کد خبر: 611355
تاریخ انتشار :

نامه‌نیوز بررسی کرد؛

مرگ سیاسی ترامپ به تعویق می افتد؟/ استیضاح ترامپ رای نمی آورد

مرگ سیاسی ترامپ به تعویق می افتد؟/ استیضاح ترامپ رای نمی آورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز : در رای گیری اولیه استیضاح، 56 سناتور( از جمله 6 سناتور جمهوریخواه) و 44 سناتور دموکرات ، موافقت خود را با استیضاح رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کردند. با این حال، در صورتی که در نهایت 67 سناتور ، رای خود را مبنی بر محکومیت ترامپ بابت اغتشاش در آمریکا اعلام نکنند، وی از استیضاح تبرئه خواهد شد. با این حال اگر حدداقل 67 سناتور با مجرم بودن ترامپ موافقت کنند، وی به صورت مادام العمر از هرگونه فعالیت سیاسی در ایالات متحده محروم خواهد شد. در هر حال، مخالفت 44 سناتور جمهوریخواه نشان می دهد که فعلا سران این حزب قصد ندارند "پروژه حذف کامل ترامپ" را در سنا تکمیل کنند.

در سنا چه گذشته است؟

جلسه دوم استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در حالی در سنای این کشور برگزار شد که نمایندگان دموکرات تلاش کردند با پخش تصاویری از ناآرامی‌های ۶ ژانویه سناتورهای جمهوری‌خواه را به رای موافق به استیضاح مجاب کنند.چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، در این جلسه سه ساعته کوشش استیضاح‌کنندگان عمدتا بر این قرار گرفته بود که مسئولیت خشونت‌های صورت گرفته در روز حمله به ساختمان کنگره را متوجه رئیس‌جمهور وقت سازند.دریک فایل صوتی که از حوادث این روز در صحن سنا پخش شد، صدای وحشتزده یک پلیس به گوش می‌رسید که در بی‌سیم درخواست کمک می‌کرد. ویدئوهای دیگری نیز که پیش از این منتشر نشده بودند نماهایی از خشونت معترضان در حوادث این روز را نشان می‌دادند.استیضاح‌کنندگان در کنار تصاویری از جریان حمله خشونت‌آمیز به ساختمان کپیتول، تصاویری از اظهارات دونالد ترامپ را به نمایش گذاشتند که به گفته آنان نقش رئیس‌جمهور سابق را در حوادث روز ۶ ژانویه اثبات می‌کرد.

برجسته‌سازی خطر ترور مایک پنس توسط دموکرات‌ها

یکی از نکات دیگر مورد تاکید نمایندگان دموکرات در جلسه استیضاح خطری بود که به گفته آنان باعث شده بود تا مایک پنس معاون سابق رئیس‌جمهور در آن روز به لحاظ جانی تهدید شود.نمایندگان دموکرات با پخش فیلمی از معترضان که شعار می‌دادند «مایک پنس اعدام باید گردد»، گفتند خشونت‌طلبان تا اندازه زیادی به معاون رئیس‌جمهور نزدیک شده بودند و هر آن احتمال اسارت وی می‌رفته است.مایک پنس، در جریان برگزاری جلسه تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری در کنگره، رسما اعلام کرد که در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020، خلل خاصی ایجاد نشده و ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، مسموع نیست.

به نظر می‌رسید سناتورهای دموکرات با استنادهای چندین باره به مایک پنس قصد دارند جمهوری‌خواهان را به انتخاب میان او و دونالد ترامپ سوق دهند.ویدئوهای منتشرنشده دیگری که از دوربین‌های مداربسته ساختمان برداشته شده بودند صحنه‌هایی نظیر شلیک معترضان به سمت افسران پلیس محافظ ساختمان و اشغال دفتر کارمندان کنگره را نشان می‌دادند.نمایندگان دموکرات همچنین با پخش بخش‌هایی از سخنرانی دونالد ترامپ استدلال می‌کردند که وی هواداران خود را به حمله به ساختمان کنگره فراخوانده و آنان را به اعمال خشونت تشویق و تهییج کرده است.

دردسر پسران مغرور برای ترامپ

وکلای دونالد ترامپ می‌گویند مجلس سنا صلاحیت رسیدگی به این اتهامات را ندارد زیرا دونالد ترامپ دیگر در مقام ریاست جمهوری آمریکا ایفای نقش نمی‌کند، علاوه بر آنکه سخنرانی‌ها و پیام‌های توییتری ترامپ دربارۀ تقلب در انتخابات به معنای «تحریک به شورش» نیست.در این میان، برخی سناتورهای کنگره نیز سعی دارند ارتباطات مستقیم ترامپ با گروههای افراطی در این کشور را منکر شوند. سناتور جمهوری‌خواه لیندزی گراهام مدیران جلسه استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا را به تلاش برای مرتبط کردن دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق به گروه راست‌گرای افراطی «پسران مغرور» متهم کرده است.

در جلسه محاکمه استیضاح ترامپ در سنا، مدیران استیضاح مجلس نمایندگان استدلال کردند که خودداری رییس جمهوری سابق از تقبیح آن گروه تندرو، به یورش ششم ژانویه به کنگره کمک کرد.تمامی اعضای گروه پراد بویز، که معادل فارسی آن پسران مغرور یا سربلند است، مرد هستند و نظریات ضدمهاجرت دارند و سابقه درگیری‌های خشونت‌آمیز در گردهمایی‌های سیاسی را در کارنامه خود دارند.در آشوب ششم ژانویه در کنگره پنج نفر جان خود را از دست داده و چند نفر زخمی شدند. چندین عضو گروه پسران مغرور در جریان آن حمله دیده شده و دست کم هفت تن از آنها در روزهای بعد بازداشت شدند.سناتور گراهام پس از روز دوم محاکمه استیضاح در سنا در گفت‌وگو با خبرنگاران از تلاش دموکرات‌ها برای ربط دادن ترامپ به گروه انتقاد کرد و نظریه حقوقی آنها را، که ترامپ ارتباط پنهانی با آن دارد، «مهمل» خواند.نام پسران مغرور پس از نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ برجسته شد، وقتی که دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا آن گروه را تقبیح می‌کند، خطاب به آنها گفت «کنار بایستید و آماده باشید.»

ترامپ از طریق استیضاح برکنار نمی شود

روند جاری در مجلس سنا نشان می دهد که ترامپ از دومین استیضاح نیز جان سالم به در خواهد برد ! اما این مسئله لزوما خبر خوبی برای ترامپ محسوب نمی شود! شواهد و مستندات موجود نشان می دهد که برخی سران حزب جمهوریخواه قصد دارند ترامپ را با استناد به ابزار و وسیله ای دیگر از معادلات اجرایی و سیاسی ایالات متحده حذف کنند. به عنوان مثال، محاکمه ترامپ به دلیل تلاش برای دزدی آرا در ایالت جورجیا، همزمان با استیضاح وی آغاز شده است. در صورتی که ترامپ در این پرونده محکوم شود، دادگاه می تواند برای همیشه وی را از هرگونه فعالیت سیاسی محکوم کرده و حتی او را روانه زندان سازد. برخی سناتورهای جمهوریخواه معتقدند که اگر رای به برکناری ترامپ از قدرت در جلسه استیضاح بدهند، با خشم طرفداران وی مواجه خواهند شد اما در صورتی که این برکناری توسط نهادهای امنیتی و قضایی صورت گیرد، هزینه چندانی متوجه سناتورهای کنگره نخواهد شد. بنابراین، مخالفت برخی سناتورهای جمهوریخواه با استیضاح ترامپ، به معنای مخالفت آنها با پرداخت هزینه حذف ترامپ توسط کنگره است.اما در نهایت، بسیاری از آنها متفق القول هستند که باید به هر نحو ممکن، مانع از استمرار فعالیت سیاسی و حزب ترامپ در فضای سیاسی و اجتماعی ایالات متحده شد. آنها قصد دارند مرگ سیاسی ترامپ را به گونه ای دیگر رقم بزنند!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها