کد خبر: 622241
تاریخ انتشار :

رفتنی ها امروز و فردا می روند؛

موج انصراف‌ها؛ چراغ اول را زاکانی روشن می‌کند

بر اساس شنیده‌ها ظرف امروز شاهد کناره‌گیری زاکانی، قاضی‌زاده هاشمی و مهرعلیزاده خواهیم بود.

موج انصراف‌ها؛ چراغ اول را زاکانی روشن می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی/ ویژه انتخابات – حسین شریعتمداری در کیهان دیروز به نامزدهای اصولگرا هشدار داد و نوشت: « اگر هر ۵ نفر در صحنه بمانند، آرای هریک از آنها به هر ‌اندازه‌ای که باشد از سبد نامزدهای دیگر جبهه انقلاب کم می‌شود و نتیجه آنکه احتمال موفقیت عاملان وضعیت فاجعه‌بار امروز، قوت می‌گیرد و این حالت در صورت وقوع ضربه سنگینی بر پیکر نظام است». برای این ابراز نگرانی اما انگار قدری عجله کرده است چون همان‌طور که پیش‌تر نیز اخبار غیررسمی رسیده بود، موج انصراف‌ها از امروز به راه خواهد افتاد. 

اخباری که دیروز درباره کناره‌گیری قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی منتشر و تکذیب شد شاید این تصور را ایجاد کرد که نگرانی‌هایی از این بابت در کار باشد. در یک نگاه دقیق‌تر اما معلوم می‌شود که اینطور نیست. زاکانی تاکنون چند اظهارنظر با رنگ و بوی کناره‌گیری داشته که در مهم‌ترین و تازه‌ترین آن می‌گوید «مراقب باشیم مردم را پای صندوق های رای دچار تشتت نکنیم و تصمیمی انقلابی بگیریم. اگر کسی از این 5 نفر گفت برنامه ام بهترین است اشکالی ندارد اما اگر بگوید فقط به من  رای بدهید حتما ریگی در کفش دارد .»

زاکانی در مسجد نارمک گفت: « 5 نامزد با هم صحبت کنند و مردم را گرفتار نکنند و  با هم  هم افزایی داشته باشند تا اتفاق سال 92 رخ ندهد که رئیس جمهوری بیاید که وزاریش چند ماه التماس کنند اما نتوانتد او را ببینند.»

گفتنی است که همزمان با این اظهارات، شاهدیم که اخباری مبنی بر کناره‌گیری زاکانی از کاندیداتوری از قم و در روز دوشنبه منتشر شده است. اینطور که گفته می‌شود دومین چراغ انصراف‌ها را نیز قاضی‌زاده هاشمی روشن می‌کند. شاهدش نیز توییت امروز که نوشته است: «در مسیر فدا شدن برای انقلاب و مردم همچون برادران شهیدم کماکان چون کوه ایستاده‌ام. باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد و از هیچ اقدامی برای عمل به حجت شرعی دریغ نخواهم کرد.»

تکلیف محسن رضایی هم که معلوم است. سابقه حضور او در انتخابات‌های قبلی نشان داده که به نفع دیگری کنار نخواهد رفت و از همین رو در گمانه‌زنی‌های مربوطه جایی ندارد. می‌ماند یک جلیلی که تا همین‌جا نیز حرف‌و حدیث‌های بسیاری درباره رفتن و ماندن او به راه افتاده است. از وقتی که بیژن نوباوه مشاور او در مصاحبه‌ای اعلام کرد قصد ندار به نفع هیچ کسی کنار برود، اخبار ضد و نقیضی در این باره منتشر شد. مثلا یک فیلم از مشاور او توسط صداوسیما منتشر با این مضمون که باید منتظر شنیدن خبرهای مهم در روز سه‌شنبه بود و خیلی‌ها نیز این را به معنی کناره‌گیری جلیلی در روز مذکور دانستند. توییت دیگری از یکی از نزدیکان وی اما این گمانه را ایجاد کرد که جلیلی ماندنی است. 

عباس رنجبر، مسئول دفتر جلیلی در صفحه توییتر خود نوشته بود: «با احترام نسبت به هواداران هفت نامزد، رقابت روز جمعه بین آقایان «جلیلی، رضایی و همتی» است. با فرض عدم انصراف آقای رئیسی ، اول بودن ایشان تثبیت شده و روز جمعه، پای دیگر دور دوم انتخابات تعیین خواهد شد. لذا کسانی که معتقدند سعید جلیلی اصلح است، در تبلیغ و رای به ایشان تردید نکنند.

به این ترتیب تکلیف نامزدها اصولگرا مشخص است و به زودی با رفتن رفتنی‌ها شاهد ورود رقابت به فاز جدی‌تر خود خواهیم بود.

ناگفته نماند که در جناح رقیب نیز وضعیت به همین شکل است. اخبار جدی و قابل اعتنایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه محسن مهرعلیزاده همین امروز از حضور در رقابت‌ها تا جمعه صرف نظر خواهد کرد. این اخبار منطقی‌ و باورپذیر جلوه می‌کند اگر در نظر داشته باشیم که سفر او به تبریز نه تنها دستاورد نداشت بلکه با استقبال هم مواجه نشد. 

شاهد دیگر بر اثبات این مدعا نیز اظهارات اخیر حسین مرعشی در کلاپ هاوس است. او گفته بود: «قرار ما این بود که ۱۴ نفر از کاندیداها ثبت نام کنند ولی بعد ۹ نامزد ما اگر تایید صلاحیت می شدند، براساس نظرسنجی کسی که رای بالاتری دارد بماند و بقیه انصراف دهند. الان ۹ نامزد ما در صحنه نیستند. بنا به تدابیری ما آقای همتی را در لیست اصلاح طلبان نیاوردیم، ایشان همان کاندیدای پنهان ما بود که قبلا گفته بودم. ما او را از شورای نگهبان پنهان کردیم . امشب نتیجه نظرسنجی ها می آید و مطابق بر آیین نامه و دستورالعمل جبهه اصلاحات تصمیم خواهیم گرفت که از آقای همتی حمایت شود یا مهرعلیزاده.»

حمایت‌های علنی و صریح کارگزاران از همتی در روزهای اخیر و وضعیت کنونی مهرعلیزاده اما نتیجه را تقریبا قابل پیش‌بینی کرده و باید منتظر بود که همین امروز و فردا با رسیدن اخبار و پیام‌های حمایت و دعوت به مشارکت دیگری شاهد صف بندی مجموعه اصلاح‌طلبی پشت همتی باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها