کد خبر: 272754
تاریخ انتشار :

آیت‌الله سبحانی: دعای عرفه یکی از دلایل اثبات حقانیت اهل بیت (ع) است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، این مرجع تقلید روز چهارشنبه در درس اصول فقه خود گفت: دعای عرفه از مهمترین و ارزشمندترین ادعیه ماست که در آن عالی‌ترین مراتب عرفانی ذکر شده است.

وی افزود: در این خصوص باید گفت که ائمه ما در قالب دعا، مباحث عمیق عرفانی و فلسفی را بیان می‎کردند که امروز پس از قرن‎ها زوایای آنها در این پژوهش‎ها نشان داده می‎شود و تازه بسیاری از ابعاد آنها شناخته نشده است.

این مرجع تقلید بیان کرد: خداشناسی از دو قالب قابل حصول است؛ یکی در حوزه فطری و یکی از جهت عقلی؛ در حوزه فطری، علمای ما بیان کرده‎اند که اگر کسی صاحب دل باشد از طریق فطرت می‎تواند به خدا برسد و لازم نیست برای او دلیلی اقامه شود.

وی گفت: برخی که می‎خواهند از طریق استدلالات عقلی به خدا برسند باید برای آنها براهینی بیان کرد، ولی ائمه ما بر هر دو حوزه نظر داشتند و هم از طریق فطرت و هم از طریق عقل به اثبات خدا اقدام می‎کردند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: فقیر هیچگاه بدون غنی نمی‎تواند زندگی کند و در این دعای عرفه همین نغمه بارها تکرار می‎شود که انسان هیچگاه بدون وصل به خالق خود توان حیات ندارد.

سبحانی بیان کرد: امام بیان می‎کنند که زیانکارترین انسان در روی این کره خاکی کسی است که کسی را بیشتر از خدا دوست داشته باشد و این دوستی غیر خدا او را از نعمات دور می‎سازد.

وی گفت: مدینه ای که از آن یاد می‎کنیم و امروز به دست عالم رسیده است مدینه حقیقی نیست، بلکه مدینه‎ای است که در آن از غیر آل علی(ع) یاد می‎شود ولی مدینه ما مدینه‎ای است که نور مکتب اهل بیت(ع) در آن فوران دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایل اثبات حقانیت ائمه اطهار(ع) همین ادعیه و روایات است؛ کدام فیلسوف و رهبران دینی آنها توان چنین مباحثی را دارند؛ کدام یکی از آنها توانسته است چنین مباحث عمیقی بیان کند که تار و پود انسان را متوجه حقیقت محض کند.

این مرجع تقلید بیان کرد: هیچ سندی از هیچ رهبر دینی مثل بزرگان ما در تاریخ وجود ندارد که به این زیبایی شکوه توحید را بیان کند و قطعا این سخنان از منبع وحی آمده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها