کد خبر: 623089
تاریخ انتشار :

فاز جدید گمانه زنی ها؛ کابینه احتمالی رئیسی

گمانه‌زنی‌ها درباره وزرای رئیس جمهور جدید شروع شد.

فاز جدید گمانه زنی ها؛ کابینه احتمالی رئیسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انتخابات تمام شد اما گمانه‌زنی‌ها تمامی ندارد. از حالا به بعد باید شاهد گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه احتمالی رئیس جمهور منتخب باشیم. این گمانه‌ها از پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات کلید خورده بود و بارها لیست‌ها و پوسترهایی در این باره منتشر و تکذیب شد. اکنون اما چون ریاست جمهوری رئیسی نهایی شده است، هر گمانه‌ای درباره همکاران او در دولت مهم‌تر جلوه می‌کند. 

حرف و حدیث‌هایی نیز شروع شده که روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» از همین امروز آن را مورد توجه قرار داده است. شاید دلیلش این باشد که رئیسی تا امروز در کمپین‌ها انتخاباتی خود وعده دولت فراجناحی داده بود و اکنون همه چشم‌ها به او دوخته شده تا معلوم شود این اولین وعده را چطور محقق می‌کند.

از طرف دیگر، انتخاب وزرا تا حد زیادی به ترسیم رویکرد مورد نظر دولت کمک خواهد کرد لذا طبیعی است که به همین زودی سراغ گمانه‌زنی در این باره برویم.

اینکه رئیسی در تحقق وعده دولت فراجناحی چقدر مصصم و موفق باشد به زودی مشخص خواهد شد اما طبیعی است که هم‌جناحی‌ها و طیف همفکر او انتظاراتی از او داشته باشند. «شرق» در این باره می‌نویسد: «دو جریان شورای وحدت و شورای ائتلاف اصولگرایان که حامی رئیسی شدند، قطعا حالا انتظار دارند که در دولت آینده سهمی از مناصب به آنها داده شود. جریان متقدم اصولگرایی شامل جامعه روحانیت، جبهه پیروان خط امام و حزب مؤتلفه که احساس می‌کنند روزگار پایانی عمر سیاسی خود را طی می‌کنند، در رقابت با جریان‌های متأخری مانند جبهه پایداری با حمایت از رئیسی درصدد احیای سیاسی خود برآمدند. اتفاقی که در عمل افتاد اما این بود که سهم جریان متأخر در ستادهای رئیسی بیشتر شد. چهره‌هایی مانند باهنر بارها تأکید کردند که در ستادها به روی همه جریان‌های اصولگرایی باز نیست.»

به هرحال برای مشخص شدن کابینه و رویکرد رئیسی در چینش آن چاره‌ای غیر از صبر تا دو ماه دیگر که دولت سیزدهم رسما شروع به کار کند، نیست. تا آن زمان هر چه که هست گمانه‌زنی است.

گمانه‌هایی که بر مبنای آن سعید جلیلی یا مخبردزفولی شانس معاون اول شدن را دارند. البته «شرق» در گزارش امروز خود با اشاره به اینکه سعید جلیلی نامه انصراف خود از کاندیداتوری را روی سربرگ شورای عالی امنیت ملی نوشته بود، مدعی شده که او با این کار نشانی سمت آینده خود را به رئیسی داده است!

این روزنامه اصلاح‌طلب البته علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخابات رئیسی و غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر فعلی او را نیز به لیست معاون اول‌های احتمالی افزوده است. 

بر اساس گمانه‌زنی‌هایی که تا کنون درباره کابینه رئیسی شده است اما احتمالا ضرغامی وزیر ارشاد، فتاح وزیر نیرو، رستم قاسمی وزیر نفت، زاکانی معاون پارلمانی، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، ذوالقدر وزیر کشور و  حیدر مصلحی وزیر اطلاعات خواهد بود!

البته همان طور که شرق امروز نوشته، مصلحی بعد از جنجالی که اخیرا درباره علت رد صلاحیت مرحوم هاشمی آفرید، شانسی برای انتخاب شدن از سوی رئیسی ندارد.

«شرق» در گزارش امروز خود به لیست‌های دیگری که تا کنون درباره کابینه احتمالی رئیسی منتشر شده اشاره کرده و نوشته است: « لیست دیگری نیز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که در آن قاضی‌زاده‌هاشمی به‌عنوان وزیر بهداشت نام برده می‌شد. ... احتمال حضور سعید محمد هم در دولت بعدی وجود دارد. سعید محمد که بعد از ثبت‌نام برای انتخابات رد صلاحیت شد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تمایلی دارید در کابینه آقای رئیسی در دولت بعدی حضور داشته باشید؟ گفت: «بنده برای حمایتم از رئیسی هیچ شرطی نگذاشتم و اگر ایشان صلاح بدانند به‌عنوان سرباز نظام در خدمتشان خواهم بود؛ برای بنده خدمت به مردم بالاترین درجه را دارد». گمانه‌زنی دیگری حاکی است که برای تصدی وزارت امور خارجه دولت رئیسی، افرادی نظیر سعید جلیلی و علی باقری‌کنی مطرح هستند؛ باقری‌کنی در دوران حضور رئیسی در قوه قضائیه، معاون بین‌الملل او بود و به نظر می‌رسد در دولت رئیسی نیز وزیر امور خارجه شود. برای وزارت اطلاعات نیز نام حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی مطرح است که اکنون رئیس حفاظت اطلاعات قوه است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «برای وزارت دفاع، بحث سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده فعلی نیروی هوافضای سپاه مطرح است. فرماندهی که طی چند سال اخیر در حوزه کاری خود موفقیت‌های قابل‌توجهی را کسب کرده است؛ به گونه‌ای که بعد از شهید حاج قاسم سلیمانی، یکی از محبوب‌ترین فرماندهان نظامی کشور محسوب می‌شود.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها