کد خبر: 623542
تاریخ انتشار :

پایان مهلت یکماهه توافق ایران و آژانس/ تمدید دوباره یا تفاهمی جدید؟

آیا امروز سوم تیر ماه که توافق تمدید شده یکماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان می رسد، این تفاهم نامه باز تمدید می شود؟

پایان مهلت یکماهه توافق ایران و آژانس/ تمدید دوباره یا تفاهمی جدید؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امروز سوم تیرماه پایان مهلت تمدید یکماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. یعنی دومین تمدید ضرب‌الاجل مصرح قانون مجلس.

در تاریخ سوم خردادماه در توافقی که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صحبت با علی اکبر صالحی از آن خبر داد  قرار شد تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) در مورد تفاهم نامه ای که 3 ماه پیشترش یعنی در تاریخ سوم اسفند منعقد شده بود، مهلت یک ماهه ای را تمدید کنند تا فرصت رسیدن به تفاهم کامل برای مذاکراتی که در وین در جریان بود، فراهم آید.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم اسفند ماه سال گذشته و پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. سازمان انرژی اتمی، آژانس را مطلع کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحت عنوان  «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد و یک تفاهم فنی دوجانبه موقت نیز حاصل شد.

براساس ضمیمه فنی تفاهم مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران برای مدت تا سه ماه اجازه داد تا دوربین‌های نصب شده در ۸ تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ و به کار خود ادامه دهد و همچنین در این مدت سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ کند. 

در تاریخ سوم خرداد آن مهلت سه ماهه تمام شد و امروز تمدید یکماهه آن و هنوز مشخص نیست که آیا دوباره این تفاهم نامه فنی تمدید خواهد شد و یا تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.

دیروز نیز رئیس جمهور گفت: «همین امروز -دوم تیر- می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. برویم و همین الان اختیارات را به دکتر عراقچی بدهیم، او هم به وین برود در عرض چند روز توافق را نهایی کند، اعلام شود، تحریم هم برداشته شود.» و از طرف دیگر دیروز دفع اقدام خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج خبرساز شد که نشان از وجود پیچیدگیهایی در این روز منتهی به پایان تمدید تفاهم نامه است.

امروز روز سختی برای تصمیم گیری در این رابطه خواهد بود. گفته می‌شود ایران از آمریکا تعهد کتبی خواسته و برای حذف تحریم برخی اشخاص و نهادها فشار می‌آورد و طرف آمریکایی هم به‌دنبال امتیازاتی فراتر از برجام است. باید دید فرجام این رویارویی، ۴۰ روز مانده تا آغاز به کار دولت رئیسی چه خواهد بود.

منبع: خبرفوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها