کد خبر: 624525
تاریخ انتشار :

روحانی قدرت را تحویل می‌دهد یا وزرایش را تحمیل می کند؟

یک ماه دیگر حسن روحانی دولت را به ابراهیم رئیسی تحویل خواهد داد تا زمام امور اجرائی کشور با کابینه‌ای جدید اداره شود. بازار گمانه‌زنی درباره اعضا و تیم جدید رئیس‌جمهور منتخب تا قبل از معرفی کابینه به مجلس داغ است و همیشه این حدس و گمان وجود دارد که آیا رئیس دولت جدید از افراد کابینه قبل نیز استفاده خواهد کرد؟

روحانی قدرت را تحویل می‌دهد یا وزرایش را تحمیل می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه شرق نوشت: ابراهیم رئیسی چند روز بعد از پیروزی در انتخابات در یک برنامه تلویزیونی دراین‌باره گفته بود: «بنای ما در دولت جدید آن است که با همه کسانی که در جای‌جای دولت کنونی فعالیت دارند، مشروط بر توجه‌داشتن به دغدغه‌های مردم، همکاری کنیم. شرط همکاری با دولت جدید، قبول‌داشتن من نیست، افراد باید کرامت مردم را حفظ کنند و از کار آنان گره‌گشایی کنند، در این صورت می‌توانند همکار دولت باشند». او همچنین گفته بود شایستگی افراد را ملاک قرار خواهد داد و نه جناح و سلیقه سیاسی را. رئیس‌جمهور مستقر و دولتش نیز تا اینجای کار بنای همکاری را با رئیس‌جمهور منتخب گذاشته‌اند. کمتر از چند ساعت بعد از اعلام نتیجه انتخابات، حسن روحانی به دیدار رئیسی رفت و اعلام کرد هر لحظه و ساعت که لازم باشد اعضای دولت آماده همکاری هستند تا دوران انتقال به‌خوبی سپری شود. بااین‌حال این شایعه شنیده می‌شود که دولت در تلاش است افرادی را به کابینه دولت جدید تحمیل کند؛ ادعایی که با واکنش رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور مواجه شده است. محمود واعظی روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا دراین‌باره گفت: «رئیس‌جمهوری و وزرا هیچ‌کدام نمی‌خواهند هیچ وزیر یا فردی را به دولت منتخب تحمیل کنند. معتقدیم کسی حق فشار و فضاسازی ندارد و رئیس‌جمهوری منتخب باید با آزادی کامل همکاران و هر فردی را که به او اطمینان دارد، انتخاب کند». او ادامه داد: «رئیس‌جمهوری دستور داده است انتقال قدرت آرام داشته باشیم و از طرف دیگر همه اطلاعات خود را در اختیار آقای رئیسی قرار دهیم. می‌خواهیم طوری عمل کنیم وقتی رئیس‌جمهوری منتخب، دولت را تحویل گرفت به اندازه ما اطلاعات داشته باشد». واعظی اشاره‌ای به هشت سال پیش کرد و طعنه‌ای به دولت محمود احمدی‌نژاد زد: «می‌خواهیم همکاری داشته باشیم چون سال ۹۲ کسی با ما همکاری نکرد و ما خود در پی این وزیر و آن وزیر می‌رفتیم و اطلاعات می‌گرفتیم. ما این کار را دوستانه و صمیمانه انجام می‌دهیم؛ برای اینکه اطلاعات را منتقل کنیم آقای رئیسی را در مجموعه خود تعریف می‌کنیم و کسی حق ندارد اطلاعاتی را پنهان کند. اینکه بخواهیم چیزی تحمیل کنیم اصلا درست نیست، بلکه همه آماده هستیم هروقت وزرای جدید انتخاب شدند، دولت را با روی خوش تحویل دهیم». واعظی پیش‌تر هم گفته بود اعضای دولت همه گزارش‌ها، اطلاعات و تجربیات و حتی برنامه‌هایی را که برای آینده است، صادقانه و شفاف در خدمت شخص رئیس‌جمهور منتخب و مجموعه‌ای که ایشان دارند قرار دهند. او گفته بود: «حتی باید گام دیگری برداریم تا برای ماه‌های اول که دولت سیزدهم جا می‌افتد مقدماتی فراهم شود تا راحت‌تر کار کنند و معاونان و مسئولان را انتخاب کنند».

کمی بگذرد اقدامات دولت مشخص می‌شود

واعظی همچنین درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس که گفته دولت کشور را رها کرده، گفته است: «بارها گفته‌ام دولت در این شرایط بسیار سخت جنگ اقتصادی تلاش زیادی می‌کند تا کشور را اداره کند و کمبودی نباشد. البته گرانی وجود دارد و ما از مردم بارها عذر خواستیم و باز هم عذرخواهی می‌کنیم». او دلایل حمله به دولت را این‌گونه عنوان کرد: «به دو دلیل بحث ناکارآمدی دولت را مطرح می‌کنند، یکی اینکه اقدامات دولت ترامپ و آمریکا به‌ویژه در سه‌سال‌ونیم گذشته را کمرنگ کنند و بسیار متأسف هستم که به‌جای خالی‌کردن خشم خود سر دشمن، به دولت پرخاش می‌کنند. دوم عملکرد دولت است. کمی بگذرد مردم متوجه می‌شوند دولت با همه محدودیت‌ها و فشارهای خارجی چگونه توانست هم کشور را اداره کند و هم چنین پروژه‌های بزرگی را به سرانجام برساند».

دیدار  وزرای روحانی با رئیسی

در این دو هفته نیز شاهد این بودیم که برخی وزرای دولت دوازدهم که بیشتر آنها از وزرای اقتصادی بودند، با ابراهیم رئیسی دیدار کردند که نشان می‌دهد دولت دوازدهم آماده همکاری با دولت سیزدهم است. بیژن زنگنه، وزیر نفت؛ محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی؛ محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و اکبر کمیجانی، رئیس کل جدید بانک مرکزی، از اعضای اقتصادی دولت روحانی هستند که به‌صورت جداگانه با رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. همچنین حجت‌الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات؛ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به دیدار رئیس‌جمهور منتخب رفته‌اند و درباره وضعیت و اقدامات وزارتخانه خود به رئیسی گزارش داده‌اند. تا به اینجای کار روابط دولت حاضر و رئیس‌جمهور جدید نه در حرف که در عمل مثبت بوده است، اما برای اینکه بدانیم ابراهیم رئیسی چقدر از اعضای دولت دوازدهم در دولتش استفاده می‌کند، باید تا معرفی کابینه او صبر کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها