کد خبر: 623275
تاریخ انتشار :

ایمانی: سردهندگان فریاد جمهوریت عامل اصلی کاهش مشارکت بودند

روزنامه فرهیختگان/ تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: کسانی که درحال‌حاضر بیش از دیگران فریاد جمهوریت سر می‌دهند، اتفاقا عامل اصلی تضعیف جمهوریت نظام و کاهش مشارکت شده‌اند.

ایمانی: سردهندگان فریاد جمهوریت عامل اصلی کاهش مشارکت بودند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

سردهندگان فریاد جمهوریت عامل اصلی کاهش مشارکت بودند

- عملکرد دولت روحانی به‌گونه‌ای بود که ما شاهد کاهش مشارکت در انتخابات فعلی بودیم.

- اگر صریح‌تر بگویم، آن جریان و جناح سیاسی که در هشت‌سال گذشته از روحانی دفاع کرد مسبب اصلی کاهش نرخ مشارکت و تضعیف جمهوریت در کشور بوده‌اند.

- درواقع کسانی که درحال‌حاضر بیش از دیگران فریاد جمهوریت سر می‌دهند، اتفاقا عامل اصلی تضعیف جمهوریت نظام و کاهش مشارکت شده‌اند.

اگر برخی افراد نیز تایید صلاحیت می‌شدند، میزان مشارکت همین مقدار بود

- کسانی که انتخابات را تحریم می‌کنند درصد بسیار ضعیفی در طیف ۱۵ یا ۲۰ درصد عدم مشارکت‌کننده در انتخابات فعلی هستند اما اکثریت آنها نه به‌دلیل رد صلاحیت چند فرد، بلکه به‌دلیل شرایط سخت فعلی بوده که در انتخابات نیامدند.

- اگر برخی افراد نیز تایید صلاحیت می‌شدند، میزان مشارکت تا همین مقدار بود.

عملکرد رئیسی در مشارکت مردم در انتخابات مجلس آینده موثر است

- قطعا اگر عملکرد رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب در چهارسال آینده قابل‌قبول باشد، این مساله در مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوسال‌ونیم آینده موثر است.

- کمااینکه عملکرد او در قوه قضائیه برای مردم قابل‌قبول بود و سبب شد رای ایشان از چهارسال پیش که ۱۶ میلیون بود- با وجود کاهش مشارکت- به ۱۹ میلیون برسد.

دلیل عمده کاهش مشارکت مشکلات معیشتی مردم بود

- اگر عملکرد رئیسی در دوسال آینده برای مردم اجمالا قابل‌قبول باشد و احساس کنند که حکومت و به‌طور ویژه قوه مجریه برای بهبود وضعیت آنها تلاش می‌کند، شک نداشته باشید که در انتخابات بعدی وضعیت مشارکت بهتر خواهد شد.

- عمده دلیل کاهش مشارکت در این انتخابات مشکلات شدید معیشتی و اقتصادی مردم بود و من گمان نمی‌کنم، کسی مخالف این حرف باشد.

مردم کار اصلی خود را انجام دادند؛ حالا نوبت مسئولین است

- مردم تا اینجا کار اصلی خود را انجام داده‌اند و در این شرایط آمار ۴۹درصد آمار بسیار خوبی است.

- از این نقطه به بعد بار اصلی روی دوش حکومت و به‌ویژه دولت و رئیس‌جمهور منتخب خواهد بود و در مراحل بعدی مجلس نیز باید به کمک بیاید.

- اگر عملکرد دولت برای مردم قابل‌قبول باشد و آنها احساس کنند که حکومت واقعا نسبت به مساله فساد جدی است، این موضوع برای آنها از لحاظ روانی حتی از مساله معیشت هم مهم‌تر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها