کد خبر: 622004
تاریخ انتشار :

حسین انواری:

اشکال مناظرات عدم پاسخگویی نامزدها به سوالات است نه نحوه برگزاری آن/ مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ پرشور خواهد بود

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: نامزدها کاملاً در جریان بودند که مناظرات قرار بوده به چه شکل برگزار شود. اگر نظری داشتند همان موقع بیان می‌کردند. این طراحی فقط کار یک نفر نبوده که همه آن را تنها از چشم صداوسیما می‌بینند.

اشکال مناظرات عدم پاسخگویی نامزدها به سوالات است نه نحوه برگزاری آن/ مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ پرشور خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امروز آخرین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۰ برگزار و پرونده مناظرات این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری برای همیشه بسته می‌شود. انتقادات فراوانی از طرف افکار عمومی و حتی نامزدها در خصوص نحوه برگزاری این مناظرات به صداوسیما وارد شده است. در این میان صداوسیما نیز خود را یکی از اجزا کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جهوری می‌داند و بارها تلاش کرده که اشاره کند آن‌چه در مناظرات می‌گذرد ارتباط مستقیمی با رویکردهای این سازمان ندارد. با همه این تفاسیر شنیده شده قرار است مناظره سوم انتخابات ۱۴۰۰ با شیوه متفاوتی انجام شود.

حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره دو مناظره قبلی و نوع رویکرد کاندیداها و صداوسیما سخن گفته که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

***

درباره نحوه برگزاری مناظرات با نامزدها مشورت شده است

*نوع مدیریت و طراحی سوالات در این دوره از مناظرات انتخاباتی چگونه بود؟

در این خصوص قبلاً با نامزدها صحبت شده و توجیه شده‌اند. شورای نظارت بر انتخابات کاملاً نحوه مناظرات را برای آنها تشریح کرده است. جای هیچ گله‌ای نیست.

 

مشکل اصلی مناظرات، طفره رفتن نامزدها از پاسخ دادن به سوالات است

 

*یعنی نامزدها کاملاً در جریان نحوه برگزاری مناظرات بوده‌اند؟

بله، نامزدها کاملاً در جریان بوده‌اند که مناظرات قرار بوده به چه شکل برگزار شود. اگر نظری داشتند همان موقع بیان می‌کردند. این طراحی فقط کار یک نفر نبوده که همه آن را تنها از چشم صداوسیما می‌بینند. البته اینکه نامزدها از نحوه مناظرات باخبر هستند از لحاظ فهمیدن سوالات و موضوعات نیست بلکه از حیث نحوه برگزاری مناظرات است. الان مشکل نحوه برگزاری مناظرات نیست. مشکل نامزدها هستند که یا از جواب دادن به سوال اصلی طفره می‌روند یا پاسخ روشنی نمی‌دهند. نامزدها به جای پاسخگویی به سوال مجری، متن از پیش نوشته‌شده را می‌خوانند. اشکال در اینهاست نه در شیوه پرسیدن سوال و مناظره.

*اگر قبلاً در خصوص شیوه برگزاری مناظرات صحبت و مشورت شده است، پس دلیل انتقاد نامزدها از این مدل مناظرات چیست؟

بخشی‌ از آن ناشی از این است که نامزدها در متن سوال ورود پیدا نکردند؛ یعنی به جای پاسخگویی به سوال اصلی، مسائل دیگری را بیان کردند که هیچ ارتباطی به سوال نداشت.

 

صداوسیما در مورد مناظرات وظیفه خود را به خوبی انجام داده است

 

*با توجه به رویه برگزاری مناظرات انتخاباتی و شرایط برگزاری توسط صداوسیما و بی‌برنامگی کاندیداها، به نظر شما این دور از مناظرات تا چه اندازه در ایجاد انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات تاثیرگذار است؟

به نظر من صداوسیما وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌است. این نقد به صداوسیما وارد نیست که به نامزدها فرصت کافی برای پاسخگویی داده‌ نشده است، زیرا باید بدانیم صداوسیما در برنامه‌ها و شبکه‌های دیگر این فرصت را در اختیار نامزدها قرار داده است. صداوسیما وظیفه خود را در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به افکار عمومی به نحو احسن انجام داده است. آنچه صحنه مناظرات را مخدوش کرده خروج نامزدها از موضوع مناظرات و عدم پاسخگویی روشن به سوالات است. نامزدها به جای پاسخگویی به سوالات، به صورت انفعالی به موضوعات دیگر می‌پردازند که این اشتباه است. گاهی هم صحبت‌هایشان به تخریب کشیده می‌شود، خب طبیعی‌ است که نتیجه مثبتی حاصل نمی‌شود. درباره اینکه مشارکت به چه اندازه خواهد بود به نظر بنده، مشارکت مردم در این دوره از انتخابات پرشور خواهد بود.

 

جریان مقابل به دنبال تخریب انتخابات است

 

*خیلی‌ها آقای همتی را نماینده دولت در مناظرات می‌دانند، نظر شما در این باره چیست؟

قطعاً همین‌طور است. این آقای نماینده عزیز، متعلق به یک جریانی‌ است که این جریان برای به قدرت رسیدن قصد تخریب دارد. این جریان اصلاً قصد شفاف‌سازی و برون‌رفت از معضلات را ندارد. چندی پیش مقاله‌ای از یک استاد دانشگاهی خواندم که در آن اذعان کرده بود، طرف مقابل را تخریب کنید. به جای اینکه نکات قوت نامزد خودشان را بیان کنند، بنا را بر این گذاشته‌اند که طرف مقابل را تخریب کنیم تا رأی نیاورد. این رفتارها دور از شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است و مردم نسبت به این مسائل هوشیار هستند چون این نوع رفتارها را در گذشته هم دیده‌اند. به هر حال در اینکه ایشان نماینده جریانی است که دولت هم مشمول آن می‌شود شکی نیست.

 

نظرسنجی‌های انتخاباتی با واقعیت مغایرت دارد

 

*یکی از موسسات معتبر در جدیدترین نظرسنجی خود گفته است که با شروع مناظرات درصد مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ پایین آمده‌، تحلیل شما چیست؟

این نظرسنجی‌ها با واقعیت مغایرت دارند. این مساله به جامعه آماری موجود در نظرسنجی‌ها بستگی دارد؛ اینکه داده‌های خود را از کجا انتخاب کرده‌اند خیلی تاثیر دارد. فرض کنید از جامعه بسته‌ای صد نمونه گرفته‌اند، این بنا نمی‌شود که به همه جامعه آن را تعمیم داد. آن‌طور که من اطلاع دارم، نظرسنجی‌ها با اختلاف نظر همراه است. حتی اگر مشارکت مردم در انتخابات نوسان هم داشته باشد، طبیعی است. باید تا روز انتخابات منتظر بمانیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها