کد خبر: 285192
تاریخ انتشار :

مهاجرت۱۲میلیون ایرانی به‌دلیل سوانح طبیعی

مهاجرت۱۲میلیون ایرانی به‌دلیل سوانح طبیعی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، تغییرات آب و هوایی در این روزها، به موضوع مهمی برای بسیاری از جوامع و از جمله ایران بدل شده است. مخصوصا پس از باران های شدید کم سابقه در فاصل تابستان و اوایل پاییز و سیل های متعددی که در پی داشتند، میزان تاثیرگذاری تغییرات آب و هوایی مهم شده است.

به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان معتقدند که گرم شدن کره زمین از مدت ها پیش در جریان بوده است و علت افزایش دما به اندازه دو سوم یک درجه سانتی‌گراد از سال 1860 به بعد، افزایش گازهای گلخانه‌ای است. دکتر مهدی زارع، استاد زلزله شناسی و مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ایران در نشست نشست تغییر اقلیم و بحران آب درباره تغییرات در آب و هوای زمین و پی آمدهای ناشی از آن گفت: این پدیده تحت اثر عواملی مانند فرایندهای دینامیکی زمین و شدت تابش خورشید و فعالیت های انسان در جهت افزایش گازهای گلخانه ای است. بخار آب، دی اکسید کربن، متان و ازن مؤثرترین گازهای گلخانه ای هستند. به گفته او گازهای گلخانه ای در جو زمین نورخورشید را که بازتاب شده است مجددا به سطح زمین بازتاب می کنند: به این موضوع اثر گلخانه ای می گویند. همین موضوع از دلایل گرم شدن جو زمین با جذب انرژی تابشی است.

زارع درباره نقش انسان در افزایش گاز گلخانه ای گفت: انسان ها با تخریب جنگل ها، از بین بردن مراتع، استفاده بیشتر از سوخت های فسیلی به افزایش اثر گلخانه ای کمک می کند. کاهش تولید گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن،متان، اکسیدنیتروژن (در پروتکل کیوتو در سال ۲۰۰۵) از مهمترین نتایج و پیامدهای گرم شدن زمین و تغییر اقلیم در منطقه ما (ایران و کشورهای خاورمیانه و شرق مدیترانه)، خشکسالی از بین رفتن دریاچه های داخلی(مانند دریاچه ارومیه و مهارلو) و کمبود آب ( در بسیاری از مناطق تنش آبی) است.

کانون خشکسالی در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰

ارزیابی نقشه های منتشر شده از سوی ناسا برای منطقه خاورمیانه نشان می دهد که در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ منطقه ای بین عراق، سوریه و ترکیه مهمترین کانون خشکسالی در این منطقه بوده است.

استاد زلزله شناس درباره مهاجرت در اثر سوانح هم گفت: در سال ۲۰۱۴، حدود ۱۹.۳ میلیون نفر در اثر سوانح در دنیا جابه جا شده اند. به نظر می رسد در داخل ایران در طی ۱۰ سال از ۱۳۸۵-۱۳۹۴ حدود ۱۲ میلیون نفر، (هر سال حدود ۱.۲ میلیون نفر) مهاجرت کرده اند. حدود ۷۰ درصد از این مهاجرت در ایران به سوی شهرها (به ویژه شهرهای بزرگ) بوده است. در شهر تهران سرعت رشد جمعیت یک درصد در سال، در حاشیه شرق و جنوب شرق تهران ۲ درصد در سال، در جنوب و جنوب غرب تهران (جاده ساوه) ۳ درصد در سال و در حاشیه غرب تهران ۴درصد در سال است.

او همچنین درباره کاهش بارندگی در ایران گفت: بررسی ها از میزان بارندگی در فاصله سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۸۲ نشان می دهد که حدود نیم میلیمتر بارش‌ها کاهش یافته است. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی کشور و بر اساس سنجش سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۹۰، فقط در ۳ استان گیلان، چهارمحال بختیاری و مازندران بارندگی میزان بارندگی سالانه بالاتر از ۷۵۰ میلیمتر در سال بوده است. در عوض در ۸ استان استان یزد، سمنان، قم، اصفهان،خراسان جنوبی، هرمزگان، کرمان و سیستان بلوچستان بارش سالیانه کمتر از ۲۰۰ میلیمتر در سال بوده است.

درجه حرارت در تابستان ۹۴

ارزیابی میانگین متوسط دمای روزانه در سالهای بین 1330 تا 1390 حدود 2.5 تا 3 درجه افزایش دما در این مدت برای بیشتر ایستگاه‌های هواشناسی ایران مشاهده شده است. بیشتر مقدار افزایش مربوط به سالهای 1369 تا 1390 است. این افزایش دمای متوسط میانگین برای ایستگاه رامسر در ساحل دریای مازندران نیز دیده می شود؛ از 15 یه 18 درجه. همچنین در شهر سردسیر همدان نیز این متوسط از 10 به 13 درجه سانتیگراد تغییر کرده است.

زارع درباره تغییر اقلیم در خلیج فارس می گوید: در منطقه خاورمیانه در بازه زمانی 1950 تا 2015 حدود 3 درجه افزایش دما ثبت شده است. مساله گرد و غبار و طوفان شن و آلودگی هوا امروزه مشکل اصلی در منطقه بین النهرین، عربستان، جنوب و غرب ایران و کشور های حاشیه خلیج فارس است. درجه حرارت حداکثر در تابستان 94 در ماهشهر - در حاشیه شمالغربی خلیج فارس- به حدود 55 درجه و احساس گرما به حدود 67 درجه رسید! پیش بینی شده با ادامه فرآیند گرم شدن، احساس دما در 2090 به حدود 75 درجه خواهد رسید که فراتر از حد تحمل انسان برای زندگی در این منطقه خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها