کد خبر: 624420
تاریخ انتشار :

آذر منصوری:

اصلاح‌طلبان بدون تاثیر بر سیاست‌گذاری‌ها نمی توانند بر مناسبات قدرت اثرگذار باشند

آذر منصوری گفت: اصلاح‌طلبان بدون تاثیر بر سیاست‌گذاری‌ها نمی توانند بر مناسبات قدرت اثرگذار باشند

اصلاح‌طلبان بدون تاثیر بر سیاست‌گذاری‌ها نمی توانند بر مناسبات قدرت اثرگذار باشند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت: وقایع و رخدادها را باید در ظرف زمانی و محیطی خودش تحلیل و ارزیابی کرد. به همین دلیل انتخابات ۱۴۰۰ با همه انتخاباتی که در دوره های گذشته تجربه کردیم متفاوت بود. آنچه از ۸۴ و ۸۸ تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم برای ما درس آموزی‌هایی به دنبال داشته است.

حداقل درس انتخابات ۸۴ این بود که اصلاح‌طلبان تلاش کنند در انتخابات به تشکیلات و نامزد واحد برسند چراکه تفرق یکی از دلایل شکست اصلاح‌طلبان در ۸۴ بود. اما همان طور که گفتم اقتضائات امروز، به رغم داشتن تشکیلات جبهه‌ای، نتوانست نتیجه ای برای کنش‌ورزی اصلاح‌طلبان با تکیه بر صندوق رای را به دنبال داشته باشد. دلیل آن به نوع عملکرد شورای نگهبان برمی‌گردد.

اصلاحات انتخابات‌محور و صندوق‌محور تا یک نقطه برای اصلاح‌طلبان می‌تواند دستاورد داشته باشد، آن هم نقطه‌ای است که حضور و مشارکت اصلاح‌طلبان برغم برخوردهای حذفی شورای نگهبان بتواند آن قدر به انتخابات معنا و مفهوم بدهد که بدنه اجتماعی اصلاحات باور کنند از این مسیر می‌توانند در تعیین سرنوشت خود و کشورشان موثر باشند. اما به دلیل تداوم رویکرد حذفی و تنگ‌تر شدن دایره انتخاب مردم مخصوصا از انتخابات ۸۸ به بعد و قدرت بیشتر نهادهای انتصابی در برابر نهادهای انتخابی، دیگر اصلاح‌طلبان قادر نیستند حتی با رویکردهای سلبی و تمرکز بر رای اعتراضی، بدنه اجتماعی خود را با کاندیداهای حداقلی و خروجی شورای نگهبان همراه سازند.

اصل مسئله این است که متاسفانه به آن توجه نمی شود برخی از اصلاح‌طلبانی که به هر قیمتی می‌خواهند در قدرت حضور داشته باشند به آن توجهی ندارند و حتی حاضر نیستند که در مواضع خود کوچکترین نقدی به برخوردهای حذفی شورای نگهبان داشته باشند.

تفاوت عمده انتخابات ۸۴ با ۱۴۰۰ تنگ تر شدن دایره انتخاب مردم و کاهش اثر بخشی نهادهای انتخابی در برابر نهادهای غیر انتخابی است که در یک فرآیند طولانی مدت باعث شده، صندوق رای و نهاد انتخابات در نگاه اکثریت جامعه اعتبار و مفهوم خود را از دست بدهد.

پیام انتخابات ۱۴۰۰ اگر به درستی شنیده و درک نشود و تاثیری در رویکرد اصلاح‌طلبان و حاکمیت نداشته باشد، از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که انتخابات ۱۴۰۲ هم همین رویکرد حذفی و بی اعتنایی بیشتر مردم به انتخابات شدت بیشتری خواهد یافت. اصلاح‌طلبان باید بعد از این انتخابات قبول کنند، بدون تاثیر بر سیاستگذاری‌ها نمی‌توانند بر مناسبات قدرت اثرگذار باشند.

فضای امروز ایران با سال ۸۴ و ۸۸ تفاوت بسیاری کرده است. نتیجه این انتخابات و به خصوص میزان آراء باطله نشان می‌دهد که این جامعه دیگر آن نگاه سابق را به شخصیت‌ها ندارد.

این جامعه دیگر با سوت سیاستمداران به خط نمی‌شوند. او می‌خواهد مسئول انتخاب خوب و بدش خودش باشد و این به نظرم نشانه بلوغ است. این می‌تواند یک نقطه عطف باشد هم برای حاکمیت هم برای شخصیت‌ها هم برای انتخابات و هم احزاب و گروه‌های سیاسی. این انتخابات و نتیجه آراء پیام‌های متعددی داشت. امیدوارم این پیام‌ها از جانب گروه‌های فوق شنیده شود

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها