کد خبر: 623129
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

آراء بی‌پاسخ، پدیده انتخابات 1400

در کنار آنهایی که رأی ندادند، بخش قابل توجهی از مردم نیز برگه تعرفه رأی خود را سفید داخل صندوق انداختند.

آراء بی‌پاسخ، پدیده انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از جهات مختلف با دوره‌های پیشین متفاوت بود؛ از میزان ردصلاحیت‌های نامزدها و حتی نامزدهایی که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد صلاحیتشان احراز نشئد تا میزان مشارکت و البته ساعات طولانی برگزاری همه و همه متفاوت بود. گرچه آراء این دوره نسبت به همه ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری پایین‌تر بود اما به هر روی نزدیک به 50درصد شرکت کردند تا نشود درباره انتخابات 1400 از عنوان تحریم گسترده مردم یاد کرد. بخشی از مردم پای صندوق آمدند و تعرفه رأی خود را در صندوق انداختند اما تعداد قابل توجهی از ایشان هیچ نامی در برگه تعرفه خود ننوشتند تا آمار آراء باطله در رتبه دوم انتخابات قرار بگیرد. رقیمی معادل 7/3 میلون رأی؛ در واقع نزدیک به 4میلیون از مردم پای صندوق آمده بودند اما هیچ‌یک از نامزدها را مناسب ندیدند که شاید به بتوان بر آنها از عنوان آراء بی‌پاسخ استفاده کرد.

وقتی این پدیده را در کنار کاهش چشم‌گیر مشارکت می‌گذاریم، یک نتیجه روشن به دست می‌آید. میزان واجدین شرایط در انتخابات 59 میلیون و 310 هزار نفر بوده است که از این رقم تنها 28 میلیون و 933 هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند؛ یعنی معادل 8/48درصد. به بیان دیگر 2/52درصد قانع به حضور در انتخابات نشده‌اند و از میان آنهایی که شرکت کرده‌اند هم معادل 3میلیون و 726هزار و 870 رأی به هیچ یک از نامزدها رأی نداده‌اند؛ به بیان دیگر این میزان رأی نیز مانند آنهایی که قانع به حضور نشده‌اند، هیچ‌یک از نامزدها گزینه مناسبی درنیافته بودند اما به هر دلیلی چه حمایت از اصل انتخابات یا معذوریت‌های خاص خواسته‌اند که در انتخابات شرکت کنند.

حتما عدم ایجاد موج انتخاباتی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز مشارکت پایین و افزایش آراء باطله بوده است؛ چنانکه از پیش از انتخابات و در جریان ردصلاحیت‌های تعدادی از نامزدها پیش‌بینی می‌شد که طرفداران نامزدهای ردصلاحیت‌شده به میدان نیایند و حالا دیدیم که بخش قابل توجهی گرچه به میدان آمدند اما به هیچ یک از چهار نامزد موجود رأی ندادند.

به هر روی با مشاهده آمار انتخابات می‌توان چنین گفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 از مجموع 59میلیون واجد شرایط با کسر آراء باطله صرفا 25میلیون و 206هزار 134 رأی موثر به صندوق ریخته شده است که رقم دلگرم‌کننده‌ای نیست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها