باعث ناراحتی بسیاری از افراد شده است.

برخی او را یکی از مسببان کشتار جمعی قانا می‌دانند. برخی شاهدان روایت کرده اند که بنت در حین انجام عملیات در واحد کماندویی مگلان قدرت تصمیم گیری نداشته است. گویا بنت در آن عملیات، یک نیروی 67 نفره از نیروهای جنگی را به لبنان هدایت می‌کرد. در یک زمان خاص، او تصمیم گرفت که دستورها را نادیده بگیرد و برنامه‌های عملیاتی را تغییر دهد، بدون اینکه این اقدامات را با مافوقان خود که از نظر او ترسو بودند، اطلاع دهد. بر اثر تصمیم خودسرانه او، در نزدیکی روستای کفرکنا، نیروهای بنت در کمین گرفتار شدند و آسیب بسیار زیادی دیدند.

هرچه بنت نظامی ضعیفی بوده، اما در تجارت موفق است. نفتالی بنت، به سمت شمال شرقی منهتن حرکت کرد تا شغلی به عنوان یک کارآفرین نرم‌افزار داشته باشد. او در سال 1999 یک شرکت نرم‌افزاری ضدکلاهبرداری تأسیس کرد و به عنوان مدیرعامل آن انتخاب شد. این شرکت در سال 2005 به قیمت 145 میلیون دلار به شرکت امنیتی آر.اس.ای فروخته شد و بنت را به یک میلیونر تبدیل کرد. نفتالی بنت هم اکنون یک کارآفرین و میلیاردر یهودی است که در زمینه های مختلفی، وارد فعالیت شده و ثروت بسیار زیادی هم دارد.

ورود به سیاست، بی‌قرار در احزاب مختلف

kW6tZBr8Gvm5

بنت بعد از شرکت در جنگ 2006 لبنان به رهبر مخالفان دولت وقت، بنیامین نتانیاهو پیوست و از 2006  تا 2008 به عنوان رئیس ستاد وی خدمت کرد. او تیمی را رهبری کرد که طرح اصلاح آموزشی نتانیاهو را توسعه داد. او همچنین کمپین اولیه نتانیاهو را برای رهبری حزب لیکود در اوت 2007 ساماندهی کرد. در سال 2010 بنت به عنوان مدیر کل شورای یشا منصوب شد و طرح توقف اسکان در شهرک‌ها را در سال 2010 رهبری کرد.

او در آوریل 2011  حزب "اسراییل من" را تأسیس کرد. او بعد از عضو گیری برای حزبش، از لیکود استعفا داد و به جنبش خانه یهودیان پیوست، در حالی که نامزدی خود را برای رهبری حزب اعلام می‌کرد. در انتخابات داخلی سال 2012 او 67 درصد آرا را کسب کرد و به عنوان رئیس خانه یهودیان انتخاب شد. در انتخابات قانونگذاری سال 2013 بنت رهبری این حزب را بر عهده داشت تا 12 کرسی در کنست را بدست آورد.

بنت در مارس 2013 به عنوان وزیر اقتصاد و وزیر خدمات دینی منصوب شد. در آوریل 2013 نیز به عنوان وزیر امور اورشلیم و امور مهاجران منصوب شد. وی به عنوان یک عضو ارشد کابینه، نقش عمده ای در امور مالی، سیاسی و امنیتی داشت. پس از انتخاب مجدد در انتخابات 2015، بنت به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب شد و نیز امور مهاجران را در دولت جدید حفظ کرد.

بعد از مدتی، بین نتانیاهو و نفتالی بنت اختلافات عمیقی رخ داد و سرانجام، در ژوئن سال 2019، نتانیاهو بنت را از دولت اخراج کرد. بعد از این، بنت به احزاب دسته راستی (راست نو) نزدیک‌تر شد و رهبری بخشی از مخالفان نتانیاهو و اپوزیسیون را به دست گرفت. در انتخابات مجلس (کنست) حزب ائتلافی بنت توانستند آرای بسیار زیادی را کسب کنند تا نفتالی بنت به جانشینی نتانیاهو نزدیک‌تر گردد.

مواضع سیاسی بنت؛ مخالف شدید تشکیل فلسطین و معتقد به جنگ سرد با ایران

157590271072875500

یکی از ویژگی های حیات سیاسی نفتالی بنت را می توان عدم ثبات در موضع گیری ها و غیرقابل پیش بینی بودن دانست. او چند ماه پیش در برنامه ای تلویزیونی گفته بود: من اجازه نخواهم داد لاپید نخست وزیر شود، چه گردشی چه غیرگردشی! زیرا من مردی راستگرا هستم و ارزشها برایم اهمیت دارد. این در حالی است که نفتالی بنت اکنون توافقی را با سران دیگر احزاب از جمله یائیر لاپید امضاء کرده است که براساس آن یائیر لاپید پس از دو سال نخست وزیری نفتالی بنت به صورت گردشی جانشین او خواهد شد. وی همچنین هنگام اعلام توافقش با یائیر لاپید از او به عنوان «دوست» خود یاد کرد.

طبق گزارش یورو نیوز، بنت تاجری ثروتمند است که همزمان از خود چهره ای مدرن، مذهبی و ملی گرا ارائه کرده است. نفتالی بنت دلیل حضورش در عرصه سیاست را "تجربه تلخ" جنگ سال 2006 رژیم صهیونیستی با گروه حزب الله لبنان ذکر کرده است. 

نفتالی بنت از مخالفان شدید تشکیل کشور مستقل فلسطین است. او در سال 2012 در مورد تشکیل کشور فلسطینی گفته بود: هر کاری از دستم بر بیاید انجام خواهم داد تا اطمینان حاصل کنم که آنها هرگز کشوری نخواهند داشت.

او در سال 2013 ضمن تکرار موضع خود گفت که اسرائیل باید با "مشکل فلسطین" کنار بیاید بدون اینکه نیازی به "عمل جراحی" باشد. او منظور خود از "عمل جراحی" را راه حل دو طرف (رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها) عنوان کرد و تشکیل کشور فلسطینی را "مشکل آفرین" دانست.

طبق گزارش یورو نیوز، نفتالی بنت پاییز سال گذشته پس از ترور شهید محسن فخری زاده در ایران، طی اظهاراتی بی شرمانه و گستاخانه گفت: "جهان بدون او [محسن فخری زاده] جای امن تری است." وی همچنین، چند ماه پیش از آن در جریان کارزار انتخاباتی خود رجز خوانده بود که نیروهای ایران را ظرف یک سال از سوریه بیرون خواهد راند و این کشور را برای تهران تبدیل به "ویتنام" خواهد کرد.

نفتالی بنت همچنین خواستار "جنگ سرد" رژیم صهیونیستی با ایران شده بود و گفته بود که تهران مسئول "70 درصد از مشکلات امنیتی اسرائیل" است.

به نظر می‌رسد از حالا باید عاقبت بنت و رجزخوانی هایش را همانند سلفش نتانیاهو دانست که علی رغم همه تلاش هایش به جایی نرسید و ناکام از قدرت کنار رفت.

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها