کد خبر: 622271
تاریخ انتشار :

خطیب‌زاده: مذاکرات وین به بن بست نرسیده / هیچ غیرممکنی وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که مذاکرات در وین به هیچ بن بستی نرسیده و این دور آخر نخواهد بود و افزود: نه گفت‌وگوها فرسایشی شده و نه وقت اضافه آوردیم.

خطیب‌زاده: مذاکرات وین به بن بست نرسیده / هیچ غیرممکنی وجود ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که به صورت حضوری برگزار شد، گفت: آن‌چه در وین در حال روی دادن است به هیچ بن بستی نرسیده و هیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد. گفت‌وگوها درباره ظرایف فنی و حقوقی در حال انجام است. دو سه موضوع اصلی باقیمانده که در حال گفت‌وگو در وین است. خیلی زود است که بخواهیم درباره نتیجه گفت‌وگوها قضاوت کنیم. این دور آخر نخواهد بود و برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مقرون به صحت نیست.

وی تصریح کرد: آمریکا باید تصمیمات خود را بگیرد. آمریکا باید بداند طرف خاطی و نقض کننده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است و از یک موضع خاطی در این مذاکرات حاضر شده و باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار آنچه در دوران ترامپ رخ داد بدهد. مسیر بازگشت آن هم از نظر ما کاملا روشن است.

خطیب‌‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: نه گفت‌وگوها فرسایشی شده و نه وقت اضافه آوردیم. خیلی وقت در وین برای موضوعات باقیمانده کم داریم. موضوعات باقیمانده تصمیماتی را به صورت سیاسی نیاز دارند و اگر تصمیمات در واشنگتن و پایتخت‌‌ها اتخاذ شود بازگشت به برجام صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس ندادیم و توافق ما با آژانس برای حفظ تصاویر ضبط شده در دوربین‌ها برای روزی است که تصمیم بگیریم به آژانس تحویل بدهیم یا ندهیم. اگر گفت‌وگوها در وین به نتیجه برسد تصاویر را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم و در غیر این صورت تصاویر در اختیار خودمان خواهد بود.

وی بیان کرد: گفت‌وگوها ان‌شاءالله با تامین منافع مردم به نتیجه برسد.

وی درباره اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: دولت متبوع آقای مالی مسبب مرگ بسیاری از ایرانیان مریض در داخل ایران بوده. دولت متبوع آن شریک جنایات ترامپ علیه این ملت بوده با ادامه تروریسم اقتصادی بر علیه ملت ایران. طی چند ماه گذشته از دولت جدید آمریکا هیچ یک از تحریم‌های یکجانبه و فرامرزی و غیرقانونی آمریکا برداشته نشده است و بهتر است به جای اشک تمساح توجه کنند به رکورد بسیار تاریکی که در تاریخ روابط خارجی به جا گذاشتند. بعید است هیچ کشوری در دنیا به امضای آمریکا درباره تعهدات این کشور اعتماد کند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: دولت آمریکا مثل راهزن دریایی در چند مورد نفت‌هایی که متعلق به ایران نبوده و متعلق به بخش خصوصی بوده و ایران فروخته را غیرقانونی گرفته است و شنیده‌ها حاکی از این است که این راهزنی نفت مالکان آن محموله‌ها را فروخته‌اند. راهزنی، راهزنی است و خیلی فرقی نمی‌کند این نفت متعلق به چه کسی است. این را به لیست شرمندگی‌های دولت واشنگتن اضافه کنید.

وی در پاسخ به سؤالی اضافه کرد: مهمترین ملاک عمل ما سیاست‌های مشخص اعلام شده توسط مقام معظم رهبری و ابلاغ شده توسط شورای عالی امنیت ملی است. برجام همان که به صورت اولیه امضا و اجرایی شده است. نه برجام بیشتر و نه کمتر نمی‌پذیریم. موضع ما اصولی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: آن‌چه در وین به توافق برسد در حد مدیران کل و معاونان اعلام خواهد شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که گیر کار در مذاکرات وین کجاست؟ اظهار داشت: من خیلی اهل گردگویی نیستم. صریح بیان کنم مذاکرات را در فضای عمومی پیگیری نمی‌کنم. در برخی موضوعات ظرایف فنی و حقوقی و سیاسی باقی مانده است. این ظرایف به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند. در دو سه موضوع به صورت اساسی گفت‌وگوها در جریان است تضمین‌هایی که آمریکا باید بدهد که شرایط ترامپ تکرار نشود.

وی افزود: هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد بن بستی هم نیست و گفت‌وگوها در روال طبیعی خود جلو می‌رود. تمامی طرف‌ها در وین با دقت در حال گفت‌وگوهای جدی هستند و در صورتی این روند ادامه یابد می‌توانیم به متن منقح رسید. هیأت‌ها به تهران بازگردند و بعد از آن می‌توانیم بگوییم دور بعدی دور آخر خواهد بود یا خیر.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها