کد خبر: 625024
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه:

رئیسی باید توسعه در داخل و تنش‌زدایی در خارج را پیش بگیرد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: آقای رئیسی باید سیاست خارجی را به کمک سیاست داخلی بیاورد. بله ما توانستیم در دوران تحریم امور جاری کشور را مدیریت کنیم اما در حوزه توسعه‌ای و عمرانی همه‌چیز رو به تعطیلی رفت.

رئیسی باید توسعه در داخل و تنش‌زدایی در خارج را پیش بگیرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت سید ابراهیم رئیسی حتما در حوزه سیاست‌ خارجی است؛ اینکه قرار است دولت سیزدهم با چه رویکردی در عرصه دیپلماسی ظاهر شود؟ آیا می‌خواهد بر برجام تکیه کند یا خلاف این حالت رفتار می‌کند؟ از سوی دیگر اگر قرار باشد سیاستی تعاملگر در عرصه بین‌المللی را در پیش بگیرد، با منتقدان سرسخت برجام چه می‌کند؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «دو مسئله درباره سیاست خارجی دولت آقای رئیسی مهم به نظر می‌رسد؛ نخست باید دید که مقوله‌های کلان سیاست خارجی مانند برجام، ارتباط با آمریکا و... در اختیار چه نهادی است؟ چنین موضوعاتی در شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شوند و اگر مقرر شود که برجام احیاء شود دولت آقای رئیسی حتما خود را موظف به انجامش می‌داند. بخش دوم مقتضیات داخلی و پیوندش با سیاست خارجی است. من باور دارم امروز کشور به توسعه در داخل و تنش‌زدایی در خارج دارد».

او ادامه داد: «هیچ کشوری در چنددده اخیر به اندازه ایران تاوان تنش‌های فزاینده‌ای که برای خود ایجاد کرده را نداده است و جالب است که هزینه این تنش مدام بر دوش مردم بوده است؛ مردمی که اتفاقا خواهان تنش نبوده‌اند. آنهایی که مدام تنش‌زا بوده‌اند تصور می‌کنند بر مبانی ایدئولوژیک‌شان ایستاده‌اند و این درحالی است که کشوری مانند چین که بیش از همه کشوری ایدئولوژیک است در حوزه سیاست خارجی بیشترین بهره اقتصادی را در نظام پاپیتالیسم جهانی می‌برد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره اینکه سیاست خارجی باید کمک‌حال سیاست داخلی باشد، بیان کرد: «آقای رئیسی باید سیاست خارجی را به کمک سیاست داخلی بیاورد. بله ما توانستیم در دوران تحریم امور جاری کشور را مدیریت کنیم اما در حوزه توسعه‌ای و عمرانی همه‌چیز رو به تعطیلی رفت. ببنید که اشتغال به عنوان یک مسئله توسعه‌ای چه وضعیتی پیدا کرد یا پشرفت صنعتی که باید سالی هشت درصد باشد، چگونه است. آقای رئیسی باید هم‌زمان به  توسعه داخلی و تنش‌زدایی در خارج بپردازد».

او درباره برجام هم اظهار کرد: «آقای رئیسی از حالا باید برای احیای برجام در داخلی به رایزنی بپردازد تا از اواسط مرداد که مسئولیت را در اختیار بگیرد بداند تکلیفش با برجام چیست».

فلاحت‌پیشه در پایان درخصوص واکنش منفی احتمالی برخی نیروها به احیای برجام، تصریح کرد: «اکنون دیگر وقت شعار نیست. آقای رئیسی نباید به حرف‌هایی از جنش اینکه دیپلماسی عین غیرانقلابی‌گری است توجه کند. آمدن دوباره طالبان در منطقه به معنای ورود ترس و اسلحه است و ما باید در این شرایط پیام روشنی به جهانیان بدهیم که ایران به دنبال رفع مناقشات منطقه‌ای است. از سوی دیگر FATF اگر تصویب نشود، در صورتی که برجام هم احیا شود، ایران نمی‌تواند مبادلات بانکی در سطح جهانی داشته باشد زیرا ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد. آقای رئیسی باید با قدرتمند کردن دیپلماسی عمومی و بی‌توجهی به فضای منفی احتمالی که از سوی تندروها ایجاد می‌شود، تمرکزش را بر توسعه داخلی و تنش‌زدایی در خارج بگذارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها