کد خبر: 624899
تاریخ انتشار :

جدیدترین واکنش ایران به رفتن آمریکا از افغانستان

دستیار وزیر خارجه گفت: آمریکا با طرح خروج از افغانستان خودش را نجات داد

جدیدترین واکنش ایران به رفتن آمریکا از افغانستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه گفت: از زمانی که شکست نظامیان آمریکا در افغانستان برای تصمیم‌ گیران آشکار شد، کاخ سفید تلاش کرده تا با طرح خروج و آغاز مذاکرات با طالبان در دوحه، خودشان را نجات دهد.

به گزارش ایرنا، موسوی پنجشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به بررسی آخرین تحولات افغانستان پرداخت و با اشاره به شکست نظامی قطعی آمریکا در افغانستان گفت: آمریکا مبارزه با تروریسم را دستاویز قرار داده تا بتواند اهداف خود را گسترش دهد و به افغانستان حمله کند.

دستیار وزیر امور خارجه با بیان این که آمریکا ۲۰ سال استراتژی‌های مختلف خود را آزمایش کرد، افزود: آنها افغانستان را تبدیل به محل آزمایش انواع سلاح کردند اما با تمام این اوصاف در آنجا شکست خوردند.

موسوی با تاکید بر این که آمریکا هیچ آینده‌ای را برای خود در افغانستان نمی‌دید، ادامه داد: توافق صورت گرفته در دوحه چهار محور اساسی دارد که  قرار بود مبارزه ضد تروریستی در مقابل خروج نیروهای آمریکایی باشد و آمریکا می بایست نیروهای خودش را خارج می‌کرد و تعهد طالبان نیز این بود که ارتباط های خود را با القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی قطع کند.

او ادامه داد: همچنین در فاز دوم قرار بود آزادی زندانیان سیاسی در مقابل گفت و گو های بین الافغانی انجام شود.

موسوی افزود: ما بحث خروج مسئولانه را مطرح می‌کردیم و می‌گفتیم که کشور اشغالگر وقتی می‌خواهد از یک کشور خارج شود باید ساختارهای امنیتی آن کشور به گونه‌ای باشد که ناگهان کشور فرو نریزد اما در این صحنه می‌بینیم که آمریکا فرار غیر مسئولانه و همه چیز را رها کرد تا نیروهای خودش را خارج کند.

دستیار وزیر امور خارجه گفت: وقتی آمریکا شبانه از یک پایگاهی خارج شد این مساله اوج شکست آنها را نشان می‌دهد و می بایست گفت و گوهای بین الافغانی به جایی می‌رسید که تعهدی صورت می‌گرفت.

وی تصریح کرد: متاسفانه به بدترین شکل موجود خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان مذاکره‌ای را انجام داد که مذاکره صلح نبود بلکه مذاکره تغییر رژیم بود، آن‌ها می‌خواستند کاری را انجام دهند که در صحنه افغانستان شرایط را به سمت آستانه جنگ داخلی پیش ببرند.

موسوی در ادامه گفت: باید پیش از این اجازه داده می‌شد تا جمهوری اسلامی ایران نقش مثبت خود را ایفا کند، آمریکایی‌ها اجازه ندادند این نقش را بازی کنیم لذا آن‌ها به شیوه دیگری، وقتی به این نتیجه رسیدند که شکست نظامی خوردند وارد عرصه شدند تا بتوانند به شکل سیاسی حرکت‌های خودشان را در داخل افغانستان ادامه دهند لذا مذاکرات خودشان را با طالبان آغاز کردند.

دستیار وزیر امور خارجه در ادامه به مذاکره بین الافغانی روز پنجشنبه در تهران اشاره کرد و افزود: متاسفانه آمریکایی‌ها به جای اینکه مذاکره بین الافغانی را شروع کنند به یک طرف رفتند و با دولت افغانستان پیمان امنیتی و استراتژیک بستند و با اپوزیسیون مسلح آن کشور مذاکره کردند.

وی با اشاره به این که دعوت‌های بسیار زیادی از ایران برای شرکت در بحث‌های تحت عنوان روند دوحه و مذاکرات مختلف در گوشه و کنار دنیا می‌شود اما ما همیشه در این مذاکرات شرکت نمی‌کردیم و گفتیم که مذاکره باید بین خود افغان ها صورت بگیرد، گفت: صلح متعلق به افغانستان است و آنچه که مهم است این که این مذاکره باید بین افغان‌ها صورت بگیرد.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در ادامه با تاکید بر این که باید یک سلسله مسائل امنیتی در همه جا رعایت شود، افزود: لازم بود وقتی دیدیم تحولاتی در درون اطراف مزار شریف اتفاق می‌افتد به سرکنسولگری مان گفتیم تا چه کارهایی را انجام دهد، مهم‌ترین مساله این بود که ما ارباب رجوع فیزیکی به صورت حضوری را نپذیرفتیم، ولی سرکنسول ما در آنجا حضور دارد، آنچه که ما به دنبال آن هستیم و اکنون هم بسیار خطرناک است، این است که ما معتقدیم باید جلوی جنگ داخلی گرفته شود.

وی  در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که امروز به توافق شده و در متن اعلامیه آمد،   این است که طرفین قبول کردند که جنگ راه‌حل نیست، گفت: تمام کسانی که به ساختار نظام سیاسی جمهوریت اعتقاد دارند با طالبان مذاکره می‌کنند.

دستیار وزیر امور خارجه در ادامه افزود: داعش گروهی افراطی است که به دنبال جغرافیا می‌گردد، هر جا خلاء قدرت وجود داشته باشد در آنجا جذب می‌شود و برای خود یک مکان را پیدا می‌کند.

موسوی در ادامه با تاکید بر این که افغانستان در آستانه جنگ داخلی قرار دارد،   گفت: خشونت بسیار بالاست و آمریکا به دنبال این است که جنگ داخلی را در افغانستان گسترش دهد تا مردم بگویند که آمریکا دوباره بازگردد، البته دیگر فکر نمی‌کنم بحث برگشت آمریکا شدنی باشد.

وی افزود: افغانستان و مردمان این کشور باید تلاش کنند تا جنگ داخلی رخ ندهد، جنگ داخلی علیه مردم افغانستان و همسایگان است و ما معتقدیم که باید جلوی جنگ داخلی گرفته شود و دلیلی ندارد که تجهیزات و سلاح به آن‌ها بدهیم.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در پایان با تاکید بر این که تمام تلاش ما این است که مردم افغانستان را به مذاکره و گفت وگو هدایت کنیم، تصریح کرد: ما همیشه از ساختار رسمی افغانستان حمایت کرده‌ایم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها