کد خبر: 416361
تاریخ انتشار :

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی عنوان کرد؛

انجام سالانه 6500 سیکل درمانی/تولد ۹ بز شبیه‌سازی/ 200 هزار ویزیت در سال

انجام سالانه 6500 سیکل درمانی/تولد ۹ بز شبیه‌سازی/ 200 هزار ویزیت در سال
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : دکتر گورابی، رییس پژوهشگاه رویان

به گزارش نامه نیوز ، دکتر حمید گورابی در جلسه بازدید اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به بیان تاریخچه‌ای از نحوه شکل‌گیری و عملکرد این پژوهشگاه پرداخت و اظهار کرد: هسته اولیه پژوهشگاه رویان به دنبال برگزاری سمینار باروری و ناباروری در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران شکل گرفت و در پی آن در تاریخ هشتم خرداد سال ۱۳۷۰ به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شد.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی افزود: این پژوهشگاه در سال‌های ۷۷، ۸۷ و ۹۱ به ترتیب موفق به اخذ مجوز مرکز تحقیقات علوم سلولی، مرکز تحقیقات پزشکی تولید مثل و مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری از شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت شد و در آبان‌ماه سال ۸۸ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم با ارتقاء "پژوهشکده رویان" به "پژوهشگاه رویان" موافقت کرد.

وی با اشاره به چشم‌انداز پژوهشگاه رویان ادامه داد: پژوهشگاه رویان یک قطب تحقیقاتی و فناوری در سطح بین‌المللی، پیشگام در توسعه علم، فناوری و نوآوری در علوم زیستی و مرجعیت در علوم سلول‌های بنیادی، تولید مثل، زیست‌فناوری، طب ترمیمی و موثر در ارتقاء سلامت جامعه است.

گورابی ماموریت‌های پژوهشگاه رویان را نیز که در راستای نقشه جامع علمی کشور و در چارچوب برنامه توسعه جهاد دانشگاهی تنظیم شده، به ترتیب "پژوهش و توسعه علم و فناوری از زمینه‌های زیست‌شناسی و پزشکی تولید مثل و سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری"،" آموزش و ترویج یافته‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی"، "تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی برای ارائه خدمات و تولید محصولات زیستی به منظور رفع نیازهای علمی تخصصی کشور" و "درمان بیماران نابارور و صعب‌العلاج از طریق استفاده کارآمد از نتایج پژوهش " عنوان کرد.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه رویان به وسیله خدماتی که ارائه می‌کند توانسته از اعزام بیماران به دلیل ناباروری به خارج از کشور جلوگیری کند که این مساله نه‌تنها یک اقدام پزشکی محسوب می‌شود بلکه یک کار فرهنگی اجتماعی نیز است.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با دست‌های خالی رویان را تشکیل داد،‌ گفت: این پژوهشگاه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و نیز درمانی خود را در قالب سه پژوهشکده و دو مرکز خدمات تخصصی با راهبرد از علم تا کاربرد انجام می‌دهد.

گورابی افزود: پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان در زمینه طب پیوند با شناخت مبانی پایه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، توسعه تحقیقات ترجمانی سلول‌های بنیادی روی حیوانات آزمایشگاهی و انجام کارآزمایی‌های بالینی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: همچنین پژوهشکده پزشکی تولیدمثل رویان در زمینه افزایش میزان باروری، سلامت جنین و بهبود سلامت جامعه از طریق تحقیق و درمان ناباروری در حوزه‌های مختلف تولیدمثل فعالیت دارد.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی افزود: پژوهشکده زیست‌فناوری رویان نیز در زمینه تولید دام و محصولات وابسته مرتبط با زیست‌فناوری آن فعالیت دارد.

گورابی در ادامه با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به پژوهشگاه رویان گفت: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، شرکت سل‌تک رویان، شرکت رویان بیوتک، شرکت دایاتک و شرکت رویان توکاژن شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به این پژوهشگاه هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه حاصل فعالیت‌های این پژوهشگاه در زمینه تحقیقات این بوده که توانسته سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را جذب کند، اظهار کرد: حدود چهار پروژه پژوهشگاه که به فناوری ختم می‌شود و خطرپذیر نیز هست توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پشتیبانی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی همچنین اظهار کرد: سالانه بیش از ۶۵۰۰ سیکل در رویان انجام می‌شود که بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد آن با موفقیت همراه است. همچنین بیش از ۲۰۰ هزار ویزیت به صورت سالانه در این مرکز انجام می‌شود.

گورابی همچنین با اشاره به اقدامات مربوط به شبیه‌سازی در این پژوهشگاه گفت: تاکنون شاهد تولد ۹ بز شبیه‌سازی شده از ۱۱ انتقال بودیم و از طرفی برای حفظ حیوانات در معرض خطر انقراض تلاش‌هایی را صورت داده‌ایم.

وی افزود: برای مثال برای شبیه‌سازی پلنگ تدابیری را اندیشیده‌ایم و با گرفتن تخمک گربه، جنین پلنگ را شکل داده‌ایم اما یافتن رحم جایگزین برای تولد معضلی در این زمینه بوده است.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به اولین پیوند بافت تخمدان منجمد انسانی در بیمار سرطانی گفت: با تثبیت روش انجماد تخمدان انسان که حاصل بیش از ۱۵ طرح تحقیقاتی بزرگ و کوچک و چاپ بیش از ۱۰ مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی بود، در سال ۹۱ بانک تخمدان و بیضه انسانی در پژوهشگاه رویان تاسیس شد که تاکنون بیش از ۱۲۰ تخمدان بیمار سرطانی و غیرسرطانی در این بانک ذخیره شده است.

وی افزود: سال گذشته اولین پیوند بافت تخمدان منجمد بیمار سرطانی در ایران صورت پذیرفت که نتایج این پیوند در حال بررسی است.

گورابی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه موسسه رویان ترکیب علم، ایمان و تلاش است، گفت: تمام تلاش ما در پژوهشگاه رویان برای این است که به جایگاهی برسیم که شایستگی این تعریف مقام معظم رهبری را داشته باشیم.

براساس این گزارش، حسین بهاروند عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان به ارائه توضیحاتی درخصوص سلول‌های بنیادی و فعالیت‌های این مرکز در حوزه سلول‌های بنیادی پرداخت.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها