کد خبر: 624002
تاریخ انتشار :

مراسم چهلمین سالگرد انفجار تروریستی دفتر حزب جمهوری

پورمحمدی: شخم زدن برخی اتفاقات موجب نقار اجتماعی می شود

به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله بهشتی همایشی در مؤسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه(محل شهادت آیت الله بهشتی) برگزار شد و سخنرانان این مراسم با اشاره به جنایات منافقین در سال 1360، نسبت به نفوذ منافقین در جاهای مختلف کشور هشدار دادند.

پورمحمدی: شخم زدن برخی اتفاقات موجب نقار اجتماعی می شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر عصر دیروز(دوشنبه 7 تیر 1400) با حضور جمعی از فعالان سیاسی، خانواده های شهدای هفتم تیر 1360 و علاقه مندان به آیت الله شهید بهشتی، در مؤسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد نیازی در این همایش با اشاره به صدور حکم منافقین توسط امام خمینی(س) گفت: حضرت امام مرداد ماه سال 1367 و بعد از عملیات مرصاد این حکم قاطع و انقلابی را صادر و در واقع شرّ منافقین و کسانی که آن روز تهدید جدی به حساب می آمدند را کم کردند.

رئیس سابق سازمان قضایی نیروهای مسلح یادآور شد: چون این حکم در زمان خودش دارای طبقه بندی کاملا سرّی بود طبعا در مرئی و منظر مردم قرار نگرفت و از سوی دیگر شبهاتی در مورد این حکم مطرح می شود از جمله اینکه برخی از کسانی که اعدام شدند زندانی بودند. یکی از شبهات دیگر این است که اینها بدون برگزاری دادگاه اعدام شدند.

وی تأکید کرد: مسأله اول اینکه حکم حضرت امام در شرایط خاص صادر شده که بدون توجه به آن نمی توانیم این حکم را تفسیر کنیم. از سال 60 که منافقین وارد فاز نظامی شدند عده ای از آنها در زندان بودند و سال 67 بعد از قبول قطعنامه 598 صدام و منافقین به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی در موضع ضعف قرار دارد و روز ضربه زدن به جمهوری اسلامی است و لذا صدام قبول قطعنامه را سریع نپذیرفت. هماهنگی های عملیات فروغ جاودان را انجام دادند و استکبار هم کار خودش را کرد.

همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر

نیازی با اشاره به شکست منافقین در عملیات مرصاد، اظهار داشت: حکم حضرت امام دو روز بعد از عملیات مرصاد صادر شده است. منافقین 17 هزار نفر مردم کوچه و بازار را به جرم داشتن ریش کشتند و واقعا بدتر از داعش جنایاتی کردند که انسان شرم دارد بگوید. حضرت امام در مقدمه حکم به جنایات منافقین اشاره کرده اند و نکاتی از جمله ارتداد سران منافقین، محارب بودن آنها در شمال و جنوب و غرب، جاسوسی برای صدام و ارتباط با استکبار را در مقدمه حکم آورده اند. زمان جنگ با اطلاعات منافقین بعثی ها موشک زدند.

وی افزود: سال 67 امام از ناحیه منافقین و زندانی های منافقین احساس خطر می کنند و می فرمایند کسانی که زندان هستند و بر موضع نفاق پافشاری می کنند محارب هستند. هیأت سه نفره مسئول بررسی این موضوع می شود. کسانی که اعدام شدند مرتکب جرم جدید شده بودند. بعد از قبول قطعنامه زندانی هایی با منافقین مرتبط شده بودند و منافقین دستگیر شده بعد از بازجویی ها گفتند در برنامه ریزی آنها بود که پس از آمدن به تهران اولین جایی که می رسند زندان اوین است و زندانی ها را آزاد می کنند. حکمی که امام داده برای این آدم ها است.

نیازی: حکم امام برای منافقین کاملا مبنای فقهی و حقوقی دارد

رئیس سابق سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه ولایت فقیه یک شأن قضاوت و یک شأن حکومت دارد، گفت: یکی از اشکالات آیت الله منتظری به حکم امام این است که آن را مغایر سنت پیامبر می داند و می گوید پیامبر(ص) در سال هفتم هجری اسیران را نکشت و امیرالمؤمنین(ع) در جنگ جمل فرمان داد اسیران را نکشید. اما در جنگ با «بقات» فتوای همه فقها از جمله آیت الله منتظری است که گروهی که در مقابل حکومت اسلامی قرار می گیرند دو دسته هستند. یک دسته شکست می خورند ولی فرماندهی آنها باقی است و اسیران آنها را می کشند؛ مثل جنگ صفین، برای اینکه معاویه بر حکومت بود و نیروهای او می توانستند بازسازی شوند و به جنگ برگردند. در مرصاد منافقین شکست مفتضحانه ای خوردند ولی تشکیلات آنها باقی بود.

وی با تأکید بر اینکه حکم حضرت امام بنای کاملا حقوقی دارد، تصریح کرد: ما قانون حدود و قصاص داریم. ماده 198 این قانون می گوید «هر گروه یا جمعیتی متشکل که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کند تمام افراد و هوادارانی که موضع آن گروه یا جمعیت را‌ می‌دانند و به نحوی در پیشبرد اهداف سازمان فعالیت و تلاش مؤثر دارند محاربند اگر چه در شاخه نظامی شرکت نداشته باشند».

نیازی افزود: متأسفانه حکم امام را می گویند ولی در عین حال که توضیح نمی دهند آمار دروغ هم می گویند. آیت الله منتظری می گوید من بین 24 و 34 هزار نفر تردید دارم. این حکم کاملا مبنای فقهی و حقوقی دارد و آخرش می گوید تردید نکنید و دشمنان اسلام را نابود کنید که اگر نکرده بودند معلوم نبود امروز امنیت کشور ما در چه شرایطی بود.

لاجوردی: امروز بحث نفوذ از مباحث بسیار مهم است

زهره لاجوردی نیز در این مراسم با اشاره به حوادث مصیبت بار سال 60، گفت: منافقین از ابتدای انقلاب در مناصب مهم نفوذ کردند و می خواستند نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند و امروز همچنان بحث نفوذ از مباحث بسیار مهم است که اگر هوشیاری مسئولین و مردم نباشد می تواند بسیار آسیب زا باشد. باید از تجربه دهه 60 نهایت استفاده را کرد تا مبادا دوباره دچار این خلل ها شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: شهید لاجوردی در وصیتنامه خود خطر منافقین انقلاب را به مراتب جدی تر از منافقین خلق می داند. چون شهید لاجوردی کاملا از ایدئولوژی جریان های خاص اطلاع داشته و می دانست کسانی که نفوذ می کنند و انقلابیون را کنار می زنند، نتیجه اش انفجار دفتر رئیس جمهور می شود. این دشمن شناسی دقیق است و دست نفوذی هایی که انقلابیون را کنار زده اند و در مناصب مهم نشسته اند را رو می کند.

وی تأکید کرد: منافقین دست داعش را بسته بودند و جوانان پاسدار و کمیته ای ما را آنچنان شکنجه کرده بودند که مادر یکی از شهیدان می گفت بعد از شهادت پسرم دیگر از اتو استفاده نکرده ام. ای کاش به صورت مبسوط در قالب فیلم و مستند بحث شود که اینها چه کردند. کسی که به اعدام های دهه 60 انتقاد می کند دارد از گروهی مثل داعش حمایت می کند.

ناکارآمدی ها و بی تدبیری سفره مردم را کوچک کرد

لاجوردی افزود: تجربیاتی که آموخته ایم به ما یادآوری می کند که اگر مراقب نفوذ نباشیم دچار آسیب هایی می شویم که چه بسا جبران ناپذیر باشد. لذا لازم است مسئولین و همه مردم تمام همت خودمان را داشته باشیم برای اینکه بتوانیم به خصوص بعد از اینکه ناکارآمدی ها و بی تدبیری سفره مردم را کوچک کرد شاهد این باشیم که اعتماد از دست رفته مردم برگردد و مشکلات یکی پس از دیگری حل شود.

منصوری: جریانات التقاطی تا الآن هم فعالیت دارند

به گزارش خبرنگار جماران، جواد منصوری نیز در این همایش گفت: سال 1350 نوشته های اعضای سازمان منافقین را خواندم و متوجه شدم انحراف فکری دارند و دوم اینکه صداقت در کارشان نیست. سال 53 در زندان برنامه ریزی کردند که من را بکشند. نکته مهم این است که علیه بخش عمده ای از جریان های اسلامی حرف می زدند و من کاملا در مقابل آنها می ایستادم و نمی توانستند جواب من را بدهند.

نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تأکید بر اینکه اعتقادات منافقین اصلا اسلامی نبود، تصریح کرد: مجاهدین خلق یکی از جریان های غربگرا و التقاطی است و اولین و آخرین نبودند. اینها خیلی زود دستشان رو شد ولی جریانات التقاطی تا الآن هم فعالیت دارند. مجاهدین سال 54 گفتند تنها آلترناتیو رژیم شاه ما هستیم. سال 57 اصلا بحث اینها مطرح نبود ولی گفتند ما مبارزه کرده ایم و همه مردم «ما همه سرباز توییم خمینی» می گویند.

وی ادامه داد: 9 آبان 57 تعداد زیادی از زندانیان را آزاد کردند. محمدرضا سعادتی می گوید به امام بگویید مبادا دولت تعیین کند، ما دولت تعیین کرده ایم و اگر بخواهد دولت تعیین کند درگیر می شویم. اواخر 59 رجوی به فرانسه رفت و با آمریکایی ها و اروپایی ها بست و فروردین 60 براندازی با محوریت بنی صدر شروع شد. این معجزه است که کسی رئیس جمهور و فرمانده کل قوا است و رئیس دشمنان انقلاب هم باشد و بعد هم این نظام بماند.

نفوذ منافقین در جریان های رسانه ای همچنان ادامه دارد

منصوری اظهار داشت: با شکست منافقین، سرویس های اطلاعاتی غربی ها در سال 64 برنامه بلند مدتی را طرح ریزی کردند و گفتند باید مردم، اسلام و رهبری را از هم جدا کنیم و دارند این کار را می کنند و منافقین بعد از سال 64 شروع به نفوذ در جریان های فرهنگی و رسانه ای کردند و من با صراحت و حجت شرعی می گویم که همچنان ادامه دارد.

وی تأکید کرد: به صراحت می گویم اگر شهید بهشتی زنده بود به اندازه ای که خونش در تثبیت این نظام اثر گذاشت، تأثیرگذار نبود.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی نیز در این مراسم گفت: روز 7 تیر روز حقانیت، صلابت، ماندگاری و مظلومیت نظام و تراکم ارزش های جامعه مبارز و انقلابی ما در طول تاریخ است. حادثه کربلا یک روز خوبان روزگار به ابدیت پیوستند و روز 7 تیر جلوه و چشمه ای از آن حقانیت ناب بود که خوبان روزگار جاودانه تاریخ شدند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه هنوز ما زوایای انقلاب را شناسایی نکرده ایم، تصریح کرد: حادثه 7 تیر تا 8 شهریور کشور در چه وضعیتی بود؟ کشور 9 ماه در کوران مشکلات دست و پا می زد. یادم هست دادستان خوزستان بودم و آقای غرضی استاندار بود و به این نتیجه رسید که با انفجار سدّ مسجد سلیمان جلوی پیش روی بعثی ها را بگیریم. انسجام نیروهای مسلح ما هنوز شکل نگرفته بود و در شدیدترین فشارهای دشمن قرار داشتیم که منافقین حرکات خودشان را شروع کردند و فرمانده کل قوا(بنی صدر) فرمانده براندازی بود.

پورمحمدی: آنچه بر ملت ما در این 42 سال گذشته خطرناک تر از جنگ بوده  

وی با تأکید بر اینکه هنوز هم نمی توانیم اعداد طرفداران گروه های ضد انقلاب اول انقلاب را بگوییم، افزود: 7 تیر یک نقطه تاریخی تعیین کننده بود. عکس العمل جامعه در برابر این حادثه وحشتناک و کلام امام که سکینه آرامش بود، باعث شد از آن تاریخ توان فوق العاده ای در ایجاد امنیت به دست آوردیم. آنچه بر ملت ما در این 42 سال گذشته خطرناک تر از جنگ بوده و به برکت امام، شهدا و ایمان مردم تا امروز این کشور راه خودش را ادامه می دهد.

امروز ایران از قدرتمندترین دولت های جهان در تولید امنیت است

پورمحمدی تأکید کرد: بی تردید امروز ایران از قدرتمندترین دولت های جهان در تولید امنیت است. یک موقع دولتی باج می دهد و ژاندارم منطقه می شود ولی یک موقع همه به او هجمه می کنند و خداوند حفظش می کند ولی پاهای استوار و سربازان وفادار لازم است که این فضا را ایجاد کرده اند. قدر این نعمت بزرگ را بدانیم و از خدا بخواهیم این نعمت را بر ما نگه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سعی کنیم صادقانه تاریخ را بنویسیم و گرایش های خودمان را بر گزارش های تاریخی تأثیر نگذاریم و اشتباهاتمان را هم بپذیریم. ما گاهی وقت ها به خاطر اینکه مردم نترسند قلب تاریخ می کنیم. بزرگان ما هم اشتباهاتی کرده اند و آنها را هم بگوییم. ما قصد کتمان هیچ چیزی را نداریم. انقلاب با طهارت و صداقت به اینجا رسیده است پس در بیان تاریخ صادقانه عمل کنیم.

شخم زدن برخی اتفاقات موجب نقار اجتماعی می شود

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: اگر مصلحت نیست چیزی را نگوییم؛ ولی آن را قلب نکنیم. قرار نیست برخی اتفاقات شخم زده شود؛ چون موجب نقار اجتماعی می شود. از بعضی چیزها باید گذشت؛ ما قضات می گوییم امر «مختومه» است و نباید راجع به آن قضاوت شود. به هر حال جنگ رسانه ای و تبلیغات سرسام آور است و ما باید تلاش کنیم حقایق تاریخ را شفاف بیان کنیم و حتی ضعف های آن را هم بگوییم.

در پایان این مراسم از کتاب «شهرآشوب» رونمایی شد. این کتاب سیزدهمین شماره از مجله «یادآور» است که در آن با 40 نفر از شخصیت های همه جناح های سیاسی مصاحبه شده و به بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال 1360 می پردازد.

منبع: جماران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها