کد خبر: 290236
تاریخ انتشار :

مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس: سردار سلیمانی اجازه نمی‌دهد فیلمش ساخته شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، محمدحسین نیرومند که چهار ماه پیش به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حکم گرفته است‌، توضیحاتی درباره برنامه‌های متعدد این انجمن در ماه‌های آینده ارائه کرد اما به این نکته هم اشاره کرد که به دلیل کمبود بودجه، ممکن است بخشی از این برنامه‌ها محقق نشود.

او با اشاره به اینکه 22 سال از فعالیت این انجمن می‌گذرد، هدف از شکل‌گیری آن را کمک به تولید فیلم‌های دفاع مقدس دانست چرا که به گفته او، ساخت فیلم در این ژانر کار بسیار دشواری است.

این مدیر فرهنگی در بخشی از این نشست که پرسیده شد چرا از قهرمان‌هایی مانند سردار سلیمانی فیلمی ساخته نمی‌شود، گفت: دفاع مقدس پر از چنین افرادی است. مثلا فردی مانند «بابا نظر» داریم که تجربه‌اش در تاریخ جنگ‌های دنیا بی‌نظیر است البته قطعا سردار سلیمانی اجازه نمی‌دهد از زندگی‌اش فیلمی ساخته شود اما به هر حال مدیریت فرهنگی کشور بابت کم کاری در حوزه قهرمان‌های جنگ باید عذرخواهی کند.

نیرومند که روز یکشنبه 15 آذر ماه در اولین نشست خبری خود در بنیاد فرهنگی «روایت» سخن می‌گفت، در ابتدا با تقدیر از مدیران پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اضافه کرد: چهار سال گذشته اتفاق خاصی در انجمن افتاد و قرار شد فعالیت‌های آن، از شکل حمایتی صرف که به معنای واسطه‌گری میان نهادهای دولتی با سینماگران بوده‌، خارج شود و انجمن خودش تولید کننده شود که در همین راستا با حمایت مدیر بنیاد روایت فتح که انجمن زیر مجموعه آن است، فیلم‌هایی مانند «قلاد‌ه‌ها طلا»،«پنجاه قدم آخر» و «دلتنگی‌های عاشقانه» ساخته شدند.

این مدیر؛ تولید هنری را مهم‌ترین دغدغه‌اش برشمرد و در عین حال اظهار تاسف کرد: اواخر مدیریت پیشین انجمن، تصمیم گیری در حوزه تولید دچار مشکل شد، در حالی که مهم‌ترین اولویت من تمرکز بر تولید است و در حال حاضر کلیه کارهای حرفه‌ای سینمایی در انجمن متمرکزشده هرچند طبیعتا تغییر مدیریت باعث توقف یکسری پروژه‌ها می‌شود اما در هر حال در این مدت، بخشی از معوقات قبلی ما پرداخت شده و در حال حاضر آماده کارهای جدی به ویژه در حوزه تولید هستیم.

نیرومند خاطرنشان کرد: سال خود را با جشنواره فیلم مقاومت تنظیم کرده‌ایم و هدف اصلی ما این است که تولیدات انجمن در این جشنواره رونمایی شود.

او که پیش از این در بخش فیلم حوزه هنری فعال بوده است، یکی از مشکلات اساسی تولید فیلم را بحث فیلمنامه دانست و افزود: یکی از برنامه‌های مهم ما که در شورای عالی فیلم انجمن تصویب شده، موافقت با نگارش 30 فیلمنامه است که آن را به عنوان یکی از فعالیت‌های امسال در دستور کار داریم. البته طبیعتا همه این آثار به تولید نمی‌رسند اما نفس حمایت از نویسنده برای ما مهم است. ضمن اینکه بخشی از این 30 عنوان را مطابق با نیازها و اولویت‌هایمان به صورت پیشنهاد به فیلمسازان ارائه می‌کنیم.

نیرومند ادامه داد: در حوزه تولید دو پروژه بزرگ داریم که یکی از آنها ساخت فیلمی درباره دستگیری «ریگی» است، چون جای چنین فیلمی که بحثی ملی و استراتژیک دارد، در سینمای ما خالی است. از سوی دیگر پروژه دوم به دو کودتای ناکام آمریکا در ایران که سال‌های 57 و 59 طراحی شده بود می‌پردازد و تصمیم داریم هر دو کار را در جشنواره مقاومت رونمایی کنیم.

وی حمایت از پنج کارگردان فیلم اولی را از دیگر مصوبات این انجمن دانست و در عین حال افزود: خود من با چهار، پنج نفر از بچه‌های جوان صحبت کردم اما جالب است که همه گرفتار بودند و هنوز نتوانسته‌اند با ما همکاری کنند.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از ساخت 20 مستند داستانی به عنوان دیگر مصوبه انجمن یاد کرد و ادامه داد: تصمیم داریم تولید مستندهای سیاسی را جدی بگیریم زیرا شبکه‌های خارجی به شدت دنبال تحریف انقلاب اسلامی هستند و بخش‌های دیگر هم خیلی به این نیاز پاسخ نمی‌دهند اما با توجه به تعریف انجمن‌، وظیفه خود می‌دانیم تا این تحریف‌ها را پاسخ دهیم بنابراین سال آینده حداقل هفت مستند سیاسی با کیفیت بالا تولید می‌کنیم.

نیرومند اضافه کرد: جریان نفوذ هم یکی از حوادث تاریخی است که به آن توجه خواهیم کرد. به عنوان مثال بحث نفوذ منافقین در بیت آقای منتظری یا بحث نفوذ ژنرال "هایزر" که زمینه را برای کودتا و بازگشت بختیار در سال‌های اولیه انقلاب فراهم کرده بود، از موضوعات مورد توجه ماست.

او در ادامه از نگارش دو سریال خبر داد و افزود: یکی از این پروژه‌ها طرح کلی‌اش تصویب شده است و موضوع آن درباره بسیج است که امسال شروع شده و نیمه دوم سال آینده با همکاری تلویزیون تولید می‌شود. ضمن اینکه مشغول نگارش چند سریال هستیم و ساخت سریال‌های "آرام می‌گیریم" و "کایدو" را پیگیری می‌کنیم که فیلمنامه‌های آنها در انجمن نوشته شده است و مباحث ابتدایی تولیدشان هم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه محمد خزاعی دبیری دوره آینده جشنواره فیلم مقاومت را برعهده دارد، افزود: فراخوان جشنواره تصویب شده و قرار است این جشنواره مهرماه آینده برگزار شود.

نیرومند همچنین با یادآوری فعالیت نشریه "ققنوس" در سال‌های گذشته خاطر نشان کرد: در حوزه دفاع مقدس نیازمند مباحث نظری هستیم و در همین راستا قرارداد انتشار دوباره مجله "ققنوس" بسته شده و فعلا به صورت گاهنامه منتشر می‌شود که اولین شماره جدید آن همزمان با جشنواره فیلم فجر منتشر خواهد شد.

مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بحث آزاد اندیشی در حوزه سینما و دین را یکی دیگر از امور مهم برشمرد و از آن به عنوان کاری که بر زمین مانده است یاد کرد.

او گفت: در همین راستا به زودی جلساتی با حضور سینماگران و اهالی حوزه اندیشه و دین خواهیم داشت هرچند ما متولی اصلی این کار نیستیم، اما فکر می‌کنیم خوب است گام آغازین را برداریم.

او همچنین از ساخت فیلم «ماه گرفتگی» خبر داد که قرار است در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود اما در عین حال پیش‌بینی کرد که شاید هم این فیلم به جشنواره نرسد.

این مدیر از تولید فیلم کوتاه به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های انجمن یاد کرد و افزود: این بخش فعال‌ترین بخش ماست و در همین بخش در سال‌های اخیر جوایز متعدد داخلی و بین المللی را دریافت کرده‌ایم.

نیرومند بعد از تشریح تمام این برنامه‌ها گفت: همه اینها مصوب و دوستان هم متعهد شده‌اند تا بودجه آن را پرداخت کنند، اما همیشه وقتی مشکل اقتصادی باشد‌، اولین سرفصلی که حذف می‌شود، فرهنگ و هنر است بنابراین اگر به هر دلیلی بودجه تامین نشد‌، طبیعتا بخشی از این برنامه‌ها محقق نمی‌شود.

او درپاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا ساخت پروژه «ریگی» که پیش از این قرار بود در حوزه هنری انجام شود‌، تحقق پیدا نکرده است‌، تصریح کرد: مسئولیت من در حوزه هنری خیلی زود به سر رسید و متاسفانه در سیستم تولید کشور همه منتظرند تهیه کننده و کارگردان فیلمنامه‌ای بیاورند در حالی که جاهایی مانند انجمن نباید منفعل باشد بلکه باید موضوعات استراتژیک را شناسایی کند، فیلمنامه بنویسد و کارگردان خوش ذوقی را برای ساخت فیلم دعوت کند.

این مدیر سینمایی اضافه کرد: البته قدری مشکل داریم زیرا کارگردان‌های ما که عمدتا نویسنده هم هستند‌، جمله‌ای می‌گویند که قشنگ هم نیست. آنها می‌گویند" سفارشی کار نمی‌کنیم" بنابراین پیدا کردن یک کارگردان حرفه‌ای برای ساخت این پروژه‌ها قدری مشکل است. از سوی دیگر باید برای کار ملی افرادی را انتخاب کرد که در سطح ملی باشند.

نیرومند ادامه داد: درباره پروژه «ریگی» فیلمنامه‌هایی در حال نوشتن است و با کارگردان‌های مختلفی هم رایزنی کرده‌ایم که بعد از قطعی شدن، اعلام می‌کنیم.

وی درباره ساخت فیلم‌های دفاع مقدس و پروژه‌هایی مانند عملیات کربلاهای یک تا پنج توضیح داد: بخش قابل ملاحظه‌ای از فیلمنامه‌های در حال نگارش ما درباره دفاع مقدس است. به جز این کارهای ویژه را هم حمایت می‌کنیم. مثلا اگر کسی ایده‌ای براساس کتاب‌هایی که مقام معظم رهبری بر آنها تقریظ داشته‌اند‌، مطرح کند‌، آن را می‌خریم و به فیلمنامه تبدیل می‌کنیم. اما واقعیت این است که بودجه فرهنگی محدود است و کارهای خیلی بزرگی داریم که هنوز انجام نشده است.

نیرومند در ادامه در پاسخ پرسشی دیگر درباره حمایت از کارگردان‌های کاربلد در حوزه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس توضیح داد: اصولا این فیلمنامه‌ها باید ملی تلقی شوند و گروه‌های مختلف باید توانشان را جمع کنند تا یک فیلم فاخر ساخته شود. هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند بودجه را تامین کند اما تجمیع بودجه چندین نهاد به تولیدات خوبی منجر می‌شود. ما به عنوان متولی این بخش تلاش کرده‌ایم مسیر تولید فیلم‌های این ژانر درست طی شود ضمن اینکه به دلیل کمبود امکانات، برای تمام فیلمنامه‌هایی که می‌آید، حالت رقابت ایجاد کرده‌ایم و البته هر فیلمنامه‌ای که با سیاست‌های ابلاغی بنیاد روایت هماهنگ‌تر بود را برای تولید کمک می‌کنیم.

وی درباره حمایت نکردن انجمن از ساخت فیلم «سرو زیر آب» که مدتی است محمد علی باشه آهنگر در صدد ساخت آن است، تصریح کرد: دوستان این فیلمنامه را خواندند و درباره بعضی از جزئیات آن نکاتی داشتند. طبیعتا آقای باشه آهنگر تصوراتی دارد که ممکن است با نگاه انجمن کمی دچار مشکل شود، زیرا شورای تصویب فیلمنامه ما انتظار دارد دیدگاه‌هایش در فیلمنامه‌ها لحاظ شود. در این شورا به این نتیجه رسیده‌اند که موضوع فیلم در اولویت اول‌مان نیست بلکه در اولویت دوم است و دوستان تصمیم گرفتند در صورت ساخت فیلم، به آن وام بدهند.

نیرومند درباره وضعیت تجهیز شهرک سینمایی دفاع مقدس نیز گفت: مسئولیت این شهرک با ما نیست بلکه وظیفه ماست کسی را که بخواهد از آن استفاده کند معرفی کنیم.

در همین زمینه روح الله سهرابی قائم مقام این انجمن که خودش نیز در حوزه ساخت فیلم و سریال فعال است، گفت: از یکی دو سال پیش با یکسری ارگان‌ها رایزنی و پیشنهاد کردیم، هر یک از آنها پنج درصد از تولیدات خود را به تجهیز شهرک سینمایی اختصاص دهند. هرچند میزان استفاده از شهرک خیلی کمتر از دیگر نهادها است اما ما هم حاضر به این همکاری بودیم زیرا تجهیز شهرک به تنهایی توسط هیچ نهاد یا ارگانی نمی‌تواند انجام شود.

سهرابی همچنین درباره اکران فیلم "خاکستر و برف" که خودش آن را ساخته است، گفت: این فیلم محصول انجمن نیست بلکه محصول بخش خصوصی است که با حمایت انجمن ساخته شده است اما متاسفانه دولت در بحث اکران، کاملا مستاصل و پیرو است و تعریف مشخصی ندارد. به طوری که مافیای نامعلومی بر اکران سینمایی چنبره زده که آن را از مدل اکران فیلم‌های امسال هم می‌توان دید. یکسری فیلم‌های سخیف کمدی داشته‌ایم که در حین تولید،‌ اکرانشان هم مشخص شده است بنابراین باید جای دیگری به دنبال راه حل اکران بود.

در ادامه این نشست نیرومند با تاکید بر ضرورت توجه به مسائل سخت‌افزاری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بیش از 150 فیلم داشته‌ایم که اکران نشده‌اند و مدتی است در گروه «هنر و تجربه» نمایش داده می شوند. متاسفانه در سینمای ایران به دلیل نبود بخش خصوصی و حضور دولت‌، خود تولید هم سودآور شده است و یکسری از تهیه کنندگان اصلا به دنبال اکران فیلمشان نیستند چون بودجه آن را دریافت کرده‌اند، در حالی که این پول می‌تواند در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری شود.

مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درباره تعارض دیدگاه در حمایت از تولیدات دفاع مقدس و اینکه چرا یکسری از آثار در نهاد خاصی حمایت نمی‌شوند اما نهاد دیگری از ساخت آنها حمایت می‌کنند، توضیح داد: کرسی آزاد اندیشی که در صدد ایجاد آن هستیم، شاید بتواند ایدئولوژی حاکم بر دفاع مقدس را تعریف کند. تلاش می‌کنیم در جلسات این بخش به یسکری اصول برسیم که بر مبنای آن یک فیلم خوب دفاع مقدس را تعریف کنیم.

نیرومند گفت: اگر از من بپرسید مدیریت کشور در سی و اندی سال گذشته در هنر موفق بوده یا نه، پاسخ من نه است. زیرا مثلا در حوزه تجسمی هنری مانند نگارگری داریم که در تمام دنیا به عنوان هنر ایرانی شناخته می‌شود. اما در این سال‌ها چیزی به نام هنر انقلاب اسلامی نداشته‌ایم و باید بگویم بخشی از بحث‌هایی که در کرسی آزاد اندیشی رخ می‌دهد‌، معطوف به همین حوزه است.

وی درباره اینکه بعضی از مدیران انجمن خود هنرمند هستند و طبیعتا کار هنری‌شان برایشان اولویت دارد، توضیح داد: چنین چیزی هست و خود من کار هنری را به مدیریت ترجیح می‌دهم و به این دوستان هم کمک می‌کنم تا کارشان را انجام دهند. وظیفه ما است به کسانی مانند آقای سهرابی که به اندیشه‌های انقلاب معتقد است، کمک کنیم تا کارش را بسازد.

نیرومند درباره ساخت پروژه شهید همت نیز تصریح کرد: دو سال است این پروژه را در دستور کار داریم اما با توجه به اینکه بودجه‌اش خیلی فراتر از توان اقتصادی ما است، امسال پروژه‌های کم هزینه‌تر را می‌سازیم. ترجیح می‌دهیم به پنج فیلمساز جوان کمک کنیم تا اینکه فیلمی چند میلیاردی بسازیم. اما اگر جایی برای ساخت این فیلم کمک کند‌، به تولید این کار علاقه‌مندیم.

نیرومند در پایان این نشست در پاسخ به این پرسش که چرا درباره قهرمان‌هایی مانند سردار سلیمانی فیلمی ساخته نمی‌شود، گفت: دفاع مقدس پر از چنین افرادی است. مثلا فردی مانند «بابا نظر» داریم که تجربه‌اش در تاریخ جنگ‌های دنیا بی‌نظیر است البته قطعا سردار سلیمانی اجازه نمی‌دهد از زندگی‌اش فیلمی ساخته شود اما به هر حال مدیریت فرهنگی کشور بابت کم کاری در حوزه قهرمان‌های جنگ باید عذرخواهی کند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها