کد خبر: 622010
تاریخ انتشار :

پوشش زنده مواضع عبدالناصر همتی در مناظره؛

قول می‌دهم از این پیچ خطرناک رد شویم

در بسته خبری پیش رو سخنان عبدالناصر همتی پوشش داده می‌شود.

قول می‌دهم از این پیچ خطرناک رد شویم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی / ویژه انتخابات - سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با حضور سید ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی، محسن رضایی، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده در حال برگزاری است.

موضوع این مناظره «دغدغه‌های مردم» است و نامزدها مواضع خود در این حوزه را اعلام می‌کنند.

 

رئیس جمهور باید منتخب اکثریت باشد

عبدالناصر همتی در بدو ورود به سازمان صداوسیما گفت: قبل از اینکه بپرسیم رئیس جمهور چگونه رفتار می‌کند باید بگوییم که رئیس جمهور باید منتخب اکثریت مردم باشد و نه اقلیت. اگر اکثریت مردم رئیس جمهور را انتخاب کنند تعامل بیشتری با مردم دارد.

وی تاکید کرد: معلوم است که باید رئیس جمهور بین مردم باشد. معنا ندارد که در یک اتاق شیشه‌ای باشد و از طریق گزارشات کشور را اداره کند.

همتی گفت: یکی از کاندیداها گفتند که نامزدها از زنان، جوانان و اهل سنت حرف می‌زنند تا رای بیاورند اما ما برای این است که ما با این‌ها زندگی می‌کنم. شاید برای آنان تعجب آور باشد اما برای ما زندگی عادی است. مثل همسرم سپیده شبستری را فرستادم که از طرف من حرف بزند و بعد بقیه از من تقلید کردند و بچه‌هایشان را فرستادند، ما همین را می‌خواهیم.

 

صرف نظر از وقت اضافه

عبدالناصر همتی در مناظره قبلی به وقت 5 دقیقه‌ای که در اختیار رئیسی قرار گرفته بود تا به منتقدان خود پاسخ بدهد اعتراض داشت و با اشاره به اینکه از او 29 با نام برده شده است، حق خودش می‌دانست که فرصت اضافه‌ای داشته باشد. کمیسیون تبلیغات انتخاباتی نیز پیرو درخواست وی یک فرصت 6 دقیقه‌ای در نظر گرفت. وی اما امروز طی نامه‌ای اعلام کرد که قصد استفاده از این زمان را ندارد! 

دولت دست تندروها افتد تحریم‌ها بیشتر می‌شود

نامزدهای ریاست جمهوری در اولین بخش از مناظره امروز فرصت یافتند که دولت خود را ترسیم کرده و به نحوه رسیدگی به هفت دغدغه مسکن، اشتغال، بیکاری، گرانی، عدالت، ساماندهی یارانه‌های پنهان و مقابله با فساد بپردازند.

همتی در این بخش گفت: بدون رشد اقتصادی حداقل 5 درصد نه بیکاری حل می‌شود و نه رفاه به کشور می‌آید. بدون سرمایه‌گذاری هم رشد اقتصادی معنا ندارد. دوستان درباره روبناها حرف می‌زنند. علم اقتصاد مبانی خود را دارد و به ما می‌گوید که باید محیط اقتصادی امن باشد.

وی با اشاره به سخنان رئیسی درباره گرانی گفت: خودمان را به راه دیگر نزنیم، چرا قیمت ارز رفت بالا؟ تحریم معادلات اقتصادی ما را بهم زده است. شما یک کشور را نشان بدهید که بدون معادلات اقتصادی رشد داشته باشد.

همتی در ادامه گفت: من برنامه‌های خاصی برای هفت دغدغه مورد اشاره، دارم. حرف من این است که یک جریان خاص می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. من می‌گویم اولا بلد نیستند. دوما هزینه دارد و هزینه آن را مردم می‌دهند. به مردم بگویید که ما یک کشتی با پرچم ایران نمی‌توانیم به دریا بفرستیم. پرسپولیس و استقلال برنده می‌شوند و نمی توانند پول خود را بگیرند.

او رئیسی را مخاطب قرار داد و گفت: اگر دولت دست شما یعنی تندروها افتد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ من میگویم تحریم‌ها بیشتر می‌شود.

همتی به برجام و نقش کاسبان تحریم در تضعیف آن اشاره کرد و گفت: خواهش من این است که به این نکات توجه کنید. کاسبان تحریم برای اینکه پول از دستشان نرود اجازه سرمایه گذاری خارجی در کشور را ندادند. ترامپ و کاسبان تحریم با هم زیر میز تحریم زدند.

وی همچنین گفت: شما نمی‌خواهید برای مردم شغل ایجاد شود؟ مردم می‌خواهند اما آقای رئیسی و همکارانش در ستاد انتخاباتی نمی‌خواهند و مخالف برجام و FATF هستند. این عزیزان که مقابل من نشستند مانع FATF شدند.

همتی با اشاره به اینکه من اقتصاد خوانده‌ام، برنامه دارم، دنیا را دیده‌ام گفت: در برنامه من عربستان و امارات دشمن نیستند. پراید را با قیمت فورد به مردم تحمیل نمی‌کنیم. آقای رئیسی شما با مخالفت با FATF گل به خودی زدید و در زمین ترامپ بازی کردید.

بانک مرکزی مسئول بورس نیست

نامزدهای ریاست جمهوری در دومین بخش مناظره امروز فرصتی داشتند تا نقد خود را به سخنان دیگر نامزدها بیان کنند. همتی در این بخش زاکانی را پلیس بد و پوششی خواند و گفت که جواب او را نمی‌دهد.

همتی در پاسخ به انتقادات جلیلی گفت: بیکاری و مشکلات معیشتی تقصیر شماست. آقای جلیلی شما کشور را ده سال منتظر مذاکرات گذاشتید.شما اصلا از مسائل بین المللی اطلاع ندارید. آقا مگر چین و عراق بهترین دوستان ایران نیستند؛ همین ها پول ما را نمی دهند و می گویند باید مذاکرات برجام به نتیجه برسد.بدانید که دنیا بدون بحث برجام و رفع تحریم، با ایران کار نمی کند.

وی با اشاره به عزل شدن خود از ریاست کل بانک مرکزی، درخواست ارائه توضیح از عملکرد بانک مرکزی را رد گم کنی خواند و گفت: مدت ها قبل از ریزش بورس در نامه به رئیس جمهور و دفتر رهبری هشدار دادم که مردم را دعوت نکنید. رهبری فرمودند که آقای رئیس جمهور این هشدار رئیس کل مهم است و دیگرانی هم مشابه آن را گفته اند . فکری جدی کنید.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد اما گفت حبابی در کار نیست. دخالت نائب رئیس مجلس یعنی قاضی زاده، همینها باعث ریزش بورس شد.

همتی افزود: این افرادی چند هزار میلیارد در بورس سود بردند، چه کسانی هستند؟ مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد.

وی درباره یازده نفری که منابع بانک ها را برده‌اند، گفت: این ها پانزده سال قبل برده‌اند. من لیست آنان را به آقای رئیسی می‌دهم اگر صلاح دانستند به مردم ارائه کنند.

همتی از صندلی خود بلند شد و لیست کسانی که بیش‌ترین منابع مرکزی را در ده سال قبل بردند، به اقای رییسی داد و گفت ایشان اسامی این‌ها را اعلام کنند

آقای رئیسی نسبت شما و افکار آقای علم الهدی چیست؟

همتی در ادامه مناظره در پاسخ به پرشی درباره زنان و خانواده گفت: بحث زنان و فعلایت‌های انان بسیار مهم است چون 50 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند اما در حد شان و جایگاه آنان به آنان توجه نمی‌شود. به نظر من دولت اولا باید محیط لازم را فراهم کند و بعد هم فرصت برابر برای کسب شغل و فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی ایجاد کند.

وی افزود: زنان تحصیل‌کرده‌ای هستند که قصد کارآفرینی دارند و مشکل آنان را حل می‌کنیم. ما با ارائه یک میلیون تومان از طریق هدفمندی یارانه به سه دهک پایین مشکل زنان سرپرست خانوار در این دهک ها را حل می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات رئیسی مبنی بر اینکه چرا لیست را به او داده است، گفت: ما قبلا ارائه کرده بودیم. الان هم چون گفتید که در زمان من بوده، گفتم.

همتی خطاب به جلیلی هم گفت: شوخی می‌کنید؟ 200 کشور نمی‌دانند FATF چیست و فقط شما و کره شمالی می‌دانید؟ خواهش میکنم از این موضع کوتاه بیاید تا کشور نفس بکشند.

او با اشاره به عبارت اینترنت امن که رئیسی به کار برده بود، گفت: اینترنت امن یعنی اینتساگرام بسته شود. طبقه بندی اینترنت یعنی چه؟ اینجا کره شمالی نیست. چرا آذری جهرمی را هر روز به دادگاه احضار می‌کنند؟ طوری از زنان و حقوق آنان می‌گویید، انگار مردم سوابق شما را نمی‌دانند. نسبت شما با افکار آقای علم الهدی چیست؟ صریح بگویید که موافق هستید یا مخالف. در مناظره قبل صریح نگفتید اما الان بگویید که مخالف گشت ارشاد هستید یا موافق؟

روستایی و کارمند واژه تحقیرآمیز نیست

همتی در فرصت سه دقیقه‌ای خود گفت: جای روستاییان بی صدا خالی است. نگاه مشاور جلیلی به روستاییان مثل نگاهی است که آقای رئیسی در جلسه قبل به کارمندان داشتند.

مردم روستا من برنامه جامعی دارم و گندم شما را به نرخ روز می‌خرم. بورس کالا راه می‌اندازم تا محصول را به دلالان نفروشید.

همتی گفت: اگر نرخ سود بانکی را پایین بیاوریم آن پیرزن و پیرمرد که زندگی خود با آن می‌چرخانند، چه کنند؟

وی رئیسی را مخاطب قرار داد و گفت: کشور را مثل زندان نمی‌توان اداره کرد.

آقای قاضی زاده گفت رئیس ستاد من یک خانم است. خانمی که در ستاد شما است همان کسی نیست که گفت انگلیس با واکسن کرونا میخواهد مردم دنیا را بکشد. با این نگاه قرار است کشور را اداره کنید.

معرفی کابینه؟

همتی در فرصت جمع بندی خود گفت:مردم عزیز 6 ماه تمام براندازان خارجی و تندروهای داخلی من را تخریب کرده و مشکلات اقتصادی را گردن من انداختند. همه این آقایان می‌دانند که من با دست خالی با ترامپ جنگیدم اما به روی خود نمی‌آورند چون باید تخریب کنند.

وی افزود: روحانی در دوران تعامل رئیس جمهور خوبی بود. باید قبول کنیم که وقتی مردم خشمگین هستند رئیسی جمهور نباید بخندد و بگوید من هم صبح جمعه فهمیدم.

همتی گفت: شما مردم برای صندوق رای خون دادید. با جوانان چه کردند که شعار مردم طی دوازده سال از رای من کو شد رای بی رای. من قول می‌دهم که کشور را از این پیچ خطرناک اقتصادی رد کنم.

وی در پایان از اسامی که شاید در کابینه او جای داشته باشند، نام برد و گفت: همه می‌توانند کنار من باشند. از تاجزاده تا صفایی فراهانی.

همتی گفت: قدرت خود را به همه کسانی که می‌گویند اگر مشکل دارید ، جمع کنید بروید نشان دهید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها