کد خبر: 624994
تاریخ انتشار :

اتباع آمریکایی در «جوخه ترور خارجی» رئیس جمهور هائیتی کیستند؟ + عکس

تلاش نیروهای امنیتی هائیتی برای یافتن عاملان اصلی ترور رئیس جمهور این کشور همچنان ادامه دارد. در حالی که 2 تبعه آمریکایی-هائیتی تبار در جمع جوخه ترور بوده اند، درخواست اعزام نیرو از آمریکا صادر شده است.

اتباع آمریکایی در «جوخه ترور خارجی» رئیس جمهور هائیتی کیستند؟ + عکس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ترور رئیس جمهور هائیتی توسط یک واحد کماندویی متشکل از 26 مزدور کلمبیایی و 2 نفر از اتباع هائیتی - آمریکایی انجام شده است. 

یک وزیر دولت هائیتی گفت این کشور از نیروهای امنیتی آمریکا و سازمان ملل درخواست کرده است تا پس از ترور رئیس جمهور «جووینل مویز» توسط مزدوران خارجی، از زیرساخت های اصلی مانند فرودگاه و بنادر محافظت کنند.

ترور مویز توسط گروهی از افراد مسلح در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه در خانه اش در پورتو پرنس هائیتی را وارد یک بحران سیاسی عمیق کرد که ممکن است گرسنگی روزافزون، خشونت های گانگستری و شیوع کووید 19 را بدتر کند.

«ماتیاس پیر» وزیر انتخابات هائیتی گفت که تقاضای کمک امنیتی آمریکا در مکالمه ای بین «کلود جوزف» نخست وزیر موقت هائیتی و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا  در روز چهارشنبه مطرح شد. پیر گفت، هائیتی همچنین روز پنجشنبه درخواست نیرو از شورای امنیت سازمان ملل را ارائه داد.

وی به رویترز گفت: ما در شرایطی بودیم که معتقد بودیم زیرساخت های کشور - بندر، فرودگاه و زیرساخت های انرژی - می تواند هدف قرار گیرد.

پیر گفت، هدف دیگر درخواست تقویت امنیت این است که امکان ادامه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در 26 سپتامبر فراهم شود.

در نامه ای از دفتر جوزف به دفاتر سازمان ملل در هائیتی، مورخ 7 ژوئیه و بازبینی شده توسط رویترز، درخواست اعزام نیرو برای حمایت از پلیس ملی در برقراری مجدد امنیت و محافظت از زیرساخت های اصلی در سراسر کشور پس از ترور مویز وجود دارد.

نامه مشابهی، همچنین به تاریخ 7 ژوئیه و توسط رویترز دیده شده، به سفارت آمریکا ارسال شده است.

شورای امنیت سازمان ملل باید مجوز استقرار نیروهای حافظ صلح یا پلیس سازمان ملل در هائیتی را صادر کند. سازمان ملل در نیویورک بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در مورد نامه پاسخ نداد.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوالی در مورد این درخواست تأیید کرد که دولت هائیتی درخواست کمک امنیتی و تحقیقاتی کرده است و گفت که در تماس مداوم با مقامات هائیتی برای بحث در مورد چگونگی کمک آمریکا است.

آمریکا و کلمبیا قبلاً گفته بودند که پس از دستگیری تعدادی از اتباع آنها برای قتل مویز، مقامات انتظامی و اطلاعاتی را برای کمک به هائیتی می فرستند.

پلیس در هائیتی گفت که ترور توسط یک واحد کماندویی متشکل از 26 مزدور کلمبیایی و 2 نفر از اتباع هائیتی - آمریکایی انجام شده است. دو تبعه آمریکایی در هائیتی به نام های «جیمز سولاژس» 35 ساله و «جوزف وینسنت» 55 ساله هر دو اهل فلوریدا شناخته شدند.

MQ3GKPBTORNVRIFNIPDD54P3VE

17 نفر از این افراد - از جمله سولاژس و وینسنت - پس از درگیری مسلحانه با مقامات هائیتی در «پتیونویل»، حومه پورتو پرنس، دستگیر شدند.

به گفته پلیس هائیتی، سه نفر دیگر کشته و هشت نفر همچنان آزاد هستند. آنها گفتند که مقامات در حال شکار طراحان این عملیات هستند.

7Y6FQBHVIROO3CQF7MYHWYVPTU

MFFD5HAGANLT5G3AGGOZM3LDFU

60e816f7c03e9c0018ab2a6f

قاضی رسیدگی کننده به این پرونده به رویترز گفت که جسد مویز در حالی که پشت به زمین در اتاق خوابش قرار گرفته بود پیدا شد. درب ورودی محل اقامت به زور باز شده بود، در حالی که اتاق های دیگر به هم ریخته بودند.

«کارل هنری دستین» قاضی دادگاه پتیونویل گفت: «بدن وی مملو از گلوله بود. خون زیادی در اطراف جسد و راه پله وجود داشت.»

ترور رئیس جمهور هائیتی می تواند این کشور فقیر آمریکایی را با هرج و مرج و اختلافات عمیق تر سیاسی روبرو کند. این کشور فقیر آمریکایی پیش از این نیز با قحطی و گرسنگی و خشونت گسترده گروه های تبهکار مواجه بوده است.

رئیس پلیس هائیتی در این باره در یک کنفرانس خبری گفت: اتباع خارجی برای کشتن رئیس جمهور وارد کشور ما شده بودند. 26 تبعه کلمبیایی که هویت آنها از روی پاسپورت های شان شناسایی شده است و 2 تبعه آمریکایی-هائیتی تبار در این ترور دست داشته اند.

وزارت خارجه تایوان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: 11 نفر از مظنونان پس از ورود غیرقانونی به سفارت تایوان در هائیتی بازداشت شده اند.

سفارت تایوان در نزدیکی محل سکونت رئیس جمهور هائیتی قرار دارد.

تحت ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا نسبتاً کمتر به وخیم تر شدن مشکلات سیاسی هائیتی توجه می کرد  و این مسئله به خصوص تاکنون برای جو بایدن هم مسئله برجسته ای نبود.

بایدن آخرین فرد از روسای جمهور آمریکا است که با آشوب و تراژدی در این کشور مواجه می شود.

جورج بوش پس از کودتای 1991 که رئیس جمهور وقت «ژان برتراند آریستید» را سرنگون کرد، با موج مهاجران هائیتی روبرو شد. بوش ابتدا دستور بازداشت آنها را در پایگاه دریایی خلیج گوانتانامو صادر کرد و در سال 1992 به گارد ساحلی دستور داد که هر هائیتی مهاجر را که در دریا رهگیری می کنند مستقیماً به خانه اش برگرداند.

این پناهندگان پس از آنکه بیل کلینتون، بوش را به دلیل «سیاست بیرحمانه بازگشت پناهندگان هائیتی به دیکتاتوری وحشیانه و بدون دادرسی برای پناهندگی» بوش را محکوم کرد ، به یک موضوع تبلیغاتی تبدیل شدند. اما در پاسخ به گزارش ها مبنی بر اینکه 150،000 هائیتیایی آمادگی ورود به خاک آمریکا را بلافاصله پس از مراسم تحلیف وی در سال 1993 دارد، کلینتون گفت که سیاست بوش را ادامه خواهد داد.

آشفتگی سیاسی در سایر نقاط قاره آمریکا نیز باعث ایجاد امواج مهاجرت گسترده در سال های اخیر شاید به ویژه در ونزوئلا شده است.

منبع: جماران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها