کد خبر: 624665
تاریخ انتشار :

آیا ایربگ می تواند قاتل شما باشد؟

ایده استفاده از کیسه هوا بسیار خوب به نظر می‌ رسد، این طور نیست؟ شما در هنگام وقوع تصادف، به جای برخورد با فرمان، داشبورد و یا درب خودرو خود، به یک بالش هوا برخورد خواهید کرد. این کیسه‌ های هوا کاملا نرم و راحت و درست مشابه با خرس ‌های موجود در تبلیغات تجاری دستمال‌های کاغذی نیستند؛ اما تماس با آنها مطمئنا از برخورد با یک صفحه فولادی بهتر است. از سال 1998 در تمام خودرو‌های سواری و تجاری فروخته شده در آمریکا، از کیسه هوای راننده و سرنشین جلو استفاده شد. تخمین زده می‌شود که استفاده از کیسه هوا در خودروهای موجود در بازار آمریکا و از سال 1987 تا سال 2008، عامل نجات جان بیش از 25 هزار نفر شده و از این پیش آمد به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ فناوری و ایمنی خودروها یاد می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اکنون خودرو‌هایی عرضه می‌شوند که مجهز به 10 کیسه هوا بوده و حتی برخی از کمپانی‌ های خودروسازی، فناوری ایربگ ‌ها را در درون کمربندهای ایمنی گنجانده ‌اند. اما آیا ایربگ‌ ها می ‌توانند افرادی که باید از آنها محافظت کنند؛ آزار داده و حتی به قتل برسانند؟

تقریباً هر کسی که در اثر وقوع سانحه رانندگی با باز شدن ایربگ‌ ها مواجه شده؛ به شما خواهد گفت که او یک پیش آمدِ بسیار خشن را تجربه کرده است. در واقع ایربگ ‌ها باید قبل از برخورد سرنشین با اجسام درون خودرو، باد شده و از اشخاص کاملا محافظت کند. ایربگ سرنشین جلو در 20 تا 30 میلی ثانیه باد شده و این یعنی باد با سرعت 322 کیلومتر در ساعت به درون کیسه هوا منتقل می‌شود. در حقیقت فناوری استفاده شده برای باد شدن کیسه‌ های هوا، مشابه با تکنولوژی تقویت کننده موجود در برخی موشک ‌ها است!

ایربگ‌ها نیروی زیادی داشته و به همین خاطر توان آسیب رساندن به سرنشینان خودرو را دارند. اگر شما بیش از حد مجاز و نزدیک به کیسه ‌های هوا بنشینید؛ با فعال شدن آنها امکان سوختگی و جراحت بدن شما وجود خواهد داشت. نبستنِ کمربند ایمنی و قرارگیری چیزی میان ایربگ و شما (مانند حیوانات خانگی، بطری شیشه ‌ای و حتی تلفن همراه)  صدمات ناشی از فعال شدنِ ایربگ را دو چندان می ‌کند.

افرادی که بیشتر در معرض خطرات استفاده از ایربگ‌ها هستند؛ عمدتا شامل کودکان و سالمندان خواهند بود. زیرا بدن افراد یاد شده قادر به تحمل فشار وارد شده توسط ایربگ‌ ها نیست. علاوه بر این بیشتر کودکان در صندلی ‌های ایمنی کودک مستقر شده و باید دانست که صندلی ‌های مزبور برای مواقع فعال شدنِ ایربگ ‌ها طراحی نشده ‌اند. نوع صندلی و موقعیت قرارگیری آن در خودرو نیز می‌ تواند کودک را در معرض خطر قرار دهد. به عنوان مثال صندلی‌ های ایمنیِ رو به عقب کودکان، هرگز نباید در جلوی خودرو نصب شوند؛ زیرا در صورت فعال شدن ایربگ و برخورد آن با پشت صندلی، احتمال وارد آمدن آسیب جدی به کودک و حتی مرگ او وجود دارد.

بدون شک ایربگ ‌ها در صورت بکارگیری صحیح و اصولی، جان انسان‌ ها را نجات داده و خطری جدی برای بزرگسالان نخواهند بود. اما اگر شما مجبور به استفاده از صندلی کودک در جلوی خودرو خود بوده و کودک خود را برروی آن مستقر کرده‌اید؛ در صورت برخورداری خودروی شما از تجهیزات و امکانات مناسب، باید ایربگ سرنشین جلو را خاموش نگه دارید. برای این کار فقط کافی است که به کتابچه راهنمای استفاده از خودرو و یا به یک مکانیک مجرب مراجع کرده و به این وسیله کیسه هوای سمت سرنشین را از مدار خارج کنید. اگر شما نگران ایربگ‌ های جانبی موجود در صندلی‌های عقب خودرو خود هستید؛ باید کودک خود را در وسط صندلی‌های عقب مستقر کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها