کد خبر: 623357
تاریخ انتشار :

ربیعی: در مذاکرات به یک متن روشن رسیده ایم/ منتظر تصمیم سیاسی طرف آمریکایی هستیم

سخنگوی دولت گفت:‌ اظهارت وزارت خارجه آمریکا مصداق دخالت در امور داخلی ایران است. آن را محکوم می‌کنیم، دولت آمریکا در جایگاهی نیست که درباره فرایند انتخابات را در ایران داشته باشد.

ربیعی: در مذاکرات به یک متن روشن رسیده ایم/ منتظر تصمیم سیاسی طرف آمریکایی هستیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز  ضمن تبریک ولادت امام رضا(ع)، گفت:به آقای رییسی بابت پیروزی در انتخابات تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم که دولت سیزدهم بتواند به همه اهداف تعیین شده در جهت تامین منافع ملی، احیای معنویت و اخلاق و ایجاد شرایطی برای رشد و توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم دست پیدا کند.   

وی افزود: یکبار دیگر میراث گرانقدر انقلاب اسلامی و جمهوریت با یک انتخابات دیگر تداوم یافت. خوشبختانه ما از یک سنت نیکو و نهادینه شده در جهت انتقال قدرت برخوردار هستیم و این موقعیتی است که در جهان و منطقه پر آشوب ما باید آن را پاس بداریم و بر این سرمایه بیافزایم.  یکی از آسیب های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولت‌هاست، هر دولتی قطعا نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود دارد.

سخنگوی دولت بیان کرد: با این فرض که هر دولت حلقه ای از زنجیره حکمرانی یک نظام سیاسی است، نیازمند یک سامان سیاسی هستیم که دست به دست شدن مشعل رشد و توسعه جامعه را از یک دولت به دولت دیگر تضمین کند و این زنجیره حکمرانی را از گسیخته شدن مصون نگه دارد. یک اصل شناخته شده و مورد احترام در جوامع مردم سالار اجماع نخبگان درباره یاری رساندن به دولت منتخب برای عبور از شرایط سخت است.

ربیعی اظهار داشت: هر چند دولت دوازدهم دیوار تحریم‌ها را در نقطه پایانی فرو ریختن دیوار و شکست تحریم قرار داده است، اما آثار تحریم بر جامعه ایران سال‌ها باقی است. عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توامان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار قرار گرفتن همه قوا و همه نهادها هستیم. این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و قرار گرفتن همه جناح‌های سیاسی و نهادهای مسئول و حتی نهادهای رسانه‌ای جهت مقابله با موانع لازمه موفقیت دولت در پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد ناشی از تحریم‌های ظالمانه و فشار اقتصادی، اجتماعی کرونا است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبودند نیز با دوراندیشی آینده‌نگرانه در کنار دولت بایستند؛ از طرف دیگر رئیس‌جمهور منتخب بزودی رئیس همه جمهور ایرانیان با همه سلایق و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی است.  این انتخابات از جنبه سلبی نیز حائز اهمیت است. نفس برگزاری این انتخابات و مشارکت مردم  در حقیقت یک نه بزرگ به تحریم‌گران بود. برخی از مبلغان تحریم انتخابات امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران زیر پرچم "فشار حداکثری" بودند که این بار با نقابی دیگر به میدان آمدند و این بار نیز ناکام ماندند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: سال‌ها در کنار تلاطم‌های تاریخی که داشتیم جمهوریت مان حفظ شد. دستاورد مشروطه تا به امروز یعنی صندوق‌های رای اعتباری دوباره یافتند. نکته دیگر در این انتخابات بیشتر دیده شد اینکه رعایت اخلاق، تحمل و رواداری مخالف هم در بین هواداران نامزدها و هم میان نامزدها چشم‌گیر بود. یکی از مصادیق مواجه اخلاقی با رقابت‌های انتخاباتی رفتار آن دسته از نامزدهایی بود که برای مشارکت در این کارزار به میدان آمدند اما فرصت نیافتند و با وقار و نجابت کنار کشیدند. بنابراین می‌توان گفت اخلاق و ادب نیز در این دوره از انتخابات در لیست برندگان قرار گرفت.

ربیعی تصریح کرد: جا دارد که نکته‌ای را درباره شخص رئیس‌جمهور منتخب اضافه کنم. در این روزها مخالفان همیشگی ایران تبلیغاتی منفی علیه انتخابات و آینده ایران و ناامید کردن مردم نسبت به منتخب انتخابات به راه انداختند. با شناخت و تجاربی که از منتخب ملت دارم و همانگونه در اظهارات کارزار تبلیغاتی هم بیان کرده‌اند سیاست تعاملی، واقع بینی، عملگرایی، مصلحت‌اندیشی، باورمندی به عدالت و اعتقاد به خردجمعی در برنامه کار دولت ادامه قرار خواهد داشت.

ربیعی درباره اظهارنظر وزارت خارجه آمریکا درباره انتخابات ایران و اینکه این انتخابات آزادانه نبوده است، گفت: سالهاست داریم این اظهارنظرها را می‌شنویم، این اظهارت مصداق دخالت در امور داخلی ایران است. آن را محکوم می‌کنیم، دولت آمریکا در جایگاهی نیست که درباره فرایند انتخابات را در ایران داشته باشد. برخلاف نمایش پر زرق و برق دموکراسی در آمریکا، اما امروز همه می‌دانند چقدر این دموکراسی مورد ادعایشان چقدر معیوب و مخدوش شده است.

ادامه دارد...

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها