کد خبر: 480237
تاریخ انتشار :

جانوران چه زمانی از خواب زمستانی برمی‌خیزند؟

جانوران چه زمانی از خواب زمستانی برمی‌خیزند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جانوران چه زمانی از خواب زمستانی برمی‌خیزند؟
گروهی از جانوران چند ماه از سال را برای تطبیق بدن خود با محیط زیست در خواب زمستانی می‌گذرانند، این موجودات در فصل زمستان به خواب می‌روند در چنین شرایطی دسترسی این جانوران به مواد غذایی مورد نیاز، عملاً غیر ممکن یا بسیار مشکل ‌می‌شود.
به گزارش نامه نیوز شاید برایتان سوال باشد که چگونه این جانوران نیمی از سال را بدون آب و غذا می‌گذرانند و نمی‌میرند، جالب است که اگر این جانوران به خواب زمستانی نروند به علت عدم دسترسی به مواد غذایی مصرفی یا به سبب سرمای سخت زمستانی «احتمالاً» تلف می‌شوند.
بیشتر بخوانید: راز مقاومت حیوانات مختلف در برابر سرمای زمستان چیست؟+تصاویر
جانورانی که به خواب زمستانی می روند برای این که به زندگی خود ادامه دهند، اولاً فعالیت‌های بدنشان به حداقل ممکنه می رسد ثانیاً از ذخیره موجود بدنشان استفاده می‌کنند.
به طور مثال ضربان قلب «موش خرمایی کوهی» در دوران خواب زمستانی از 140 بار در دقیقه به دو یا سه بار در دقیقه کاهش پیدا می کند، دفعات تنفس از25 بار در دقیقه یک تا دو بار و درجه حرارات بدن از 38 درجه به 10 درجه سانتیگراد می‌رسد، معمولاً این جانور در اواسط فرودین یا اوایل اردیبهشت در حالی که کاهش وزن پیدا کرده و بسیار لاغر و ضعیف شده از خواب زمستانی بیدار می شود، جالب اینجاست که با وجود لاغری، بسیار فعال و چابک هستند.
منبع: فارس
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها