کد خبر: 624327
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

علی‌عسکری جای واعظی را می‌گیرد

بر اساس شنیده‌های نامه‌نیوز، رئیس دفتری رئیس جمهور به علی‌عسکری خواهد رسید

علی‌عسکری جای واعظی را می‌گیرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – یک ماه مانده تا سید ابراهیم ریسی رسما ریس جمهور کشور شود. اولین اقدام او قاعدتا معرفی کابینه و همکارانش در دولت است و به همین خاطر نیز عمده اخبار و گمانه‌هایی که این روزها در فضای سیاست و رسانه‌ای ایران مطرح می‌شود، حول همین محور است. اسامی متعدد و متفاوتی مطرح شده و برای هر کدام نیز یک یا چند پست احتمالی ذکر می‌شود. یکی از قابل توجه‌ترین گمانه‌ها اما درباره رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت سیزدهم است. بر اساس شنیده‌ها و آنطور که خبرنگار «نامه نیوز» مطلع شده، رئسی این جایگاه را به رئیس فعلی سازمان صداوسیما یعنی علی‌عسکری خواهد داد. گمانه‌هایی نیز در باب جایگزینی او ریاست رسانه ملی مطرح است که در گزارش دیگری به آن خواهیم پرداخت.

مساله این گزارش اما نقش و اهمیت جایگاه رئیس دفتری است که گویا رئیسی بنا دارد پیشکش علی‌عسکری کند. این پست در دولت البته اوایل کار چندان مهم نمی‌نمود اما بعد از دولت خاتمی و نقش‌آفرین محمدعلی ابطحی در این سمت، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. بعد هم که نوبت احمدی‌نژاد شد و رفیق گرمابه و گلستان خود یعنی مشایی را به این سمت گمارد و آن هم جنجال آفرید، نگاه‌ها بیشتر متوجه این بخش از دولت شد. 

در دولت روحانی اما به جرات می‌توان گفت که نقش و جایگاه رئیس دفتر رئیس جمهور بیش از هر وقت دیگری درک شد. منظور البته دوران نهاوندیان نیست. حرف از محمود واعظی است که بعضا گمان می‌رفت در تصمیمات رئیس جمهور نقش تعیین کننده‌ای دارد. 

ریاست دفتر رئیسی جمهور از این جهت که حلقه وصل او و وزرا است، اهمیت ویژه‌ای دارد لذا وقتی عیان شد که واعظی در این جایگاه مناع ملاقات و رایزنی‌های چهره به چهره وزرا و رئیس جمهوی می‌شود و گله‌گذاری‌هایی مطرح شد، بیش از قبل به نقش رئیس دفتر رئیسی جمهور پی بردیم. بعد هم که جناب واعظی همه توان خود را به کار گرفت تا عقبه حمایتی روحانی را به باد دهد و الحق که موفق هم بود؛ معلوم شد که ریس دفتر رئیس جمهور قدرت و نفوذی بیش از همه دارد. حتی بیش از معاون اول و شاهدش نیز به حاشیه راندن اسحاق جهانگیری در دولت روحانی و پر شدن جای او با واعظی.  

نکته قابل توجه دیگر این است که بیشترین و نزدیک‌ترین تعامل را با رئیس جمهور ، رئیس دفتر او دارد و به همین صفت قادر است که در قالب مشورت‌هایی که می‌دهد یا حرف‌هایی که می‌زند، مستقیم و غیر مستقیم بر تصمیمات او نقش آفرینی کنند. او همچنین می‌تواند گلوی رئیس جمهور باشد و بعضا از سخنگوی دولت در اعلام نظرات و تصمیمات دولت پیشی بگیرد. رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین می‌تواند با فیلتر کردن اطلاعات و داده‌هایی که به دست رئیس دولت می‌رسد، بر نگاه و نگرش او تاثیرات قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. 

حال که به دلایل اهمیت این جایگاه اشاره شد و نقش چهره‌هایی مثل واعظی و مشایی نیز یادآوری شد، بهتر می‌توان درک کرد که دادن این سمت به عبدالعلی علی‌عسکری چقدر اهمیت دارد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها