کد خبر: 624701
تاریخ انتشار :

تغییر رویکرد اسرائیل درباره ایران/ پیشنهاد عجیب یک سایت به دولت بنت درباره برجام

هآرتص در گزارش اخیر خود به دولت جدید اسرائیل پیشنهاد داد به جای مخالفت با برجام آن را بپذیرد و با آمریکا نیز در این زمینه همکاری کند.

تغییر رویکرد اسرائیل درباره ایران/ پیشنهاد عجیب یک سایت به دولت بنت درباره برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تغییر دولت اسرائیل و برکناری بنیامین نتانیاهو و برگزاری نشست وین و امکان احیای برجام، باعث شده رسانه های اسرائیلی نیز در مورد سیاست رژیم صهیونیستی در مورد ایران و برجام مقالات زیادی بنویسند.

هآرتص: اسرائیل استراتژی شکست خورده خود را تغییر دهد

هآرتص در یکی از مقالات اخیرش به این موضوع پرداخت. نویسنده مقاله معتقد است سیاست رژیم صهیونیستی در مورد فعالیت هسته ای ایران باید تغییر کند چرا که سیاست سنتی آن تاکنون جواب نداده است.

نویسنده در ابتدای تحلیل خود، از این می گوید که دولت بنت – لاپید باید سیاست شکست خورده نتانیاهو را کنار بگذارد و به جای خودسرانه عمل کردن با واشنگتن همکاری کند. هآرتص تاکید دارد که اسرائیل هیچگاه نتوانسته بر سیاست هسته ای ایران تاثیر گذاشته و آن را تحت کنترل خود درآورد. این یک واقعیت است که باید آن را پذیرفت؛ تلاش های اسرائیل علیه فعالیت هسته ای ایران قبل و بعد از انعقاد برجام در سال 2015، بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید و حتی در طول برگزاری نشست وین هرگز مثمرثمر نبوده است. لفاظی های نتانیاهو فقط اسرائیل را در موضع ضعف قرار داد و ایران را نیز قدرتمندتر کرده است. حالا دولت جدید باید سیاست جدیدی را پیش گرفته و تمام تلاش های ناکام نتانیاهو را فراموش کند.

چهار قاعده در مورد برجام که دولت بنت باید بپذیرد

نویسنده هآرتص چهار قاعده مسلم را در مورد مساله ایران پیش فرض می گیرد و معتقد است دولت بنت باید این چهار گزاره را بپذیرد تا بتواند رویکرد مناسبی در مورد ایران داشته باشد. این فرض ها از این قرار هستند:

الف. برجام یک توافق انجام گرفته است و آمریکا نیز به آن بازمی گردد.

ب. اسرائیل هیچ نقش مستقیمی در برجام و بندهای آن ندارد.

ج. اسرائیل بهتر است به صورت غیرمستقیم در مورد فعالیت هسته ای ایران ابراز نگرانی کند.

د. اسرائیل باید بر دو چیز تمرکز کند: همکاری با واشنگتن در مورد مسائل غیربرجامی ایران و فراهم کردن زمینه برای توافق های بعدی بین غرب و ایران.

نویسنده معتقد است اسرائیل باید دست از مخالفت با برجام بردارد چرا که به ثمر رسیدن برجام بیشتر به نفع اسرائیل است تا نابودی آن. نویسنده معتقد است اسرائیل از طریق برجام هم مطمئن می شود که ایران به سلاح هسته ای دست نمی یابد، هم از حساسیت نسبت به خودش کم کرده و کمی آزادی عمل بیشتری پیدا می کند و هم به جای لفاظی و تهدیدات توخالی که فقط برای اقناع عوام خوب است با همکاری آمریکا می تواند به یک راهکار عملی علیه دشمن اول خود برسد.

چین، ترس بزرگ اسرائیل

نویسنده ادامه می دهد که در مقابل، اگر فشار بر ایران بیشتر شود و تحریم ها شدت یابد ممکن است ایران حساس شده و فعالیت هسته ای خود را (با شدت بیشتری) از سر بگیرد. ترس نویسنده به خصوص از چین است. نویسنده مقاله هآرتص تاکید دارد که اگر ایران نسبت به چین اعتماد یافته و مطمئن شود که چین می تواند ضررهای حاصل از تحریم آمریکا را جبران کند، ممکن است کلا قید احیای برجام را بزند و با خیال راحت فعالیت هسته ای خود را از سر بگیرد.

بنابراین، هآرتص در مقاله خود به دولت جدید رژیم صهیونیستی توصیه می کند که به جای پیگیری سیاست تند نتانیاهو، یک سیاست معقول و هوشمندانه را در پیش بگیرد و سعی کند با پذیرش برجام سعی کند علیه ایران فعالیت کند تا بتواند حداقل به شکست های اسرائیل نتانیاهودر مقابل ایران پایان دهد.

 

(مطالب نقل شده از پایگاه های خبری خارجی صرفا جهت اطلاع رسانی منتشر می شود و الزاما مورد تایید خبر فوری و نامه نیوز نیست).

منبع: خبر فوری


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها